12.10.2019

Autoliitto neuvoo: matkamittarihuijauksen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä

Porsche Cayenne E-Hybrid
Mittariston perusnäkymä on tuttua Porschea: digitekniikka ei syrjäytä pyörintänopeusmittaria.

Autoliitto antaa pätevät vinkit ulkomailta käytettyä autoa ostavalle.

Käytettyjen autojen ajokilometreihin pitää suhtautua varauksella. Kilometrimittarien lukemia voidaan muuttaa todellista ajomäärää alhaisemmiksi. Autoliiton nettisivuilla on kuvaava esimerkki miksi huijarimyyjät rukkaavat kilometrejä mieleisikseen. Eräässä Münchenissä tehdyssä poliisiratsiassa saatiin kiinni auto, jonka mittari näytti 150 000 kilometriä. Todellisuudessa autoyksilöllä oli tahkottu jo 700 000 kilometriä.

Mittarirukkauksella ja pintaehostuksella autosta oli myytäessä saatu 15 000 euroa, kun kyseisen myyntiarvo todellisilla kilometreillä olisi ollut noin 5 000 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutustu auton papereihin

Autoliitto kehottaa tutustumaan huolella auton asiapapereihin ja käyttämään tarvittaessa asiantuntijaa. Autonostajan kannattaa tutkia, löytyisikö auton asiapapereista ristiriitaisuuksia.

Kannattaa siis läpikäydä korjauslaskuja, päästömittaus- ja katsastustodistuksia, tankkaustositteita (jos on käytetty öljy-yhtiön korttia, voi tositteissa olla ajokilometrimerkintä), huoltokirjan merkintöjä, öljynvaihtotarroja tai -lappuja.

Tositteet voivat paljastaa paljon. Jos esimerkiksi seuraavan öljynvaihdon on merkitty olevan 180 000 kilometrin kohdalla, mutta auton ajokilometrejä on mittarin mukaan vain 100 000, jotain on pielessä.

Älä anna termien hämätä

Saksasta autoa hakevan on syytä olla tarkkana käytetyn terminologian vuoksi. Älä luota myyjään, jos ajomäärä ilmaistaan termillä ”Kilometerstand laut Tacho“ (ajokilometrimäärä mittarin mukainen) tai ”Kilometerstand laut Vorbesitzer” (aikaisemman omistajan ilmoittama mittarilukema) tai ”Kilometerstand abgelesen“ (ajokilometrimäärä luettu).

Edellä mainitut termit eivät sido myyjää. Kannattaa siis vaatia kirjallinen ilmoitus todellisesta ajokilometrimäärästä (”tatsächliche Laufleistung”), mikä merkitään kauppakirjaan. Tällöin myyjällä on vastuu annetusta tiedosta.

Ajoneuvon todellisen ajokilometrilukeman kertomatta jättäminen on petos, josta voi saada Saksan lakien mukaan sakkoa tai enintään viiden vuoden vapausrangaistuksen.

Ota yhteyttä edelliseen omistajaan

Saksassa auton kilometrilukema kirjataan muistiin katsastuksen yhteydessä, mutta tätä tietoa ei Saksan ajoneuvohallintoviranomaiselta KBA:lta luovuteta muille kuin auton omistajalle.

Edelliseen omistajaan voi ottaa yhteyttä. Hänen tietonsa on merkitty rekisteröintitodistuksen 2. osaan (Zulassungsbescheinigung Teil 2). Edelliseltä omistajalta voi kysyä, paljonko auton mittarilukema oli hänen myydessään autonsa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Timo Turkula Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto

Luetuimmat