31.7.2023

Lotus Emira 2.0 on valmistajansa uusi avausmalli – AMG:n 360-heppainen voimanlähde tosin pystyy päihittämään myös Emiran V6:n

Mercedes-AMG:ltä lainattu väkevä nelisylinterinen palauttaa radikaalissa muutoksessa olevaa Lotusta aavistuksen verran lähemmäksi juuriaan. Emira 2.0 on samalla tehokkain - ja viimeinen - nelipyttyinen Lotus koskaan.

Lotus Emira on varsin tuore malli, sillä se näki päivänvalon vasta parisen vuotta sitten. Sen sijaan sellaiset pitkäaikaiset Lotus-mallit, kuin Elise, Exige ja Evora, ovat nyt historiaa. Samalla kun Lotus on julkistanut näiden sirojen keskimoottoristen urheiluautojen vastapainoksi esimerkiksi suurikokoisen sähkökatumaasturi Eletren, kärsii se taloudellisista haasteista. Kiinalaisen Geelyn kokonaan omistama brittimerkki myi koko viime vuonna vain vajaat 600 autoa, ainoastaan kolmasosan vuoden 2021 myyntituloksestaan.

Uuden kaksilitraisen moottorin ja sitä kautta eräänlaisen juurien paluun toivotaan tietysti osaltaan lisäävän Lotuksen taloudellista uskottavuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyotan V6 jäikin varjoon

Jo Emiran esittelyn yhteydessä siihen tiedettiin saatavan sekä V6 että rivi-4. Odotus oli kuitenkin se, että mekaanisesti ahdettu Toyotan 3,5-litrainen V6 400 hevosvoiman tehoisena olisi kahdesta vaihtoehdosta hanakampi kulkemaan. Tekniset tiedot kuitenkin paljastavat, että esimerkiksi Mercedes-AMG A 45:stä tuttu 2,0-litrainen ahdettu neloskone päihittää suorituskyvyllään kuusisylinterisen - ainakin sen automaattivaihteisen version.

AMG:n moottoreiden käyttö on Lotukselle uutta, sillä esimerkiksi Elisen 1,6-litrainen rivinelonen lainattiin aikanaan Toyotalta.

Goodwoodin Festival of Speedissä 2023 esitelty Emira 2.0 kulkee Mercedes-AMG:n M139 -voimanlähteellä, joka on viritetty 360 hevosvoiman tehoiseksi ja vääntämään 430 newtonmetrin edestä. Näillä virityksillä Emira osuu Mercedes-AMG:n mallistossa A 35:n ja ässättömän A 45:n väliin. Mersuista poiketen Emira on takavetoinen, mutta voima välittyy takapyörille AMG:n 8-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta.

Tässä kohtaa kaksilitraisen nopeampitoiminen vaihteisto ottaa niskalenkin V6-mallin perinteisestä automaatista, kiihtyessään nollasta sataan 4,3 sekunnissa, siis pari kymmennystä automaatti-V6:ta nopeammin. Vääntöäkin 2.0 tarjoaa 10 newtonmetriä kuusisylinteristä enemmän. Sekä tehoa että vääntöä on enemmän kuin missään nelisylinterisessä Lotuksessa koskaan aiemmin.

V6-versio manuaalivaihteistolla on edelleen nopein kiihtyjä ja kulkija, huippunopeuden ollessa 290 kilometriä tunnissa ja kiihtyen sataseen 4,2 sekunnissa. Emira 2.0 muuten kulkee 283 km/h eli 33 km/h kovempaa kuin mainitut A35 ja -45.

Valitsemalla kaksilitraisen koneen säästää myös hankintahinnassa, ja aivan erityisesti niillä markkinoilla, joilla on jonkinlainen hiilidioksidipäästöihin perustuva kannustinjärjestelmä, kuten vaikkapa meikäläinen autovero. Emira 2.0 päästelee 208 g/km, V6 puolestaan 50 g/km enemmän.

Kaksilitrainen ei myöskään tarkoita mitään tyylillisiä tai teknisiä alennuksia, ja alustavaihtoehtojakin on valittavissa samat kaksi kappaletta, Touring sekä Sports. Vielä alustasta puheen ollen, Lotus on tuonut Emira 2.0:aan uudenlaiset alustasäädöt mahdollisimman tarkan ajettavuuden nimissä.

Emiran on määrä olla Lotus Carsin historian viimeinen polttomoottorimalli. Volvonkin konsernisisar katsoo jo vahvasti sähköiseen tulevaisuuteensa Eletren ja hyperauto Evijan kautta, mutta on kyllä kieltämättä samalla menettämässä jotain 75 vuoden olemassaolonsa aikana keräämästään persoonasta.

Lähde ja kuvat: Lotus Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat