19.4.2022 Ajoneuvot Luksustilaa kaupunkiruuhkiin – Audi Urbansphere concept visioi itseajavaa tila-autoa Static photo, Color: Electric Slate Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin kolmas sphere-konseptiauto on melkoinen möhkäle kaupunkikulkineeksi. Urbansphere on suunniteltu huippuruuhkaisten suurkaupunkien seisovaan liikenteeseen. Audi Urbansphere on kolmas jäsen merkin sphere-konseptisarjassa. Viime vuonna esitellyt Skysphere ja Grandsphere visioivat kaksipaikkaisen grand touringin ja nelipaikkaisen edustussedanin metkuja osittaisen itseajamisen ja sähköistymisen aikana. Nyt Urbansphere ulottaa saman ajattelun kaupunkien ruuhkiin. Lähtökohtana ovat Audin mukaan olleet kiinalaiset megakaupungit, mutta myös muut metropolit käyvät Urbanspherelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilakärjelläAudi Urbansphere on nelipaikkainen tila-automöhkäle, jossa on panostettu sisätiloihin. Istuimet ovat luonnollisesti kallistettavissa lähes vaakatasoon, mutta lisäksi niiden mahdollisuuksiin on panostettu. Istuimet voi kääntää esimerkiksi vastakkain juttutuokiota varten, tai niitä voi kääntää kohti ovia liikkumisen helpottamiseksi. Pääntukiin on sisäänrakennettu pitkä, hiukan banaanimainen yksityisyyssuoja, joka liukuu näkösuojaksi naapurin väliin mökötyshetkiä varten. Lisäksi paikoilla on oma yksilöllinen äänentoistonsa. Takaistuinten välistä löytyy kohoava keskikonsoli, josta löytyy juomalasit ja hiukan vettä.Materiaaleina on käytetty puuta sekä erilaisia vaaleita kankaita. kuten bambua ja villaa. Materiaaleissa on suosittu myös ympäristönäkökulmia ja kierrätettävyyttä. Väripaletti on suunniteltu rauhallisuuden ehdoilla. Näytöt on piilotettu ja sen sijaan niiden tehtäviä hoidetaan puupintoihin heijastettavilla grafiikoilla. Ohjauspyörä voidaan siirtää tieltä pois silloin, kun auto ajaa itse itseään (nelostason autonomia).Tietoviihdejärjestelmän ominaisuuksia voi hallinnoida matkustajien paikoilta ele-, ääni- sekä katseohjauksella. Auto opettelee käyttäjiensä mieltymyksiä ja analysoi matkustajien yleistä mielialaa, tarjoten esimerkiksi rentoutumistuokiota stresitasojen myötä. Takamatkustajat voivat katsella myös katosta laskeutuvaa läpinäkyvää OLED-ruutua tai seurata sisältöjään VR-laseilla. Lasien käyttö liikkuvassa autossa tosin kuulostaa sisäkorvan rääkiltä.Runsas paketointiAudi Urbansphere on suunniteltu sisätilojensa ehdoilla, joten ulkopuoli on muovattu matkustamon ympärille. Lopputuloksena on 5,51 metriä pitkä kaupunkiauto, jonka akseliväli on 3,40 metriä. Ketteryyttä on haettu takaisin nelipyöräohjauksella. Muilta mitoiltaan auto on 2,01 metriä leveä sekä 1,78 metriä korkea. Vannekoko on muuten 24 tuumaa. Tilojen maksimointi onkin johtanut lopulta tila-auton silhuettiin, joskin Audi on yrittänyt hiukan saada linjakkuutta auton kattolinjaan. Ovet avautuvat vastakkaisiin suuntiin ja autossa ei ole B-pilaria. Mittasuhteita on mietitty myös minimoimalla etu- ja takaylitykset.Kiinalaisten asiakkaiden mielipidetoiveena auton olemukselle oli "itsevarma, mutta ei röyhkeä", mikä toteutuukin selkeämpinä linjoina viime vuosien siipiorigamien sijaan.Auton keulalla on uusi digitaalinen versio Singleframe-keulamaskista ja tuhansia valoelementtejä voidaan käyttää myös viestintään auton ulkopuolelle. Lisäksi ajovalot ovat erilliset ja takana on muhkea tulkinta Audin viime vuosien takavalopalkista. Valoa on haluttu jakaa myös sateenvarjoissa, jotka ovat Audi Urbanspheressä valaisevat. Tämä on merkin nyökkäys kiinalaisille asiakkaille, joiden mielipiteitä on kuunneltu autoa suunniteltaessa. Lisäksi valoa voi heijastaa maahan punaisen tervetulomaton muodossa. Vaikka Audi Urbansphere ei tulekaan tuotantoon sellaisenaan, käytetään siitä elementtejä tulevien vuosien Audeissa. Sille on myös suunniteltu voimalinja PPE-sähköautorakennetta hyödyntäen. Akuston koko on 120 kilowattituntia ja täydellä akulla Urbanspherellä on 750 kilometrin toimintamatka. Koska Urbansphere on tarkoitettu kaupunkeihin, voitaisiin sitä tarjota myös pienemmillä akkupaketeilla.800 voltin tekniikan ansiosta huippulatausteho on 270 kilowattia, joten 10 minuutin lataus riittää jopa 300 kilometrin matkaan. Urbansphere on varustettu 295 kilowatin ja 690 newtonmetrin voimalinjalla, joka on audimaisesti neliveto.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaAudi Grandsphere -konseptiauto haaveilee huomisesta Audi Skysphere – urheilullinen täyssähköauto ajaa myös itse Audi A6 Avant e-tron – perhe kyytiin ja 700 kilometriä pysähtymättäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta