Ajoneuvot | Koeajo | 4.4.2020

Koeajo: Pienesti pihi – Mazda 2 1.5 M Hybrid

(90 hv) Skyactiv-G MT

Mazda 2:n bensakonetta avustaa nyt kevythybridi. Piheily vaatii tiuhaa vaihdekepin käyttöä. Hyvää: kulutus, ajettavuus, ketteryys. Huonoa: ajoittainen ponnettomuus, hinta tällä varustetasolla.

Jaa artikkeli

Mazda 2 -mallisto sai kevythybridi-version, jossa puolitoistalitraisen -ahtamattoman bensiinimoottorin rinnalla pyörii pieni sähkömoottori. Sen tehtävä on tietysti osaltaan laskea kulutusta ja päästöjä.

Mazda 2 MHEV

Auto paimentaa tomerasti käskyttäjäänsä eli vaatii ahkeraa vaihdekepin käyttöä. Vaihdeopastin pyytää useissa ajotilanteissa ja yllättävän herkästi isompaa vaihdetta silmään – esimerkiksi taajamassa kuutosta jo viidenkympin korvilla.

Pihi, muttei raketti

Voimallisemmissa kiihdytyksissä vauhtia saa toisaalta keriä pykälää, kahta alempaa. Mazda 2 ei ole tällä voimalinjalla raketti, pikemminkin hieman tossukka.

Auto on arkiajossa silti pihi valinta. Luvattu keskikulutus satasella on 5,3 litraa. Siihen on hyvinkin mahdollista yltää, joskin se vaatii ennakoivaa ajotapaa, pintakaasun käyttöä ja vaihdeopastimen uskollista tottelemista.

Näytöltä voi ajon aikana seurata, milloin sähkömoottori käy apuun ja kuinka akut ovat mukana yhteispelissä. Kojelaudan yläosan näyttö ajaa asiansa, mutta on pikkuautojen tapaan kooltaan varsin pieni ja tietoa täyteen ahdettuna ilmeeltään sekava. Valikkojen välillä siirtyminen on sinänsä luontevaa.

Tyköistuva tunnelma

Pikkuautolle tyypillisesti kakkonen on kaupungissa ketterä pyöriteltävä, ja maantielläkin suhteellisen vakaa etenijä.

Mazda 2 MHEV

Etuistuin on perushyvä, joskin reisille saisi olla enemmän tukea. Ohjaus-pyörän ja istuimen säätövarat ovat auton kokoluokka huomioiden riittävät, joten erikokoiset kuskit löytänevät itselleen vaivatta soveliaan ajoasennon. Harmi, että selkänojan kaltevuuden säätö on ratkaistu vivulla. Se on turhan harvavälinen, pyörösäätimen avulla ajoasennon saisi tarkemmin mieleisekseen.

Mazda 2 MHEV

Herkkuja rahalla

Luxury-varusteltuna autossa on paljon herkkuja kuten mukautuvat led-ajovalot, kuolleen kulman varoitus ja risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, kuskin vireystilan valvonta sekä käyttömukavuutta tuova avaimeton käynnistys ja lukitus. Kamera näkee ympäri auton, joskin näytön koon vuoksi näytölle tulevat kuvat ovat pienikokoisia. Matkaa taittava kiittää helppokäyttöistä mukautuvaa vakionopeudensäädintä.

Tätä alemmilla varustetasoilla auton hinta vakiovarustein on selvästi edullisempi: 18 990 ja 20 901 euroa.

Jaa artikkeli

Keskustelu