24.1.2017 Liikenne Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään – autoverosta ei luovuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo Liiikenneverkkoyhtiö-selvityksen keskeyttämisen syyksi kiistan autoveron poistosta. Tiistai-iltana kello 20.55 Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote pysäytti päiväkausia jatkuneen mylläkän. Tiedotteen loppupuoliskon väliotsikko kertoi sen, mitä monet olivat jo odottaneet: Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään. Ministeri Anne Berner perusteli Liikenneverkkoyhtiö-selvityksen keskeytyvän autoveroon liittyvän ongelman takia. -Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa Berner. Ministeri Bernerin rohkea idea oli korvata vuodesta 1958 peritty väliaikainen autovero käyttöön pohjautuvilla maksuilla. Autokannan uudistamisen lisäksi tarkoituksena oli pysäyttää tiestön rappeutuminen. Lukuisat avoimeksi jääneet kysymykset ja epäselvä viestintä ruokkivat epätietoisuutta, joka kohdistui Liikenneverkkoyhtiö-selvitystä kohtaan. Edes puoli vuosisataa kaivattu porkkana, autoveron poistuminen, ei riittänyt kääntämään suhtautumista positiiviseksi, sillä autoilun kokonaiskustannusten pelättiin nousevan selvityksen ehdottamassa käyttöpohjaisessa mallissa. Katso Moottorin kattava selvitys Liikenneverkkoyhtiöstä täältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ongelma ei poistunut Vaikka tiestön yhtiöittäminen on peruttu, on perusongelma yhä sama. - Meillä on edelleen ratkaistavana useita isoja kysymyksiä, jotka liittyvät väylien rahoitukseen, kehittämiseen ja päästövähennyksiin. Myös vastuunjako valtion ja tulevien maakuntien kanssa on ratkaistava, Berner sanoo. Tiestön korjausvelan hoito vaatisi liikenteeseen 300 miljoonan vuotuista lisärahoitusta seuraavan kymmenen vuoden ajalle. Liikenne on valtiolle rahasampo, josta ei riitä euroja tiestön hoitoon. Toinen haaste ovat liikenteen päästöt, jotka on määrä puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen sähköistyminen auttaisi päästöihin, mutta kääntöpuolena valtion tulot laskisivat: yli puolet liikenteen tuloista saadaan polttoaineverosta ja polttoaineen arvonlisäverosta. Tehtävää siis riittää, vaikka Liikenneverkkoyhtiöstä ei tällä kertaa saatu haluttua ratkaisua. Moottori seuraa: Asiantuntijalausunto osoittaa: tiemaksu sittenkin vero 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe