10.10.2019 Ajoneuvot Matkamittariväärennökset yleisiä käytetyissä autoissa – riskinä ylihinta ja turvallisuus HR-V:n mittaristo on perinteisen selkeä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenkin ulkomailta käytettyä autoa ostavan tulisi varmistaa ennen kaupantekoa auton matkamittarilukema. Saksan Autoliitto ADACin mukaan kaikkien automallien matkamittarit ovat manipuloitavissa. Käytetyn auton ostaja on haastavassa tilanteessa, sillä auton matkamittarilukeman peukalointi on osaavalle taholle verrattain helppoa. Kuluttajan on usein vaikea tunnistaa manipuloitua autoa, jonka matkamittarin lukema ei vastaa todellisia autolla ajettuja kilometrejä.Manipuloinnin taustalla on taloudellisen hyödyn tavoittelu käytettyjen autojen kaupassa, koska lähtökohtaisesti vähemmän ajettu auto on jälleenmyyntiarvoltaan suurempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmana maahantuodut autotMatkamittarien väärentämisen on havaittu olevan yleistä monissa Euroopan maissa, erityisesti Itä-Euroopassa. Ilmiöön on pyritty puuttumaan tiukemmalla lainsäädännöllä ja ottamalla käyttöön mittarilukemien seurantakeinoja.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tekemän selvityksen mukaan Suomessa matkamittarilukemien manipulointia tapahtuu vain harvoin, mutta ulkomailta käytettynä maahantuoduista ajoneuvoista 5–17 prosentissa on syytä epäillä, että matkamittarilukemaa on manipuloitu. Traficom selvitti syksyllä 2018 matkamittariväärennösten yleisyyttä Suomessa ensirekisteröidyissä sekä Suomeen käytettynä maahantuoduissa henkilö- ja pakettiautoissa. Tuontiautojen osalta asiaa selvitettiin pilottiluonteisesti yhteistyössä kolmen Euroopan maan kanssa (Alankomaat, Belgia ja Viro).Katsastusten välillä laskeneet matkamittarilukemat osoittautuivat melko harvinaisiksi Suomessa käytössä olevissa autoissa (0,6 prosenttia), mutta ulkomailta Suomeen maahantuoduissa autoissa niitä havaittiin verrattain usein (5–17 prosenttia). Katsastuksessa merkityt mittarilukemat eivät välttämättä kerro koko totuutta entistä pitempien katsastusvälien vuoksi.Peukalointia jo ennen ensikatsastustaAikaisemmin katsastuksen tuotiin auto ensimmäisen kerran kolmivuotiaana ja sen jälkeen yhden vapaavuoden jälkeen joka vuosi. Viime vuodesta alkaen auto tulee määräaikaiskatsastukseen ensi kerran vasta nelivuotiaana ja sen jälkeen katsastetaan vain joka toinen vuosi ja vasta yli kymmenvuotiaat joka vuosi. Mittarinruuvausta on voinut tapahtua jo ennen ensimmäistä määräaikaiskatsastusta.Traficom-selvitys ei anna yksityiskohtaisia tietoja suosituimpien käytettyjen autojen tuontimaiden, kuten Ruotsin ja Saksan tilanteesta. Ruotsin Autoliitto M (aikaisemmin Motormännen) arvioi, että vuodesta 2014 alkaen myynnissä olevista käytetyistä autoista joka kymmenennen matkamittaria on peukaloitu.Saksassa matkamittarilukeman peukalointi on huomattavasti yleisempää kuin pohjoismaissa. Poliisin ja Saksan Autoliiton ADACin mukaan joka kolmannen käytettynä myytävän auton matkamittarilukemaa on vääristelty.Ulkomaille myytävissä käytetyissä autoissa mittarinruuvaus on todennäköisesti Saksaan myytäviä autoja yleisempää, koska ulkomailta auton virheistä valittaminen on vaikeampaa pitkän matkan ja kielimuurin vuoksi vaikeampaa kuin kotimaassa.ADACin mukaan kaikkien automallien matkamittarit ovat manipuloitavissa mallista riippuen 50–500 euron hintaisilla laitteilla. ADAC penää valmistajilta paremmin suojattuja matkamittareita.Saksassa ruuvatulla mittarilla varustetun auton myyjä on nostanut auton hintaa keskimäärin 3 000 eurolla, minkä verran ostaja on maksanut ylihintaa.Yllättäviä korjaustarpeitaMatkamittarin ruuvaamisesta aiheutuu monenlaista haittaa. Mittarin peukalointi voi vaarantaa liikenneturvallisuutta, jos autoon ei ole tehty todellisen ajomäärän edellyttämiä huoltoja tai auton tekniikka on oletettua kuluneempaa.Ostajan maksaman ylihinnan lisäksi huolto- ja korjauskulut voivat olla odotettua suuremmat, kun esimerkiksi moottorin jakohihna katkeaa todellisten ajokilometrien ylittäessä hihnan käyttökilometrit, mikä tietää kallista korjausta – jopa moottorivauriota.Mittarien ruuvaus vääristää kilpailua ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia vakuutusyhtiöille, kun vakuutettu ajoneuvo onkin tekniikaltaan oletettua kuluneempaa. Mittarien peukalointi aiheuttaa ongelmia myös rahoitusyhtiöille ja leasingfirmoille, kilometriruuvatun auton arvo ei vastaa todellisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue matkamittariväärennöksistä myös: Ostamassa käytettyä autoa? Näin varmistat oikeat ajokilometrit Autoliitto neuvoo: matkamittarihuijauksen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä Ase taistelussa autojen mittariväärennöksiä vastaan – kansainvälinen tiedonvaihto Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, ADAC, Traficom, KBA Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous