14.6.2019

Päihitettävänä vain edeltäjä: uusi luksussedan Bentley Flying Spur

Bentley Flying Spur

Huippuylellinen Bentley Flying Spur on uudistunut Continental GT:n hengessä. Tärkeintä on ollut päihittää aiempi kärkitulos.

Volkswagen-ryhmän kahdesta luksus-B:stä se toinen on julkistanut uuden ylellisen sedanin. Valmistajan mukaan kolmannen mallipolven Bentley Flying Spur ei muistuta edeltäjäänsä kuin nimessä. Teknologian lisäksi brittivalmistaja on kiinnittänyt huomiota tietysti myös luksuksen paranteluun.

Bentley Flying Spur

Teknisesti päivitykset ovatkin sangen suoraviivaisia. Lentävän kannuksen konepellin alla on 6,0-litrainen kahdella turboahtimella varustettu W12 TSI -bensiinimoottori, joka vauhdittaa piharakennuksen kokoista kulkupeliä 635 hevosvoimalla. Huippuvääntö on erittäin riittävät 900 newtonmetriä. Voimavarojen turvin Bentley Flying Spur loikkaa paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 3,8 sekunnissa ja huippunopeus on erittäin asiallinen 333 km/h. Vaihteistona on kahdenksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

Bentley Flying Spur

Valmistaja huomauttaa korostetusti, että edellisen Flying Spurin kiinteällä voimanjakosuhteella varustetusta nelivedosta on luovuttu uuden joustavamman järjestelmän edessä. Nyt auto suosii aina takavetoa, ellei tie- tai keliolosuhde vaadi voiman lähettämistä etuakselille. Bentley haluaa erityisesti korostaa, että tämä vähentää merkittävästi edellisen mallipolven aliohjaavaa pyrkimystä, antaen nyt keulalle keveämmän ja täsmällisemmän tuntuman. Etuakselille lähetettävän vääntömomentin määrää rajoitetaan myös ajotilan mukaan.

Bentley Flying Spur

Pinnan alla löytyy uusinta uutta, sillä alumiinia ja komposiitteja yhdistelevä pohjarakenne on yhdistetty muun muassa 48 voltin teknologiaan. Kyseessä on Flying Spurille täysin uusi pohjalevy, joka on lainattu uudesta Continental GT:stä. Kolmikammioinen ilmajousitus antaa autolle paremmat kyvyt selviytyä luksuksen ja urheilullisen ajettavuuden ristiriitaisista vaatimuksista samalla kertaa. Samalla maavara on säädettävissä neljään eri asetukseen. Järjestelmän ilmakapasiteetti on 60% suurempi kuin edeltäneessä Flying Spurissa ja ilmajousituksen parina on säädettävä iskunvaimennusjärjestelmä. 48 voltin tekniikkaa hyödynnetään esimerkiksi Bentaygan ja Audi Q7:n tavoin kallistuksenvakaajien toiminnassa.

Bentley Flying Spur

Uusi Bentley Flying Spur on 5,32 metriä pitkä ja auton akseliväli on nyt 3,19 metriä, tarkoittaen 13 lisäsenttiä matkustamon mittoihin. Luksuksen omapaino on muuten 2 437 kilogrammaa. Mikäli maajahdilla eksyy keskustaan, on auto varustettu ruuhka- ja kaupunkiavustimilla sekä muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmällä. Lisävarustelistalta löytyy myös nelipyöräohjaus. Flying Spurissa on Continental GT:n tavoin "markkinoiden suurimmat rautajarrut", etujarrulevyjen ollessa 420 mm kokoiset.

Bentley Flying Spur

Ensimmäistä kertaa Flying Spurin nykyvuosina keulalta löytyy lentävä B-logo, joka on viritetty uuden vuosisadan ilmeeseen ja varustettu valaistuksella sekä piilotustoiminnolla epäsopivia hetkiä varten. Led-matriisivalot toimivat muiden autojen tapaan upeasti, mutta Bentley on lisännyt valoihin kromitaustan, jotta valojen kristallikuviointi erottuu myös auto sammutettuna. 21-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste, 22-tuumaisten Mulliner-vaihtoehtojen ollessa lisäherkkujen listalla.

Bentley Flying Spur

Varustelistalta löytyy tietysti myös panoraamalasikatto, joka on koko katon pituinen ja sen etuosa on avattavissa. Keskikonsolin hiukan vulgaarin 12,3-tuumaisen tietoviihdejärjestelmänäytön voi pyöräyttää onneksi perinteisiksi viisarimittareiksi tai pelkistetyksi puulevyksi. Toisaalta monista autoista tuttu tunnelmavalaistus on saatavissa nyt myös Flying Spuriin.

Bentley Flying Spur

Bentley huomauttaa, että tarjolla on kattava valikoima yksittäis- ja tuplaviiluja sekä Bentleyn ja erikoisosasto Mullinerin kehittämiä nahkaverhoiluja koristekuvioin. Verhoiluvärejä on tarjolla 15.  Takamatkustajia hellitään kosketusnäytöllä, jolla voi hallita auton toimintoja autonkuljettajaa vaivaamatta. Äänentoistojärjestelmiä on valittavana kolme: 650 watin vakiojärjestelmä 10 kaiuttimella, 16 kaiuttimen Bang & Olufsen -järjestelmä (1 500 W) ja parhaana vaihtoehtona 19 kaiuttimen 2 200 watin Naim for Bentley -järjestelmä. Auton värivaihtoehtoja on 17, tosin vakiovalikoimassa, sillä Bentley ymmärtää asiakkaan olevan aina oikeassa.

Keskikonsolissa uusinta uutta on kelloa reunustavien ilmanvaihtoventtiileiden korvaaminen uudella tyylillä Bentleyn perinteisten häränsilmäventtiileiden sijaan. Juuri näiden venttiileiden pyällystä varten tarvittiin valmistajan mukaan uusia algoritmeja niiden monimutkaisen muodon vuoksi.

Bentley Flying Spur

Bentleyn mukaan uusi Flying Spur on tilattavissa syksystä alkaen ja asiakastoimitukset alkavat alkuvuodesta 2020.

Lähde ja kuvat: Bentley

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat