23.2.2022 Ajoneuvot Mazda ja liikkeen sielu: 10 vuotta omaa KODO-tietä takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2012 lanseerattu ensimmäisen sukupolven CX-5 toimi pilottimallina sekä Mazdan nykyiselle muotokielelle että teknologiasukupolvelle. Tämä Mazdan oma tie on kulkenut toisinaan hyvinkin eri paikoissa kuin kaikkien muiden. Kaikkia viimeisten kymmenen vuoden aikana ensi-iltansa saaneita Mazdoja yhdistää muotoilullisesti yksi ja sama sana: Kodo. Tämä japaninkielinen sana on monitulkintainen, mutta se tarkoittaa lähinnä sydämen sykettä tai ”liikkeen sielua”; Kodo – Soul of Motion. Jokainen autofriikki voi varmasti yhtyä ajatukseen, että automuotoilu itsessään voi olla ja on taidetta siinä missä mikä tahansa muukin. Siinä mielessä tulkintavastuu jää katsojalle. Tekijöiden tavoite Kodossa on kaikessa yksinkertaisuudessaan ” tutkia staattisen kohteen luonnollisen liikkeen energistä ja vastustamatonta kauneutta.”Alla olevasta kuvagalleriasta löytyy esimerkkejä Kodo-muotoilusta Mazdan erityyppisissä automalleissa. Kodo-muotoilufilosofian on pääasiassa luonut Mazdan kansainvälinen päämuotoilija Ikuo Maeda (s. 1959). Hän on jo toisen polven Mazda-muotoilija, sillä hänen isänsä Matasaburo Maedan (s. 1933) kädenjälkeä on muiden muassa alkuperäinen wankel-urheiluauto, ensimmäisen polven RX-7. Kyseessä on Maeda-san ”dynastia”, niin kuin Mazdalla tavataan sanoa. Sekä isä että poika tunnustautuvat italialaisen automuotoilukulttuurin suuriksi ihailijoiksi.Isä Matasaburolla on vuosikymmenten takaa yhteistyökokemusta Nuccio Bertonen ja Giorgetto Giugiaron kanssa, Ikuo puolestaan on tavannut molemmat mestarit, ja kertoo saaneensa vaikutteita heiltä työhönsä. Kodossa nämä vaikutteet sitten yhdistyvät voimakkaalla tavalla japanilaisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy10 vuotta myös Skyactiv-tekniikkasukupolveaMazda oli pitkään osa Fordia, ja sitä kautta myös tekniikka tuli japanilaisvalmistajalle Siniovaalin kautta. CX-5:n myötä Mazdan nykyinen teknologiasukupolvi lanseerattiin tuotantoautoon vuonna 2012. Se kantaa nimeä Skyactiv, ja sen voisi sanoa olevan kauppanimi sarjalle Mazdan oman lähestymistavan mukaisia voimanlähteitä sekä muita voimalinjan komponentteja.Etenkin Skyactiv-G- eli Skyactiv-bensiinimoottorit ovat kulkeneet paljolti automaailman valtavirtaa vastaan. Skyactiv-G:t ovat tilavuudeltaan auton kokoon nähden yleensä keskimääräistä suurempia, niissä ei paria poikkeusta lukuun ottamatta käytetä lainkaan ahtimia, ja niiden puristussuhde on tavallista suurempi. Mazda itse kertoo panostaneensa voimalinjan keveyteen ja kestävyyteen. Suhteellisen matalat viritysasteet moottoreiden kokoon nähden tuntuisivat puhuvan varsinkin jälkimmäisen puolesta.Dieselmoottorit (Skyactiv-D) ovat sen sijaan astetta valtavirtaisempia, mutta bensiinin ja dieselin ominaisuuksia omalla tavallaan yhdistelevä Skyactiv-X on taas kaikkea muuta kuin sitä. Markkinoilla ainutlaatuisen, bensiiniä nielevän, mutta sitä ikään kuin dieselmoottorin lailla polttavan voimanlähteen idea on saada moottorin polttoaineen tarve (ilman ja bensiinin seos) mahdollisimman pieneksi. Tulosta Moottori on laajastikin testannut, ja todennut Skyactiv-X:llä olevan sellaisia vahvuuksia, joihin yleensä valtavirtainen, pieni, korkeaviritteinen ja ahdettu moottori ei pysty.Halkileikkauksessa Skyactiv-X näyttää ihan tavalliselta bensiinimoottorilta.Kymmenen vuoden jälkeen Skyactiv-Mazdoille on ehtinyt karttua jo tuntuvasti kilometrejä. Vaikka katsastustilastot eivät kerrokaan koko totuutta, ovat ne laajapohjaisesti toteutettuina hyviä keskiarvon mittareita auton kestävyyttä ajatellen. Skyactiv-Mazdat ovat usein olleet katsastustilastojen eri autoluokissa korkeilla sijoilla, myös aivan kärkisijoilla, puhuttiinpa sitten pelkästään japanilaisvalmistajista tai kaikista yhdessä.Mitä seuraavaksi?Mazda jatkaa polttomoottoreidensa, sekä bensiini- että dieselkäyttöisten, kuten ilman muuta myös Skyactiv-X:n kehitystyötä. Se tekee syventyvää yhteistyötä myös Toyotan kanssa. Lähi- tai keskipitkältä tulevaisuudelta voi odottaa ainakin uuden katumaasturin, CX-60:n julkistusta, (8. maaliskuuta), kolmen muun katumaasturin julkistusta (Eurooppa ja P. Amerikka, 2022), uusien, 3,0- ja 3,3-litraisten Skyactiv-X -rivikuutosten lanseerausta isompiin malleihin sekä wankel-moottorin mahdollista paluuta sähköauton toimintamatkan pidentäjänä tai jopa tulevan urheiluauton voimanlähteenä.Lähteet: Mazda, Autodesignmagazine, Takdeeps Kuvat: Mazda, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKauneutta kaukaa Japanista: Mazda Vision Coupe Ken on konsepteista kaikkein kaunein? Mazda RX-Vision Koeajo: Kesää odotellessa – Mazda MX-5 RF Koeajo: Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Premium – tasapainoisesti hyvä Koeajo: Mazda 3:n ”ihmemoottori” sai lisää tehoa Koeajo: Mazda CX-5 on niin hienosti hiottu, että kritisoitavaa on vaikea löytää ”Mä elän vieläkin!” – Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa 350 hevosvoimaa turbovoimaa: Mazda 3 TCR on uusin tulokas suosittuun rataluokkaanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 28.2.2025 Rengastesti Kesärengastesti: testissä edulliset kesärenkaat – "kohtuuhintainen rengas ilman suuria heikkouksia" 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”