10.10.2019 Ajoneuvot Matkamittariväärennökset yleisiä käytetyissä autoissa – riskinä ylihinta ja turvallisuus HR-V:n mittaristo on perinteisen selkeä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenkin ulkomailta käytettyä autoa ostavan tulisi varmistaa ennen kaupantekoa auton matkamittarilukema. Saksan Autoliitto ADACin mukaan kaikkien automallien matkamittarit ovat manipuloitavissa. Käytetyn auton ostaja on haastavassa tilanteessa, sillä auton matkamittarilukeman peukalointi on osaavalle taholle verrattain helppoa. Kuluttajan on usein vaikea tunnistaa manipuloitua autoa, jonka matkamittarin lukema ei vastaa todellisia autolla ajettuja kilometrejä.Manipuloinnin taustalla on taloudellisen hyödyn tavoittelu käytettyjen autojen kaupassa, koska lähtökohtaisesti vähemmän ajettu auto on jälleenmyyntiarvoltaan suurempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmana maahantuodut autotMatkamittarien väärentämisen on havaittu olevan yleistä monissa Euroopan maissa, erityisesti Itä-Euroopassa. Ilmiöön on pyritty puuttumaan tiukemmalla lainsäädännöllä ja ottamalla käyttöön mittarilukemien seurantakeinoja.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tekemän selvityksen mukaan Suomessa matkamittarilukemien manipulointia tapahtuu vain harvoin, mutta ulkomailta käytettynä maahantuoduista ajoneuvoista 5–17 prosentissa on syytä epäillä, että matkamittarilukemaa on manipuloitu. Traficom selvitti syksyllä 2018 matkamittariväärennösten yleisyyttä Suomessa ensirekisteröidyissä sekä Suomeen käytettynä maahantuoduissa henkilö- ja pakettiautoissa. Tuontiautojen osalta asiaa selvitettiin pilottiluonteisesti yhteistyössä kolmen Euroopan maan kanssa (Alankomaat, Belgia ja Viro).Katsastusten välillä laskeneet matkamittarilukemat osoittautuivat melko harvinaisiksi Suomessa käytössä olevissa autoissa (0,6 prosenttia), mutta ulkomailta Suomeen maahantuoduissa autoissa niitä havaittiin verrattain usein (5–17 prosenttia). Katsastuksessa merkityt mittarilukemat eivät välttämättä kerro koko totuutta entistä pitempien katsastusvälien vuoksi.Peukalointia jo ennen ensikatsastustaAikaisemmin katsastuksen tuotiin auto ensimmäisen kerran kolmivuotiaana ja sen jälkeen yhden vapaavuoden jälkeen joka vuosi. Viime vuodesta alkaen auto tulee määräaikaiskatsastukseen ensi kerran vasta nelivuotiaana ja sen jälkeen katsastetaan vain joka toinen vuosi ja vasta yli kymmenvuotiaat joka vuosi. Mittarinruuvausta on voinut tapahtua jo ennen ensimmäistä määräaikaiskatsastusta.Traficom-selvitys ei anna yksityiskohtaisia tietoja suosituimpien käytettyjen autojen tuontimaiden, kuten Ruotsin ja Saksan tilanteesta. Ruotsin Autoliitto M (aikaisemmin Motormännen) arvioi, että vuodesta 2014 alkaen myynnissä olevista käytetyistä autoista joka kymmenennen matkamittaria on peukaloitu.Saksassa matkamittarilukeman peukalointi on huomattavasti yleisempää kuin pohjoismaissa. Poliisin ja Saksan Autoliiton ADACin mukaan joka kolmannen käytettynä myytävän auton matkamittarilukemaa on vääristelty.Ulkomaille myytävissä käytetyissä autoissa mittarinruuvaus on todennäköisesti Saksaan myytäviä autoja yleisempää, koska ulkomailta auton virheistä valittaminen on vaikeampaa pitkän matkan ja kielimuurin vuoksi vaikeampaa kuin kotimaassa.ADACin mukaan kaikkien automallien matkamittarit ovat manipuloitavissa mallista riippuen 50–500 euron hintaisilla laitteilla. ADAC penää valmistajilta paremmin suojattuja matkamittareita.Saksassa ruuvatulla mittarilla varustetun auton myyjä on nostanut auton hintaa keskimäärin 3 000 eurolla, minkä verran ostaja on maksanut ylihintaa.Yllättäviä korjaustarpeitaMatkamittarin ruuvaamisesta aiheutuu monenlaista haittaa. Mittarin peukalointi voi vaarantaa liikenneturvallisuutta, jos autoon ei ole tehty todellisen ajomäärän edellyttämiä huoltoja tai auton tekniikka on oletettua kuluneempaa.Ostajan maksaman ylihinnan lisäksi huolto- ja korjauskulut voivat olla odotettua suuremmat, kun esimerkiksi moottorin jakohihna katkeaa todellisten ajokilometrien ylittäessä hihnan käyttökilometrit, mikä tietää kallista korjausta – jopa moottorivauriota.Mittarien ruuvaus vääristää kilpailua ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia vakuutusyhtiöille, kun vakuutettu ajoneuvo onkin tekniikaltaan oletettua kuluneempaa. Mittarien peukalointi aiheuttaa ongelmia myös rahoitusyhtiöille ja leasingfirmoille, kilometriruuvatun auton arvo ei vastaa todellisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue matkamittariväärennöksistä myös: Ostamassa käytettyä autoa? Näin varmistat oikeat ajokilometrit Autoliitto neuvoo: matkamittarihuijauksen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä Ase taistelussa autojen mittariväärennöksiä vastaan – kansainvälinen tiedonvaihto Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, ADAC, Traficom, KBA Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?