20.12.2019 Ajoneuvot Maistiainen: kun Toyota laittoi Yarikseen nelivedon ja yli 250 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Yaris yllättää: hienon nelivedon lisäksi autossa on panostettu kevytrakennetekniikkaan. Lopputulos toimii jopa entisellä Formula 1 -radalla. Sade piiskaa Toyota Yaristen prototyyppejä Estorilin moottoriradalla. Tavallisesti tällaisina päivinä olisi mieli maassa. Etuvetoisen perheauton sporttiversiot ovat hauskoja, kunhan vuorossa ei ole rankkasade ja moottorirata.Mutta tämä Yaris ei ole etuvetoinen. Se on kyllä perheauton sporttiversio, joskin tätäkin termiä venyttäen. Mallinimi on Toyota GR Yaris, ja tämä auto tarjoaa pohjan Tommi Mäkisen johtaman WRC-tiimin seuraavaksi autoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalampi, tehokkaampi, keveämpi…Toyota Gazoo Racing halusi ralliin matalamman, keveämmän ja jousitusrakenteiltaan paremmin pikataipaleille sopivan auton, kuin mihin seuraavan sukupolven Yaris antaa perusmallina myöten. WRC-säännöt sallivat aika paljon muutoksia, mutta esimerkiksi peruskorin tulee noudattaa tuotantomallin linjoja.Tavallisesti tämä johtaisi kompromissiin, jossa ralliauto tehdään ei-ideaalin tuotantoauton pohjalta. Muistatte varmasti, kun Peugeot Sport päätti tarjota Marcus Grönholmille 307 CC:n?Rallifanien onneksi Toyotaa johtaa mies nimeltä Akio Toyoda. Hänen siunauksellaan tehtiin GR Yaris: nelivetoinen, yli 250 hevosvoimainen riiviö, jonka hiilikuituvahvisteisesta muovista rakennettu kattolinja poikkeaa perus-Yariksesta, kori on leveämpi, ja jonka etupyörien tuentaa on muokattu niin, että hommat toimivat erikoiskokeilla paremmin.PrototyyppivaiheessaMoottori pääsi koeajamaan autoa Estoriliin vielä prototyyppivaiheessa. Autoja peitti komea häiveteippaus ja sisustan pinnat kätkettiin kankaiden alle – ja sinne ei kameralla ollut asiaa.Auto kuitenkin tuntuu hyvin tuotantovalmiilta. Keulalla on 1,6-litrainen ”yli 250 hv” ja ”yli 350 Nm” vääntävä kolmisylinterinen turbokone, perässä on kuusivaihteinen manuaali ja jatkona neliveto.Viimemainittu on kohokohta: taka-akselin yhteydestä löytää tyypilliseen tapaan monilevykytkimen, mutta Toyota on välittänyt takatasauspyörästön aavistuksen etutasauspyörästöä pidemmäksi. Sen ansiosta takapyörät voivat pyöriä etupyöriä lujempaa, mikä tarkoittaa takapainotteista käytöstä. Eikä siinä vielä kaikki: lisävarusteena autoon tarjotaan Torsen-luistonrajoittimet kummallekin akselille. Ajotila-valinnasta voi säätää nelivedon jakaumaa: normaali (60:40), Sport (30:70) tai rata (50:50).Osiensa summaJa lopputulos toimii. Yaris tuntuu oikeasti makealta muinoin Formula 1 -areenanakin toimineella radalla, ja sopivissa kaarteissa torsen-varusteltua autoa voi viedä varsin pitkissäkin luisuissa. Manuaalivaihteiston tuntuma on makean mekaaninen, ohjaus luonnollinen ja käytös jarrutuksissa erittäin vakaata. Vain korkealle jäävä kuljettajan istuin häiritsee – toivottavasti tämä muuttuu tuotantoversioon.Perusmallin renkaina ovat Dunlop Sport Maxx 050:t, Torsen-varustellussa autossa taas paremmin sporttiajoon sopivat Michelin Pilot Sport 4S:t. Etujarrut ovat nelimäntäiset, takajarrut kaksimäntäiset.Avoimin tasauspyörästöin varustettu malli oli radalla vähän säyseämpi, mutta se johtunee enemmän rankkasateen liukastamasta radasta. Ja tämäkin malli kipittää suorat varsin vaikuttavaa vauhtia, mistä kiitos pirteälle moottorille. Rivikolmonen herää noin kahdessa tuhannessa, veto on vahvaa jo ennen 3 000 kierrosta minuutissa, eikä meno turhia hyydy ennen rajoitinta. Turhia paukkeita ei ole, ääniraitaa hallitsee moottorin murina – konehan on käytännössä V6:n puolikas.Toyota GR Yaris yllättää aidosti: jo ennen seuraavan sukupolven Yariksen perusmallin saapumista pääsemme kokemaan erittäin ripeän ja hauskan sporttiversion. Sellaisen tuottaminen ei piensarjana olisi mahdollista Toyotallekaan. Onneksi GR Yaris ei jää piensarjaksi – jotta auto kelpaa luokittelumalliksi WRC-autolle, tulee valmistusmäärän yltää vähintään 25 000 kappaleeseen.Toivottavasti se tarkoittaa kohtuullista hintaa Suomessakin – tällä olisi makea päästellä jäärataa!Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”