9.7.2020 Matkailu Matkailua Euroopassa kesällä 2020 osa 1: lentäen Espanjaan ja ajamalla kotiin Helsinki-Vantaan ykkös- ja kakkosterminaalien välinen näytti tältä maanantaina aamupäivällä. Ruuhkasta ei voi puhua. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime syksynä Espanjaan talvisäilöön vietyjen moottoripyörien nouto ei keväällä onnistunut koronavirusepidemian takia. Nyt esteitä pyörien noudolle ei ole, joten ajamme heinäkuun aikana pyörät Espanjasta Suomeen ja raportoimme miten matkailu Euroopassa onnistuu ja miten koronan leviämisen estämisestä on huolehdittu Euroopan maissa. Tarkoitus oli ajaa moottoripyörät Suomeen jo maaliskuun puolivälissä, mutta koronavirus sekoitti sen suunnitelman aivan kalkkiviivoilla. Matka peruuntui ja rajat suljettiin vain kaksi päivää ennen suunniteltua menolennon päivämäärää. Heinäkuussa ei enää ole virallista estettä pyörien hakemiselle, joten varasimme Norwegianilta menolennon ja paluumatka tehdään ajamalla Euroopan halki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän lentoja - kohtuullinen hintatasoLentovaihtoehtoja oli tarjolla huomattavasti normaalia vähemmän. Edes kaikille viikonpäiville ei löytynyt menolentoja, ainakaan sellaisia joissa matkustusaika olisi kohtuullinen. Tai jos oli, niin ne oli myyty loppuun eikä esim. vertaa.fi -palvelu niitä tietysti silloin tarjonnutkaan. Sopivat lennot (6.7.) löytyivät Norwegianilta, parin tunnin vaihtoaika Oslossa ja kokonaismatkustusaika Helsinki-Vantaalta Malagaan 7,5 tuntia. Hintaa henkilöä kohti tuli noin 350 euroa, jossa oli mukana yhtiön tapaan ruumaan menevästä matkatavarasta veloitettu lisähinta.Oslon lentokentän Everyday Kitchen ei ollut nimensä veroinen. Paikka oli suljettu ja valot sammutettuina. Matkailijan oli tyytyminen parin kahvilan ja pubin antimiin.Helsinki-Vantaan lentokenttä oli maanantaina aamupäivällä lähes autio. Erikoista tunnelmaa lisäsi erittäin himmeä yleisvalaistus. Edes kakkosterminaalin suuri infotaulu ei ollut käytössä. Oman lennon tiedot piti tarkistaa pikkumonitoreista. Suurin osa kaupoista ja ravintoloista oli suljettuna. Hodareita ja kahvia sentään oli tarjolla, mutta kovin nälkäisenä ei kentälle kannata mennä. Plussana se, että muodollisuudet hoituivat muutamassa minuutissa vailla minkäänlaista jonotusta. Turvatarkastuksessa työntekijöitä oli selvästi enemmän kuin asiakkaita.Oma kasvomaski mukaanEnnen boardingin alkua portilla kuulutettiin, että kaikilla matkustajilla tulee koneeseen noustessa olla hengityssuojain, ja pyydettiin ottamaan välittömästi yhteyttä portille, jos omaa hengityssuojainta ei mukana ole. Lähtöön valmistautuminen sujui normaalien proseduurien mukaan, mutta turva-ohjeiden esittämisen ja turvavöiden tarkastamisen jälkeen koneen matkustamohenkilökunta vetäytyi omiin tiloihinsa, jossa he viihtyivätkin koko lennon ajan verhot suljettuina. Minkäänlaista tarjoilua Oslon lennolla ei siis ollut.Lentokone oli kaikesta huolimatta noin 70-80 -prosenttisesti täynnä. Aikataulutkin näyttävät pitävän paremmin kun lähteviä koneita on vähän. Kone liikahti portilta kohti kiitorataa jo pari minuuttia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja pyörät nousivat ilmaan vain minuuttia virallisen lähtöajan jälkeen.Oslon lentokentän käytävät loistivat tyhjyyttään täsmälleen samaan tyyliin kuin Helsinki-Vantaan käytävätkin.Gardermoenin lentokentällä väkeä oli enemmän, mutta kuitenkin selvästi rauhallisempaa kuin normaalisti arkipäivinä. Helsinki-Vantaan tapaan suuri osa myymälöistä ja ravintoloista oli suljettu. Evästä sentään sai ostettua jatkolennolle, jolla muuten oli selvästi väljempää kuin ensimmäisellä lennolla. Vain noin 20-25 prosenttia jatkolennon istumapaikoista oli käytössä. Tälläkin lennolla kaikkien oli käytettävä hengityssuojainta, sekä matkustajien että matkustamohenkilökunnan. Oslosta lähtö oli vielä Helsinki-Vantaatakin vikkelämpi, sillä kapteeni työnsi kiitoradan päässä kaasukahvat kaakkoon jo kahta minuuttia ennen virallista lähtöaikaa.Vaikka suuri osa liikkeistä Oslon kentälläkin oli kiinni, niin auki olevissa liikkeissä oli sentään hyviäkin uutisia, normaalia suurempia alennuksia.Lennolla normaalista poikkeavaa oli se, että jokaisen matkustajan oli täytettävä lomake, jossa kysyttiin henkilötiedot, matkan tarkoitus sekä luonnollisesti terveydentilaan liittyviä kysymyksiä. Lomakkeet kerättiin takaisin Malagan kentällä samalla kun kaikilta maahan saapuvilta mitattiin lämpökameralla kuume. Tämä tapahtui sujuvasti eikä hidastanut matkatavarahihnalle kulkua.Tax-Free -ostosten tekeminen jäi toiseen kertaan.Ei ilman naamamaskia julkisiin kulkuvälineisiinEspanjassa siis ollaan. Naamamaskien käyttö täällä on pakollista esimerkiksi julkisissa kulkuvälineissä, ja sitä todella myös valvotaan. Lentokentän viereisellä juna-asemalla vartijat valvoivat naamamaskien käyttöä. Ilman maskia ei ollut asiaa edes ovenpielessä olleelle lippuautomaatille. Jos suomalainen kuvittelee, että meillä kotimaassa korona otetaan tosissaan ja tehdään kaikki mahdollinen viruksen leviämisen estämiseksi, niin jo muutaman tunnin oleskelu Espanjassa saa vakuuttuneeksi, että täällä asiaan suhtaudutaan vielä monin verroin vakavammin.Tiivistettynä voisi sanoa, että jos Espanjan rajaviranomaiset tietäisivät minun käyneen päivää ennen lähtöä Jumbon ostoskeskuksessa, jossa kukaan ei käyttänyt hengityssuojaimia eikä turvaväleistä ollut tietoakaan, niin minua tuskin olisi päästetty Espanjaan.Seuraavaksi lähdemme hakemaan pyöriä varastosta ja katsotaan, saadaanko paluumatka käyntiin. Raportoimme jatkossa paluumatkan etenemisestä ja miten matkailu Euroopassa poikkeaa normaalitilanteesta.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”