14.6.2019 Ajoneuvot Päihitettävänä vain edeltäjä: uusi luksussedan Bentley Flying Spur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippuylellinen Bentley Flying Spur on uudistunut Continental GT:n hengessä. Tärkeintä on ollut päihittää aiempi kärkitulos. Volkswagen-ryhmän kahdesta luksus-B:stä se toinen on julkistanut uuden ylellisen sedanin. Valmistajan mukaan kolmannen mallipolven Bentley Flying Spur ei muistuta edeltäjäänsä kuin nimessä. Teknologian lisäksi brittivalmistaja on kiinnittänyt huomiota tietysti myös luksuksen paranteluun.Teknisesti päivitykset ovatkin sangen suoraviivaisia. Lentävän kannuksen konepellin alla on 6,0-litrainen kahdella turboahtimella varustettu W12 TSI -bensiinimoottori, joka vauhdittaa piharakennuksen kokoista kulkupeliä 635 hevosvoimalla. Huippuvääntö on erittäin riittävät 900 newtonmetriä. Voimavarojen turvin Bentley Flying Spur loikkaa paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 3,8 sekunnissa ja huippunopeus on erittäin asiallinen 333 km/h. Vaihteistona on kahdenksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.Valmistaja huomauttaa korostetusti, että edellisen Flying Spurin kiinteällä voimanjakosuhteella varustetusta nelivedosta on luovuttu uuden joustavamman järjestelmän edessä. Nyt auto suosii aina takavetoa, ellei tie- tai keliolosuhde vaadi voiman lähettämistä etuakselille. Bentley haluaa erityisesti korostaa, että tämä vähentää merkittävästi edellisen mallipolven aliohjaavaa pyrkimystä, antaen nyt keulalle keveämmän ja täsmällisemmän tuntuman. Etuakselille lähetettävän vääntömomentin määrää rajoitetaan myös ajotilan mukaan.Pinnan alla löytyy uusinta uutta, sillä alumiinia ja komposiitteja yhdistelevä pohjarakenne on yhdistetty muun muassa 48 voltin teknologiaan. Kyseessä on Flying Spurille täysin uusi pohjalevy, joka on lainattu uudesta Continental GT:stä. Kolmikammioinen ilmajousitus antaa autolle paremmat kyvyt selviytyä luksuksen ja urheilullisen ajettavuuden ristiriitaisista vaatimuksista samalla kertaa. Samalla maavara on säädettävissä neljään eri asetukseen. Järjestelmän ilmakapasiteetti on 60% suurempi kuin edeltäneessä Flying Spurissa ja ilmajousituksen parina on säädettävä iskunvaimennusjärjestelmä. 48 voltin tekniikkaa hyödynnetään esimerkiksi Bentaygan ja Audi Q7:n tavoin kallistuksenvakaajien toiminnassa.Uusi Bentley Flying Spur on 5,32 metriä pitkä ja auton akseliväli on nyt 3,19 metriä, tarkoittaen 13 lisäsenttiä matkustamon mittoihin. Luksuksen omapaino on muuten 2 437 kilogrammaa. Mikäli maajahdilla eksyy keskustaan, on auto varustettu ruuhka- ja kaupunkiavustimilla sekä muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmällä. Lisävarustelistalta löytyy myös nelipyöräohjaus. Flying Spurissa on Continental GT:n tavoin "markkinoiden suurimmat rautajarrut", etujarrulevyjen ollessa 420 mm kokoiset.Ensimmäistä kertaa Flying Spurin nykyvuosina keulalta löytyy lentävä B-logo, joka on viritetty uuden vuosisadan ilmeeseen ja varustettu valaistuksella sekä piilotustoiminnolla epäsopivia hetkiä varten. Led-matriisivalot toimivat muiden autojen tapaan upeasti, mutta Bentley on lisännyt valoihin kromitaustan, jotta valojen kristallikuviointi erottuu myös auto sammutettuna. 21-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste, 22-tuumaisten Mulliner-vaihtoehtojen ollessa lisäherkkujen listalla.Varustelistalta löytyy tietysti myös panoraamalasikatto, joka on koko katon pituinen ja sen etuosa on avattavissa. Keskikonsolin hiukan vulgaarin 12,3-tuumaisen tietoviihdejärjestelmänäytön voi pyöräyttää onneksi perinteisiksi viisarimittareiksi tai pelkistetyksi puulevyksi. Toisaalta monista autoista tuttu tunnelmavalaistus on saatavissa nyt myös Flying Spuriin.Bentley huomauttaa, että tarjolla on kattava valikoima yksittäis- ja tuplaviiluja sekä Bentleyn ja erikoisosasto Mullinerin kehittämiä nahkaverhoiluja koristekuvioin. Verhoiluvärejä on tarjolla 15. Takamatkustajia hellitään kosketusnäytöllä, jolla voi hallita auton toimintoja autonkuljettajaa vaivaamatta. Äänentoistojärjestelmiä on valittavana kolme: 650 watin vakiojärjestelmä 10 kaiuttimella, 16 kaiuttimen Bang & Olufsen -järjestelmä (1 500 W) ja parhaana vaihtoehtona 19 kaiuttimen 2 200 watin Naim for Bentley -järjestelmä. Auton värivaihtoehtoja on 17, tosin vakiovalikoimassa, sillä Bentley ymmärtää asiakkaan olevan aina oikeassa.Keskikonsolissa uusinta uutta on kelloa reunustavien ilmanvaihtoventtiileiden korvaaminen uudella tyylillä Bentleyn perinteisten häränsilmäventtiileiden sijaan. Juuri näiden venttiileiden pyällystä varten tarvittiin valmistajan mukaan uusia algoritmeja niiden monimutkaisen muodon vuoksi.Bentleyn mukaan uusi Flying Spur on tilattavissa syksystä alkaen ja asiakastoimitukset alkavat alkuvuodesta 2020. Lähde ja kuvat: BentleyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Täydellisyyden tekijät – Bentleyn ylellisyys syntyy käsityönä Graf von Faber-Castell by Bentley: kynäsarja arvokkaampiin allekirjoituksiin Bentley Continental GT Convertible: tweediä päälle tai pois Kun VW laittaa parastaan: täysin uusi Bentley Continental GT Breitlingilta ranneluksusta – Bentley GT Dark Sapphire Edition Maistiainen: Bentley Bentayga W12 – katumaasturien kuningas Kun keskellä virtaa joki – Bentley Bentayga Fly Fishing by Mulliner Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?