6.4.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Benelli 502 C – Jotakin erittäin tuttua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyisin kaukoidässä valmistettavan Benellin suunnittelutoimisto on yhä Italiassa, mikä näkyy myös Benelli 502 C:n muodoissa. Joidenkin mielestä jopa niin paljon, että muotojen suunnittelussa mallia epäillään otetun Ducati Diavelista. Benellin nykyvalikoimiin kuuluu viisi moottorivaihtoehtoa, joista 502 C:n viisisataakuutioinen rivikakkonen on toiseksi suurin. Teholukema on tarkalleen A2-korttiluokan maksimi 35 kilowattia eli 47,6 hevosvoimaa. Saman moottorin liikuttamana kulkee myös Benellin kaksi muuta mallia, seikkailupyörä TRK 502 sekä Scrambler-tyylinen Leoncino.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivasti suorituskykyäBenellin rivikakkosta voi sanoa pitkäiskuiseksi, sillä iskunpituus on vain pari milliä sylinterin porausta pienempi. Moottoriin on saatu mukavan tasainen vääntö koko kierrosalueelle. Kuutosvaihteella se vetää puhtaasti jo 2 000 kierrokselta eli noin 40 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Huippunopeudeksi luvataan 160 kilometriä tunnissa, mikä koeajon perusteella on realistinen ilmoitus.Ykkönen on välitetty lyhyeksi, sillä kierrosten ollessa 9 200 kierroksen kohdalla olevalla rajoittimella näyttää nopeusmittari vain 67 kilometrin tuntilukemaa. Satasen vauhdissa kuutosvaihteella kierroksia on noin 5 200. Varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla ole, mutta teho kasvaa luontevasti kierrosten noustessa, toisin kuin esimerkiksi joissakin A2-luokkaan kuristetuissa alkuperäiseltä teholtaan isommissa moottoreissa.”Täyskokoinen”Yhteistä kaikille kolmelle Benelli-mallille on, että teho riittää mukavasti kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin, mutta moottori ei houkuttele hurjastelemaan tai kokeilemaan turhaan voimavarojen suuruutta. Tankattuna 217 kilogramman painoa ei voi pitää mitenkään alhaisena, sillä esimerkiksi 502 C:n ”esikuva”, 1 200-kuutioinen Ducati Diavel painaa vain parikymmentä kiloa enemmän, ja akselivälissäkin Diavel ”voittaa” vain 10 millimetrillä. Silti Benelli ei tunnu mitenkään liian raskaalta ajettavalta, vaan päinvastoin paino tuo sopivaa vakautta menoon. Moottori: 500-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 35 kW (47,6 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 46 Nm / 6 000 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 217 kg Akseliväli: 1 580 mm Istuinkorkeus: 750 mm Tankin tilavuus: 21,5 litraa Hinta: 8 590 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa