17.5.2025

Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla

Kuva DS Automobiles

Ranskan presidentti vastaanotti toisen maailmansodan päättymisen 80-vuotisjuhlan kunniaksi uuden virka-auton. Macronista tuli näin tiettävästi maailman ensimmäinen tasavallan presidentti, jonka virka-auto kulkee sähköllä.

Kohtuullisen harvassa ovat maailmassa ne maat, jotka valmistavat niin tasokkaita autoja, että valtionpäämiehen virka-auto - valtakunnan ykkösvaunu - voi olla kotimaista tuotantoa. Ranska on yksi noista melko harvoista maista. Tämä Ranskan presidentin Emmanuel Macronin uusi virka-auto on joka puolelta niin ranskalainen, että mahdollisten stereotypioiden luomisesta ei voi syyttää kuin itseään.

Kyseessä on Stellantiksen ranskalaispremiummerkin malli DS No8, jonka tarkoitus on laittaa noin vuosikymmen takaperin Citroënista erotetulla premiumvalmistajalla uusi vaihde silmään, paitsi tekniikkamielessä, myös tyylissä ja mielikuvassa.

DS No8 perustuu konsernin uudelle STLA Medium -perusrakenteelle, joka kelpuuttaa myös täyssähkön käyttövoimaksi. Tästä inspiroituneena Ranskan presidentinkanslia hankki tasavallan presidentille tiettävästi maailman ainoan täyssähköisen virka-auton, joka otettiin käyttöön juuri sopivasti toisen maailmansodan päättymisen 80-vuotisjuhlan aikaan.

Reilu vuosi takaperin myös Suomessa arvuuteltiin uutta tasavallan presidentin virka-autoa, ja tuolloin ainakin Moottorilla kävi mielessä mahdollisuus täyssähköautosta, esimerkiksi BMW i7:stä. Tämä ei käynyt toteen, kun uudeksi autoksi kerrottiin valikoituneen Audi A8:n, mutta Ranskan esimerkin mukaisesti isonkaan valtion päämies sähköauton takapenkillä ei ole enää mahdoton ajatus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paluu perinteisempään korimalliin

Edustusautojen on yleisesti mielletty olevan isoja sedaneita, ehkä nyt juuri ja juuri joitain ökymaastureita lukuun ottamatta. Ranskan presidentillä pystyperäiset DS:t ovat kuitenkin olleet tosiasia jo vuodesta 2012, jolloin silloinen tasavallan presidentti François Hollande sai käyttöönsä vielä Citroënina markkinoidun DS 5:n. Nyttemmin käytössä on ollut katumaasturi DS 7.

DS No8 puolestaan palauttaa kuvioon enemmän edustusautoksi miellettävän korimallin, vaikkei kyseessä aivan perinteinen sedan olekaan. Uudessa autossa on niin ikään avattava katto, josta käsin presidentti voi vilkutella kansalle kunnon valtiomiehen elkein.

Asianmukaisesti panssaroitu DS No8 -virka-auto on maalattu Sapphire Blue -ulkovärillä, ja korista löytyy useita Ranskan lipun värisiä yksityiskohtia.

Auton personointiin ovat osallistuneet lisäksi kotimaiset verhoiluihin ja puumateriaaleihin erikoistuneet käsityöpajat, kuten Lison de Caunes, Métaphores ja Atelier Lognon.

Kyseessä on siis jälleen uniikki virka-auto, niin kuin totta kai kuuluukin.

Jo de Gaulle'lla oli DS - Citroën DS

DS on siis nykyisin oma brändinsä, joka on tavallaan kaukainen spin-off eräästä tunnetuimmasta Citroënista koskaan, vuonna 1955 debytoineesta Citroën DS:stä. DS 19 sai toimia itse Charles de Gaulle'n virka-autona vuodesta 1958 eteenpäin. Robert Chapron sai puolestaan käyttöönsä pidennetyn, yli 6,5-metrisen DS 21 -mallin vuonna 1968.

Ranskan presidenttinä vuosina 1959 - 1969 toiminut kenraali Charles de Gaulle luotti Citroën DS 19:ään.

Vuosien varrella kaikki Ranskan isot autonvalmistajat ovat presidentin virka-autoja saaneet toimittaa. Mielenkiintoisia automalleja tässä tehtävässä ovat olleet muiden muassa Citroën SM, Citroën C6, Peugeot 604, Peugeot 605, Peugeot 607 ja Renault Vel Satis.

Myös Suomen tasavallan presidenteillä on pitkä ja hyvin mielenkiintoinen virka-autohistoria.

Lähde: DS Automobiles

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat