12.10.2019 Ajoneuvot Autoliitto neuvoo: matkamittarihuijauksen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä Mittariston perusnäkymä on tuttua Porschea: digitekniikka ei syrjäytä pyörintänopeusmittaria. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto antaa pätevät vinkit ulkomailta käytettyä autoa ostavalle. Käytettyjen autojen ajokilometreihin pitää suhtautua varauksella. Kilometrimittarien lukemia voidaan muuttaa todellista ajomäärää alhaisemmiksi. Autoliiton nettisivuilla on kuvaava esimerkki miksi huijarimyyjät rukkaavat kilometrejä mieleisikseen. Eräässä Münchenissä tehdyssä poliisiratsiassa saatiin kiinni auto, jonka mittari näytti 150 000 kilometriä. Todellisuudessa autoyksilöllä oli tahkottu jo 700 000 kilometriä.Mittarirukkauksella ja pintaehostuksella autosta oli myytäessä saatu 15 000 euroa, kun kyseisen myyntiarvo todellisilla kilometreillä olisi ollut noin 5 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutustu auton papereihinAutoliitto kehottaa tutustumaan huolella auton asiapapereihin ja käyttämään tarvittaessa asiantuntijaa. Autonostajan kannattaa tutkia, löytyisikö auton asiapapereista ristiriitaisuuksia.Kannattaa siis läpikäydä korjauslaskuja, päästömittaus- ja katsastustodistuksia, tankkaustositteita (jos on käytetty öljy-yhtiön korttia, voi tositteissa olla ajokilometrimerkintä), huoltokirjan merkintöjä, öljynvaihtotarroja tai -lappuja.Tositteet voivat paljastaa paljon. Jos esimerkiksi seuraavan öljynvaihdon on merkitty olevan 180 000 kilometrin kohdalla, mutta auton ajokilometrejä on mittarin mukaan vain 100 000, jotain on pielessä.Älä anna termien hämätäSaksasta autoa hakevan on syytä olla tarkkana käytetyn terminologian vuoksi. Älä luota myyjään, jos ajomäärä ilmaistaan termillä ”Kilometerstand laut Tacho“ (ajokilometrimäärä mittarin mukainen) tai ”Kilometerstand laut Vorbesitzer” (aikaisemman omistajan ilmoittama mittarilukema) tai ”Kilometerstand abgelesen“ (ajokilometrimäärä luettu).Edellä mainitut termit eivät sido myyjää. Kannattaa siis vaatia kirjallinen ilmoitus todellisesta ajokilometrimäärästä (”tatsächliche Laufleistung”), mikä merkitään kauppakirjaan. Tällöin myyjällä on vastuu annetusta tiedosta.Ajoneuvon todellisen ajokilometrilukeman kertomatta jättäminen on petos, josta voi saada Saksan lakien mukaan sakkoa tai enintään viiden vuoden vapausrangaistuksen.Ota yhteyttä edelliseen omistajaanSaksassa auton kilometrilukema kirjataan muistiin katsastuksen yhteydessä, mutta tätä tietoa ei Saksan ajoneuvohallintoviranomaiselta KBA:lta luovuteta muille kuin auton omistajalle.Edelliseen omistajaan voi ottaa yhteyttä. Hänen tietonsa on merkitty rekisteröintitodistuksen 2. osaan (Zulassungsbescheinigung Teil 2). Edelliseltä omistajalta voi kysyä, paljonko auton mittarilukema oli hänen myydessään autonsa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue matkamittariväärennöksistä myös: Matkamittariväärennökset yleisiä käytetyissä autoissa – riskinä ylihinta ja turvallisuus Ostamassa käytettyä autoa? Näin varmistat oikeat ajokilometrit Ase taistelussa autojen mittariväärennöksiä vastaan – kansainvälinen tiedonvaihto Teksti: Timo Turkula Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa