27.1.2018 Ajoneuvot Pinttynyt maantiesuola irti auton kyljistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auringossa auton kylkiin kuivunut maantiesuola on eräs pahimmista puhdistettavista. Karheuden saa poistettua muutenkin kuin hankaamalla maalipinnan pilalle. Talvisin teille kylvettävä maantiesuola on vuoden ikävimpiä ilmiöitä jokaiselle autonsa maalipinnasta huolehtivalle. Autonpesumotivaatio saattaa myös laskea näillä keleillä, mutta pitkittyneistä pesuväleistä on vain haittaa. Tiheästi autoaan pesevä pääsee helpommalla.Sula suolattu tie ja tienvarsien vähäinen lumi on, erityisesti etelässä, yleinen ajokeli.Juuri kylkiin roiskunut, ja vielä märkä, suolakura irtoaa pinnasta vahaturvallisella esipesulla tai viimeistään käsin pestessä. Näin ainakin jos pinta on suojattu hyvin.Valitettavasti ajan ja lämmön myötä suola pinttyy kiinni pintaan. Lämmin autotalli on pesumielessä vain pahasta autolle, vaikka omaakin runsaasti muita etuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErityisesti esipesuEsipesun tärkeyttä on painotettu jo useammassa jutussa. Maantiesuola halutaan saada irti esipesulla, jotta suolakuraa ei hangata maalipintaan. Pesuvälineellä maalipintaa vasten pyyhittäessä lika naarmuttaa kuin hiekkapaperi.Yltä päältä suolattu ja hiekoitettu auto ei puhdistu, pitkän pinttymisen jälkeen, enää ilman kovia myrkkyjä.Vahaturvallinen esipesuaine on aina paras vaihtoehto, mikäli sen teho riittää auton puhdistamiseen. Tästä kuitenkin puhuttiin jo aiemmassa artikkelissa, joten sitä ei ole tarpeen kerrata. Tällä kertaa keskitytään siihen miten pinttynytkin maantiesuola irtoaa helposti ja maalipintaa naarmuttamatta.Polaric nox-wax on eräs myytävistä hiilivetyliuotinpesuaineista. Pakkauksen mukana ei toimiteta sumutinpäätä, joten sellainen on syytä olla omasta takaa.Hurja hiilivetyKäyttöön otetaan liuotinpesuaineet ja näistä nimenomaan vahvemmat, vähemmän ympäristöystävälliset, hiilivetyliuotinpesuaineet. Hiilivetyliuottimia saa käyttää ainoastaan öljynerotuskaivolla varustetuilla pesupaikoilla. Hiilivetyliuottimet eivät ole laimennettavissa vedellä.Hiilivetyliuottimien varoitusmerkit on syytä huomioida. Tästä pakkauksesta niitä löytyy neljä kappaletta.Hiilivetyliuottimen kanssa tulee olla varovainen, sillä ne voivat liian pitkään vaikuttaessaan jättää rumat jäljet sekä maalattuihin pintoihin että muoviosiin. Huuhtelu on tehtävä ennen kuin pesuaine pääsee kuivumaan mistään kohdasta.Liuottimen levitysHiilivetyliuotin on usein helpointa levittää suoraan pullosta, jollei osta suurempaa pakkauskokoa kerralla. Liuotin myydäänkin toisinaan jo valmiiksi sumutinpäällä - muuten se on hankittava erikseen. Nämä suuttimet muuten tuppaavat hajoamaan nopeasti hiilivetyliuottimen kosketuksesta.Polaricin pakkauksessa on kaatokorkki, joka pitää poistaa sumutinpään asennusta varten. Puukko tai teräväpäinen ruuvimeisseli auttaa huonokyntisiä.Hiilivetyliuottimen voi levittää joko ennen tai jälkeen normaalin esipesun - vaikka toki pelkkää hiilivetyäkin voi käyttää esipesuna. Ennen esipesua käytettäessä esipesuaineen voi levittää suoraan liuottimen päälle tai tehdä välissä huuhtelun. Esipesun jälkeen auto on syytä huuhdella ennen liuottimen levittämistä, sillä muuten hiilivetyliuotin ei pääse kosketuksiin lian kanssa.Ennen esipesua levitettävä liuotin pääsee kosketuksiin kuivan ja likaisen pinnan kanssa, joka on etu. Toisaalta esipesun jälkeen enin kura on huuhtaistu, jolloin liuotin tekee työtä vain pahinta pinttynyttä likaa vastaan. Molemmat järjestykset ovat vaihtoehtoja, sillä ainakaan allekirjoittanut ei ole löytänyt yhtä ylivertaista menetelmää.Hiilivetyliuotin sumutetaan auton pintaan. Toisinaan pelkkä kylkien, keulan ja perän käsittely hiilivetyliuottimella riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuolellinen huuhteluHiilivetyliuotin ei saa missään nimessä kuivua maalipintaan. Huuhtelu on tehtävä ajoissa ja siihen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Hiilivetyliuotin ei ole vesiliukoinen tuote eikä se huuhtoudu pinnalta yhtä helposti kuin tavallinen autoshampoo.Voimakas pesuaine liuottaa pinttyneenkin suolan lähes hetkessä. Hiilivetyliuotin ei saa kuivua pintaan.Suositeltavaa olisi tehdä tähän perään käsinpesu - erityisesti mikäli autoa ei pestä erillisellä esipesuaineella hiilivetyliuottimen jälkeen. Käsinpesu, ja sitä seuraava toinen huuhtelukerta, varmistaa ettei pieniäkään jäämiä liuotinpesuainetta jää pintaan. Käsinpesu on siksikin järkevää, että saa maalipinnan oikeasti puhtaaksi kun on kerran aloittanut.Hiilivetyliuottimen huuhtelu on syytä tehdä huolellisesti painepesurilla, sillä liuotin ei huuhtoudu tavallisen autoshampoon tavoin pinnasta.Suojaus säältäValitettavasti hiilivetyliuotin vie vahat mukanaan - ainoastaan laadukas kestopinnoite kestää pesua hiilivetyliuottimella. Siksi auto olisi hyvä suojata edes jollain tavalla pesun jälkeen, ja näistä nopein vaihtoehto on tietenkin spray & rinse -tuote.Yllättäen vaikuttaa muuten siltä, että maantiesuola tarttuisi vähemmän tiukasti luonnonvahoihin kuin synteettisiin suoja-tuotteisiin. Valitettavasti yleiset kauppojen markettivahat ovat yleensä enemmän jälkimmäisiä. Kestopinnoitteet ovat toki sitten asia erikseen.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen