11.12.2021 Liikenne Liikenteen päästökauppaa ei tarvita – elinkeinoelämän järjestöt vetoavat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elinkeinoelämän 18 järjestön yhteiskanta: tieliikenteen päästövähennykset saavutettavissa jo päätetyillä ja niitä täydentävillä muilla toimilla. Tieliikenteen kansallisen päästökauppajärjestelmän luominen ei ole kannatettava ratkaisu, linjaavat elinkeinoelämän 18 järjestöä yhdessä rintamassa. Yhteislausunto liikenne- ja viestintäministeriölle liittyy ministeriön johdolla poikkihallinnollisesti valmisteltuun arviomuistioon tieliikenteen kansallisesta päästökaupasta.Tieliikenteen päästökauppajärjestelmässä luotaisiin markkina tieliikenteessä käytettävien polttoaineiden aiheuttamille hiilidioksidipäästöille. Tieliikenteen päästökaupassa polttoaineen jakelija ostaa päästöoikeuksia. Tarvittavien päästövähennysten määrä vaikuttaa päästöoikeuden hintaan.Lausunnon mukaan ”tieliikenteen kansalliselle päästökaupalle ei ole tarvetta, sillä tieliikenteen päästövähennystavoitteet on mahdollista saavuttaa jo päätetyillä ja niitä täydentävillä muilla toimenpiteillä.”Liikenteen päästökehityksen on syyskuussa julkaistun päivitetyn ennusteen mukaan arvioitu jäävän vuodelle 2030 asetetusta päästövähennystavoitteestaan noin 1,25 miljoonaa tonnia, mikä on selvästi vähemmän kuin vuonna 2020 laaditussa päästöarviossa, lausunnossa todetaan.Lausunto tuo esiin, että liikenne- ja logistiikka-alan omien tiekarttojen perusteella vuoden 2030 päästövähennystavoite on saavutettavissa” ilman tieliikenteen päästökauppaa tai liikenteen verotuksen kiristämistä.” Päästövähennysten lisätoimien tarve kohdistuu EU:n 55-valmiuspaketin toimia vahvistaen ensisijaisesti vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- ja jakeluinfraan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttoaineiden hintakehitys epävarmaaPäästökaupan vaikutukset polttoaineen hintaan vaihtelevat arviomuistiota varten tehdyssä taustaselvityksessä 0,04 eurosta aina 2,09 euroon litralta riippuen päästöjen vähentämistavoitteesta ja päästökehityksestä.Lausunnon mukaan myös EU:n yleisen päästökaupan hintakehitystä on ollut vaikea ennakoida.”Esimerkiksi syksyllä 2018 analyytikot arvioivat hiilidioksiditonnin hinnan liikkuvan 2020-luvulla 20–35 eurossa, mutta viime aikoina hinta on noussut jo 60–75 euron tasolle. Hintakehityksen arvioiminen on monin verroin vaikeampaa huutokauppaan perustuville liikenteen myyntilupajärjestelmille, sillä niistä puuttuu selväpiirteinen referenssihinta ja kansallisessa päästökaupassa velvoitteiden osapuolia, eli polttoaineiden jakelijoita, olisi vain kourallinen. Näin ollen tieliikenteen päästökauppa voisi johtaa huomattavasti nyt arvioitua suurempiin kustannuksiin elinkeinoelämälle ja kotitalouksille.”Autoliitto: oikeudenmukaisuus huomioitavaSamoilla linjoilla on myös Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö. Autoliiton näkemyksen mukaan kansalliselle päästökaupalle ei ole tarvetta. Autoliiton mukaan kansallisen päästökaupan voi ennakoida nostavan polttoaineiden hintoja, ja tämän lisäksi EU:n tasolta on suunnitteilla lukuisia polttoaineiden hintoja nostavia toimenpiteitä.Autoliitto pitää liikenteen haitallisten päästöjen vähentämistä erittäin tärkeänä, mutta se pitää tehdä kestävällä ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.EU:n harvimmin asutussa maassa tieliikenteen merkitys niin kotitalouksien kuin elinkeinoelämän toimintakyvylle ja toimeentulolle on korvaamaton nyt ja tulevaisuudessa, linjasi Autoliitto omassa lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriölle tieliikenteen kansallisesta päästökaupasta.Tavoitteisin sitouduttuElinkeinoelämän järjestöt tuovat yhteislausunnossaan esiin, että päästökaupan vaikutus liikkumisen kustannuksiin olisi suurin maaseudulla ja kaupunkiseutujen kehysalueilla sekä kuljetusintensiivisillä toimialoilla.”Liikenteen päästökaupan tapaisen hinnoittelumekanismin voidaan arvioida lisäävän alueellisia tuloeroja. Liikenteen hinnoittelun kustannusten nousua olisi välttämätöntä kompensoida niille kotitalouksille ja yrityksille, joiden liikkumis- ja kuljetuskustannukset kasvaisivat kohtuuttomasti, lausunnossa uumoillaan.Elinkeinoelämä kertoo sitoutuneensa laajasti liikenteen päästövähennystavoitteisiin.”Ne voidaan saavuttaa ilman suomalaisyritysten kilpailukykyä ja kotitalouksien ostovoimaa heikentävää tieliikenteen kansallista päästökauppaa. Yhteinen näkemyksemme on, että tieliikenteen kansallista päästökauppaa ei tule luoda Suomeen.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitä päästötoimien kolmivaiheisuus tarkoittaa? Arviomuistio tieliikenteen päästökaupasta on osa fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelua. Tiekartan toimet koskevat tieliikennettä, joka aiheuttaa valtaosan liikenteen päästöistä. Kolmivaiheisen suunnitelman tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Valmistelu liittyy tiekartan kolmanteen, ehdolliseen vaiheeseen. Jos kahden ensimmäisen vaiheen toimenpiteet ja EU-tason ratkaisut eivät yhdessä riitä, päästökauppa voisi tulla mukaan kolmannessa vaiheessa. Arviomuistio on selvitys päästökauppajärjestelmän ominaisuuksista ja vaikutuksista. Teksti: Marko Jokela Lähde: elinkeinoelämän yhteislausunto, liikenne- ja viestintäministeriö, Autoliitto Kuvat: Moottorin arkistoa:4:{i:0;s:6:"104452";i:1;s:6:"100594";i:2;s:6:"100637";i:3;s:5:"65899";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja