12.10.2019 Ajoneuvot Autoliitto neuvoo: matkamittarihuijauksen voi välttää näillä yksinkertaisilla vinkeillä Mittariston perusnäkymä on tuttua Porschea: digitekniikka ei syrjäytä pyörintänopeusmittaria. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto antaa pätevät vinkit ulkomailta käytettyä autoa ostavalle. Käytettyjen autojen ajokilometreihin pitää suhtautua varauksella. Kilometrimittarien lukemia voidaan muuttaa todellista ajomäärää alhaisemmiksi. Autoliiton nettisivuilla on kuvaava esimerkki miksi huijarimyyjät rukkaavat kilometrejä mieleisikseen. Eräässä Münchenissä tehdyssä poliisiratsiassa saatiin kiinni auto, jonka mittari näytti 150 000 kilometriä. Todellisuudessa autoyksilöllä oli tahkottu jo 700 000 kilometriä.Mittarirukkauksella ja pintaehostuksella autosta oli myytäessä saatu 15 000 euroa, kun kyseisen myyntiarvo todellisilla kilometreillä olisi ollut noin 5 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutustu auton papereihinAutoliitto kehottaa tutustumaan huolella auton asiapapereihin ja käyttämään tarvittaessa asiantuntijaa. Autonostajan kannattaa tutkia, löytyisikö auton asiapapereista ristiriitaisuuksia.Kannattaa siis läpikäydä korjauslaskuja, päästömittaus- ja katsastustodistuksia, tankkaustositteita (jos on käytetty öljy-yhtiön korttia, voi tositteissa olla ajokilometrimerkintä), huoltokirjan merkintöjä, öljynvaihtotarroja tai -lappuja.Tositteet voivat paljastaa paljon. Jos esimerkiksi seuraavan öljynvaihdon on merkitty olevan 180 000 kilometrin kohdalla, mutta auton ajokilometrejä on mittarin mukaan vain 100 000, jotain on pielessä.Älä anna termien hämätäSaksasta autoa hakevan on syytä olla tarkkana käytetyn terminologian vuoksi. Älä luota myyjään, jos ajomäärä ilmaistaan termillä ”Kilometerstand laut Tacho“ (ajokilometrimäärä mittarin mukainen) tai ”Kilometerstand laut Vorbesitzer” (aikaisemman omistajan ilmoittama mittarilukema) tai ”Kilometerstand abgelesen“ (ajokilometrimäärä luettu).Edellä mainitut termit eivät sido myyjää. Kannattaa siis vaatia kirjallinen ilmoitus todellisesta ajokilometrimäärästä (”tatsächliche Laufleistung”), mikä merkitään kauppakirjaan. Tällöin myyjällä on vastuu annetusta tiedosta.Ajoneuvon todellisen ajokilometrilukeman kertomatta jättäminen on petos, josta voi saada Saksan lakien mukaan sakkoa tai enintään viiden vuoden vapausrangaistuksen.Ota yhteyttä edelliseen omistajaanSaksassa auton kilometrilukema kirjataan muistiin katsastuksen yhteydessä, mutta tätä tietoa ei Saksan ajoneuvohallintoviranomaiselta KBA:lta luovuteta muille kuin auton omistajalle.Edelliseen omistajaan voi ottaa yhteyttä. Hänen tietonsa on merkitty rekisteröintitodistuksen 2. osaan (Zulassungsbescheinigung Teil 2). Edelliseltä omistajalta voi kysyä, paljonko auton mittarilukema oli hänen myydessään autonsa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue matkamittariväärennöksistä myös: Matkamittariväärennökset yleisiä käytetyissä autoissa – riskinä ylihinta ja turvallisuus Ostamassa käytettyä autoa? Näin varmistat oikeat ajokilometrit Ase taistelussa autojen mittariväärennöksiä vastaan – kansainvälinen tiedonvaihto Teksti: Timo Turkula Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen