4.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pienesti pihi – Mazda 2 1.5 M Hybrid Mazda 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2:n bensakonetta avustaa nyt kevythybridi. Piheily vaatii tiuhaa vaihdekepin käyttöä. Hyvää: kulutus, ajettavuus, ketteryys. Huonoa: ajoittainen ponnettomuus, hinta tällä varustetasolla. Mazda 2 -mallisto sai kevythybridi-version, jossa puolitoistalitraisen -ahtamattoman bensiinimoottorin rinnalla pyörii pieni sähkömoottori. Sen tehtävä on tietysti osaltaan laskea kulutusta ja päästöjä.Auto paimentaa tomerasti käskyttäjäänsä eli vaatii ahkeraa vaihdekepin käyttöä. Vaihdeopastin pyytää useissa ajotilanteissa ja yllättävän herkästi isompaa vaihdetta silmään – esimerkiksi taajamassa kuutosta jo viidenkympin korvilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihi, muttei rakettiVoimallisemmissa kiihdytyksissä vauhtia saa toisaalta keriä pykälää, kahta alempaa. Mazda 2 ei ole tällä voimalinjalla raketti, pikemminkin hieman tossukka.Auto on arkiajossa silti pihi valinta. Luvattu keskikulutus satasella on 5,3 litraa. Siihen on hyvinkin mahdollista yltää, joskin se vaatii ennakoivaa ajotapaa, pintakaasun käyttöä ja vaihdeopastimen uskollista tottelemista. Näytöltä voi ajon aikana seurata, milloin sähkömoottori käy apuun ja kuinka akut ovat mukana yhteispelissä. Kojelaudan yläosan näyttö ajaa asiansa, mutta on pikkuautojen tapaan kooltaan varsin pieni ja tietoa täyteen ahdettuna ilmeeltään sekava. Valikkojen välillä siirtyminen on sinänsä luontevaa.Tyköistuva tunnelmaPikkuautolle tyypillisesti kakkonen on kaupungissa ketterä pyöriteltävä, ja maantielläkin suhteellisen vakaa etenijä.Etuistuin on perushyvä, joskin reisille saisi olla enemmän tukea. Ohjaus-pyörän ja istuimen säätövarat ovat auton kokoluokka huomioiden riittävät, joten erikokoiset kuskit löytänevät itselleen vaivatta soveliaan ajoasennon. Harmi, että selkänojan kaltevuuden säätö on ratkaistu vivulla. Se on turhan harvavälinen, pyörösäätimen avulla ajoasennon saisi tarkemmin mieleisekseen.Herkkuja rahallaLuxury-varusteltuna autossa on paljon herkkuja kuten mukautuvat led-ajovalot, kuolleen kulman varoitus ja risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, kuskin vireystilan valvonta sekä käyttömukavuutta tuova avaimeton käynnistys ja lukitus. Kamera näkee ympäri auton, joskin näytön koon vuoksi näytölle tulevat kuvat ovat pienikokoisia. Matkaa taittava kiittää helppokäyttöistä mukautuvaa vakionopeudensäädintä.Tätä alemmilla varustetasoilla auton hinta vakiovarustein on selvästi edullisempi: 18 990 ja 20 901 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Eetu Kokkonen Mazda 2 1.5 M Hybrid (90 hv) Skyactiv-G Luxury MT Hinta alkaen 24 100 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 468 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 1065 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2570 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 550 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen