9.12.2021

Mazda2 Hybrid on merkin ensimmäinen täyshybridi, ja kyllä, se on omaa sukua Toyota Yaris

Mazda2 Hybrid

Tämä on sisarrakkautta: Pohjois-Amerikassa Toyota Yaris on uudet logot saanut Mazda2. Euroopassa puolestaan Mazda2 on pian yhtä kuin Toyota Yaris, mutta myös Mazdan oma Mazda2 pysyy rinnalla tuotannossa.

Mazdan ja Toyotan tiiviistä yhteistyöstä on saatu erityyppisiä esimerkkejä jo hyvän aikaa. Yksi esimerkki on pohjoisamerikkalainen Toyota Yaris, joka todellakin on Toyotan versio Meksikossa valmistettavasta Mazda2:sta. Taannoisen Mazda CX-50:n esittelyn yhteydessä puolestaan kerrottiin, että kyseinen crossover valmistetaan Mazdan ja Toyotan uudessa yhteistehtaassa Yhdysvaltain Alabamassa, ja että siihen tullaan istuttamaan Toyotan täyshybriditekniikkaa.

CX-50:stä ei kuitenkaan tullut ensimmäinen täyshybridi-Mazda, vaan sen teki tuoreeltaan julkistettu Mazda2 Hybrid. Uutuus on (odotetustikin) tosiasiallisesti nykyinen, vuonna 2020 päivänvalon nähnyt Toyota Yaris Hybrid, joka on saanut Mazdan logot keulaan, perään, vanteiden keskiöihin, rattiin, sisämattoihin ja todennäköisesti myös moottorin koppaan. Kaikki muut ominaisuudet ovat luonnollisesti identtisiä Yaris Hybridin kanssa. Mazda2 Hybrid on ensimmäinen Skyactiv-aikana Euroopassa myytävä logonvaihdon keinoin tuotettu Mazda-malli. Historiassa niitä on toki ollut, mutta kaukana merkin Ford-aikakaudella.

Mazda2 Hybrid valmistetaan Toyota-sisaren rinnalla Euroopassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkuperäinen pysyy rinnalla

Mazdan Euroopan malliston pienikokoisin malli on B-segmentin edustaja, vuonna 2014 esitelty Mazda2. Ensi keväästä lähtien B-segmentin edustajia löytyy Mazdalta peräti kaksi, sillä alkuperäinen, Kodo-muotoilulla, Skyactiv-tekniikalla ja valinnaisena myös ”kevythybridinä” eli ISG -käynnistysgeneraattorilla varustettu Mazda2 pysyy rinnalla tuotannossa ja myynnissä myös Euroopassa. Tässä saakin olla tarkkana nimien ja merkintöjen kanssa, sillä Yaris-pohjainen malli kantaa nimeä Mazda2 Hybrid, Skyactiv-mallin kevythybridiversio kulkee puolestaan nimellä Mazda2 M Hybrid. Mäntämoottorin moottoritilavuuskin on molemmissa sattumalta sama, 1,5 litraa. Muutoin mallit ovat jokaista piirtoaan myöten toisistaan erilliset.

Mazda 2 MHEV
Viimeisimmän faceliftin läpikäynyt Mazda2 M Hybrid

Erikoiselta tuntuva ratkaisu lienee eräänlainen kokeilu. Mazda kokeilee, kuinka hybriditekniikka maistuu sen asiakkaille. Itsehän merkki on hyvin pitkälti sitoutunut mäntämoottorin kehittämiseen. Mazda kokeilee myös, minkälainen vastaanotto sen asiakaskunnalta tulee tällaiselle badge engineering -mallille nimenomaan Euroopassa. Lähtökohdat ovat ainakin hyvät, onhan Toyota Yaris vuoden auto Euroopassa 2021. Toisaalta Mazdan oma kakkonenkin on vuoden auto Japanissa 2014 - 2015.

Toyota Yaris
Toyota on muokannut hieman pohjoisamerikkalaisen Yariksensa keulaa, mutta tuote on silti ehta Mazda2.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Mazda Kuvat: Mazda, Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat