27.10.2019

Maistiainen: Triumph Street Triple RS – naku on uusi supersport

Triumph Street Triple RS

Ratakäyttöön soveltuva sporttinen naku - kuten Triumphin uutuus - on ajoasentonsa ansiosta samalla monikäyttöinen yleispyörä.

Street Triple RS:n koeajon aikana valkeni, miksi nakupyörien suosio on kasvussa ja supersportien myynti vastatuulessa.

Hämmennys kasvaa sitämukaa kun tehtaan edustajat esittelevät uuden Triumph Street Triple RS:n ominaisuuksia. Puheissa toistuu yhäuudelleen ja uudelleen urheilullisuus ja rata-ajon ominaisuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän ja helpompaa vaihteiden vaihtamista

Moottoriin on saatu keskialueelle lisää vääntöä, mikä vähentää vaihteiden vaihtotarvetta. Siitä huolimatta kuljettajan avuksi on asennettu quick shifter -vaihdeavustin, joka mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä. Varuste, joka yleensä nähdään rata-ajoon tarkoitetuissa malleissa.

Kun lisäksi jousitus ja jarrutkin ovat kovaan rata-ajoon riittävät, tuntuu että tässä puhutaan puhtaasta ratapyörästä eikä monikäyttöisestä nakumallista.

Triumph Street Triple RS

Koeajon pääpaino on rata-ajossa, mutta ennen lounasta ajetaan aluksi maantielenkki. Pysty ajoasento tuo ajamiseen rentoutta. Jousitus ylittääpienet epätasaisuudet pehmeästi.

Tehokkaiden jarrujen ansiosta ei haittaa, vaikka suorilla nopeus nousee reippaasti. Mutkiin ehtii jarruttaa hyvin ja jokaisen mutkan jälkeen tuntuu, että jarrutusta olisi voinut jättää jopa vähän myöhäisemmäksi.

Vaihdeavustimen ansiosta vaihteita tulee vaihdettua pelkästä vaihtamisen ilosta, vaikka vääntö riittäisi isommallakin vaihteella vedättämiseen.

Triumph Street Triple RS

Sporttisen motoristin valinta

Kun päästään rata-ajo-osuuteen, korostuvat hyvän ajoasennon, jousituksen ja jarrujen toimivuus sekäniiden keskinäinen tasapaino. Nopean ratapyörän ei tarvitse ominaisuuksiltaan olla vastakohta eikäedes ristiriidassa mukavan katupyörän kanssa.

Street Triple RS viihtyy yhtä hyvin sekä moottoriradalla että maantiellä.

Ei siis ole ihme, ettäyhäuseampi urheilullisia ominaisuuksia hakeva motoristi päätyy nakupyörään sen sijaan, ettäostaisi puhtaan sporttimallin.

Pystymmän ajoasennon takia kaupunki- ja maantieajo sujuvat mukavasti, mutta yhtähyvin ominaisuudet riittävät vauhdikkaaseenkin rata-ajoon.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative

Triumph Street Triple RS

Triumph Street Triple RS

Bensiinimoottori 765 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto
Teho 90,5 kW (123hv) / 11 750 r/min
Vääntö 79 Nm / 9350 r/min
Istuinkorkeus 825 mm
Kuivapaino 166 kg
Akseliväli 1405 mm
Tankin tilavuus 17,4 litraa
Hinta: 15 750 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat