24.1.2017 Liikenne Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään – autoverosta ei luovuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo Liiikenneverkkoyhtiö-selvityksen keskeyttämisen syyksi kiistan autoveron poistosta. Tiistai-iltana kello 20.55 Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote pysäytti päiväkausia jatkuneen mylläkän. Tiedotteen loppupuoliskon väliotsikko kertoi sen, mitä monet olivat jo odottaneet: Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään.Ministeri Anne Berner perusteli Liikenneverkkoyhtiö-selvityksen keskeytyvän autoveroon liittyvän ongelman takia.-Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa Berner.Ministeri Bernerin rohkea idea oli korvata vuodesta 1958 peritty väliaikainen autovero käyttöön pohjautuvilla maksuilla. Autokannan uudistamisen lisäksi tarkoituksena oli pysäyttää tiestön rappeutuminen.Lukuisat avoimeksi jääneet kysymykset ja epäselvä viestintä ruokkivat epätietoisuutta, joka kohdistui Liikenneverkkoyhtiö-selvitystä kohtaan. Edes puoli vuosisataa kaivattu porkkana, autoveron poistuminen, ei riittänyt kääntämään suhtautumista positiiviseksi, sillä autoilun kokonaiskustannusten pelättiin nousevan selvityksen ehdottamassa käyttöpohjaisessa mallissa. Katso Moottorin kattava selvitys Liikenneverkkoyhtiöstä täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelma ei poistunutVaikka tiestön yhtiöittäminen on peruttu, on perusongelma yhä sama.- Meillä on edelleen ratkaistavana useita isoja kysymyksiä, jotka liittyvät väylien rahoitukseen, kehittämiseen ja päästövähennyksiin. Myös vastuunjako valtion ja tulevien maakuntien kanssa on ratkaistava, Berner sanoo.Tiestön korjausvelan hoito vaatisi liikenteeseen 300 miljoonan vuotuista lisärahoitusta seuraavan kymmenen vuoden ajalle. Liikenne on valtiolle rahasampo, josta ei riitä euroja tiestön hoitoon.Toinen haaste ovat liikenteen päästöt, jotka on määrä puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen sähköistyminen auttaisi päästöihin, mutta kääntöpuolena valtion tulot laskisivat: yli puolet liikenteen tuloista saadaan polttoaineverosta ja polttoaineen arvonlisäverosta.Tehtävää siis riittää, vaikka Liikenneverkkoyhtiöstä ei tällä kertaa saatu haluttua ratkaisua. Moottori seuraa: Asiantuntijalausunto osoittaa: tiemaksu sittenkin vero 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla