4.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pienesti pihi – Mazda 2 1.5 M Hybrid Mazda 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2:n bensakonetta avustaa nyt kevythybridi. Piheily vaatii tiuhaa vaihdekepin käyttöä. Hyvää: kulutus, ajettavuus, ketteryys. Huonoa: ajoittainen ponnettomuus, hinta tällä varustetasolla. Mazda 2 -mallisto sai kevythybridi-version, jossa puolitoistalitraisen -ahtamattoman bensiinimoottorin rinnalla pyörii pieni sähkömoottori. Sen tehtävä on tietysti osaltaan laskea kulutusta ja päästöjä. Auto paimentaa tomerasti käskyttäjäänsä eli vaatii ahkeraa vaihdekepin käyttöä. Vaihdeopastin pyytää useissa ajotilanteissa ja yllättävän herkästi isompaa vaihdetta silmään – esimerkiksi taajamassa kuutosta jo viidenkympin korvilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pihi, muttei raketti Voimallisemmissa kiihdytyksissä vauhtia saa toisaalta keriä pykälää, kahta alempaa. Mazda 2 ei ole tällä voimalinjalla raketti, pikemminkin hieman tossukka. Auto on arkiajossa silti pihi valinta. Luvattu keskikulutus satasella on 5,3 litraa. Siihen on hyvinkin mahdollista yltää, joskin se vaatii ennakoivaa ajotapaa, pintakaasun käyttöä ja vaihdeopastimen uskollista tottelemista. Näytöltä voi ajon aikana seurata, milloin sähkömoottori käy apuun ja kuinka akut ovat mukana yhteispelissä. Kojelaudan yläosan näyttö ajaa asiansa, mutta on pikkuautojen tapaan kooltaan varsin pieni ja tietoa täyteen ahdettuna ilmeeltään sekava. Valikkojen välillä siirtyminen on sinänsä luontevaa. Tyköistuva tunnelma Pikkuautolle tyypillisesti kakkonen on kaupungissa ketterä pyöriteltävä, ja maantielläkin suhteellisen vakaa etenijä. Etuistuin on perushyvä, joskin reisille saisi olla enemmän tukea. Ohjaus-pyörän ja istuimen säätövarat ovat auton kokoluokka huomioiden riittävät, joten erikokoiset kuskit löytänevät itselleen vaivatta soveliaan ajoasennon. Harmi, että selkänojan kaltevuuden säätö on ratkaistu vivulla. Se on turhan harvavälinen, pyörösäätimen avulla ajoasennon saisi tarkemmin mieleisekseen. Herkkuja rahalla Luxury-varusteltuna autossa on paljon herkkuja kuten mukautuvat led-ajovalot, kuolleen kulman varoitus ja risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, kuskin vireystilan valvonta sekä käyttömukavuutta tuova avaimeton käynnistys ja lukitus. Kamera näkee ympäri auton, joskin näytön koon vuoksi näytölle tulevat kuvat ovat pienikokoisia. Matkaa taittava kiittää helppokäyttöistä mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Tätä alemmilla varustetasoilla auton hinta vakiovarustein on selvästi edullisempi: 18 990 ja 20 901 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Eetu Kokkonen Mazda 2 1.5 M Hybrid (90 hv) Skyactiv-G Luxury MT Hinta alkaen 24 100 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 468 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 1065 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2570 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 550 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan