14.6.2019 Ajoneuvot Päihitettävänä vain edeltäjä: uusi luksussedan Bentley Flying Spur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippuylellinen Bentley Flying Spur on uudistunut Continental GT:n hengessä. Tärkeintä on ollut päihittää aiempi kärkitulos. Volkswagen-ryhmän kahdesta luksus-B:stä se toinen on julkistanut uuden ylellisen sedanin. Valmistajan mukaan kolmannen mallipolven Bentley Flying Spur ei muistuta edeltäjäänsä kuin nimessä. Teknologian lisäksi brittivalmistaja on kiinnittänyt huomiota tietysti myös luksuksen paranteluun. Teknisesti päivitykset ovatkin sangen suoraviivaisia. Lentävän kannuksen konepellin alla on 6,0-litrainen kahdella turboahtimella varustettu W12 TSI -bensiinimoottori, joka vauhdittaa piharakennuksen kokoista kulkupeliä 635 hevosvoimalla. Huippuvääntö on erittäin riittävät 900 newtonmetriä. Voimavarojen turvin Bentley Flying Spur loikkaa paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 3,8 sekunnissa ja huippunopeus on erittäin asiallinen 333 km/h. Vaihteistona on kahdenksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Valmistaja huomauttaa korostetusti, että edellisen Flying Spurin kiinteällä voimanjakosuhteella varustetusta nelivedosta on luovuttu uuden joustavamman järjestelmän edessä. Nyt auto suosii aina takavetoa, ellei tie- tai keliolosuhde vaadi voiman lähettämistä etuakselille. Bentley haluaa erityisesti korostaa, että tämä vähentää merkittävästi edellisen mallipolven aliohjaavaa pyrkimystä, antaen nyt keulalle keveämmän ja täsmällisemmän tuntuman. Etuakselille lähetettävän vääntömomentin määrää rajoitetaan myös ajotilan mukaan. Pinnan alla löytyy uusinta uutta, sillä alumiinia ja komposiitteja yhdistelevä pohjarakenne on yhdistetty muun muassa 48 voltin teknologiaan. Kyseessä on Flying Spurille täysin uusi pohjalevy, joka on lainattu uudesta Continental GT:stä. Kolmikammioinen ilmajousitus antaa autolle paremmat kyvyt selviytyä luksuksen ja urheilullisen ajettavuuden ristiriitaisista vaatimuksista samalla kertaa. Samalla maavara on säädettävissä neljään eri asetukseen. Järjestelmän ilmakapasiteetti on 60% suurempi kuin edeltäneessä Flying Spurissa ja ilmajousituksen parina on säädettävä iskunvaimennusjärjestelmä. 48 voltin tekniikkaa hyödynnetään esimerkiksi Bentaygan ja Audi Q7:n tavoin kallistuksenvakaajien toiminnassa. Uusi Bentley Flying Spur on 5,32 metriä pitkä ja auton akseliväli on nyt 3,19 metriä, tarkoittaen 13 lisäsenttiä matkustamon mittoihin. Luksuksen omapaino on muuten 2 437 kilogrammaa. Mikäli maajahdilla eksyy keskustaan, on auto varustettu ruuhka- ja kaupunkiavustimilla sekä muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmällä. Lisävarustelistalta löytyy myös nelipyöräohjaus. Flying Spurissa on Continental GT:n tavoin "markkinoiden suurimmat rautajarrut", etujarrulevyjen ollessa 420 mm kokoiset. Ensimmäistä kertaa Flying Spurin nykyvuosina keulalta löytyy lentävä B-logo, joka on viritetty uuden vuosisadan ilmeeseen ja varustettu valaistuksella sekä piilotustoiminnolla epäsopivia hetkiä varten. Led-matriisivalot toimivat muiden autojen tapaan upeasti, mutta Bentley on lisännyt valoihin kromitaustan, jotta valojen kristallikuviointi erottuu myös auto sammutettuna. 21-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste, 22-tuumaisten Mulliner-vaihtoehtojen ollessa lisäherkkujen listalla. Varustelistalta löytyy tietysti myös panoraamalasikatto, joka on koko katon pituinen ja sen etuosa on avattavissa. Keskikonsolin hiukan vulgaarin 12,3-tuumaisen tietoviihdejärjestelmänäytön voi pyöräyttää onneksi perinteisiksi viisarimittareiksi tai pelkistetyksi puulevyksi. Toisaalta monista autoista tuttu tunnelmavalaistus on saatavissa nyt myös Flying Spuriin. Bentley huomauttaa, että tarjolla on kattava valikoima yksittäis- ja tuplaviiluja sekä Bentleyn ja erikoisosasto Mullinerin kehittämiä nahkaverhoiluja koristekuvioin. Verhoiluvärejä on tarjolla 15. Takamatkustajia hellitään kosketusnäytöllä, jolla voi hallita auton toimintoja autonkuljettajaa vaivaamatta. Äänentoistojärjestelmiä on valittavana kolme: 650 watin vakiojärjestelmä 10 kaiuttimella, 16 kaiuttimen Bang & Olufsen -järjestelmä (1 500 W) ja parhaana vaihtoehtona 19 kaiuttimen 2 200 watin Naim for Bentley -järjestelmä. Auton värivaihtoehtoja on 17, tosin vakiovalikoimassa, sillä Bentley ymmärtää asiakkaan olevan aina oikeassa. Keskikonsolissa uusinta uutta on kelloa reunustavien ilmanvaihtoventtiileiden korvaaminen uudella tyylillä Bentleyn perinteisten häränsilmäventtiileiden sijaan. Juuri näiden venttiileiden pyällystä varten tarvittiin valmistajan mukaan uusia algoritmeja niiden monimutkaisen muodon vuoksi. Bentleyn mukaan uusi Flying Spur on tilattavissa syksystä alkaen ja asiakastoimitukset alkavat alkuvuodesta 2020. Lähde ja kuvat: Bentley Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Täydellisyyden tekijät – Bentleyn ylellisyys syntyy käsityönä Graf von Faber-Castell by Bentley: kynäsarja arvokkaampiin allekirjoituksiin Bentley Continental GT Convertible: tweediä päälle tai pois Kun VW laittaa parastaan: täysin uusi Bentley Continental GT Breitlingilta ranneluksusta – Bentley GT Dark Sapphire Edition Maistiainen: Bentley Bentayga W12 – katumaasturien kuningas Kun keskellä virtaa joki – Bentley Bentayga Fly Fishing by Mulliner Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan