4.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pienesti pihi – Mazda 2 1.5 M Hybrid Mazda 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2:n bensakonetta avustaa nyt kevythybridi. Piheily vaatii tiuhaa vaihdekepin käyttöä. Hyvää: kulutus, ajettavuus, ketteryys. Huonoa: ajoittainen ponnettomuus, hinta tällä varustetasolla. Mazda 2 -mallisto sai kevythybridi-version, jossa puolitoistalitraisen -ahtamattoman bensiinimoottorin rinnalla pyörii pieni sähkömoottori. Sen tehtävä on tietysti osaltaan laskea kulutusta ja päästöjä. Auto paimentaa tomerasti käskyttäjäänsä eli vaatii ahkeraa vaihdekepin käyttöä. Vaihdeopastin pyytää useissa ajotilanteissa ja yllättävän herkästi isompaa vaihdetta silmään – esimerkiksi taajamassa kuutosta jo viidenkympin korvilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pihi, muttei raketti Voimallisemmissa kiihdytyksissä vauhtia saa toisaalta keriä pykälää, kahta alempaa. Mazda 2 ei ole tällä voimalinjalla raketti, pikemminkin hieman tossukka. Auto on arkiajossa silti pihi valinta. Luvattu keskikulutus satasella on 5,3 litraa. Siihen on hyvinkin mahdollista yltää, joskin se vaatii ennakoivaa ajotapaa, pintakaasun käyttöä ja vaihdeopastimen uskollista tottelemista. Näytöltä voi ajon aikana seurata, milloin sähkömoottori käy apuun ja kuinka akut ovat mukana yhteispelissä. Kojelaudan yläosan näyttö ajaa asiansa, mutta on pikkuautojen tapaan kooltaan varsin pieni ja tietoa täyteen ahdettuna ilmeeltään sekava. Valikkojen välillä siirtyminen on sinänsä luontevaa. Tyköistuva tunnelma Pikkuautolle tyypillisesti kakkonen on kaupungissa ketterä pyöriteltävä, ja maantielläkin suhteellisen vakaa etenijä. Etuistuin on perushyvä, joskin reisille saisi olla enemmän tukea. Ohjaus-pyörän ja istuimen säätövarat ovat auton kokoluokka huomioiden riittävät, joten erikokoiset kuskit löytänevät itselleen vaivatta soveliaan ajoasennon. Harmi, että selkänojan kaltevuuden säätö on ratkaistu vivulla. Se on turhan harvavälinen, pyörösäätimen avulla ajoasennon saisi tarkemmin mieleisekseen. Herkkuja rahalla Luxury-varusteltuna autossa on paljon herkkuja kuten mukautuvat led-ajovalot, kuolleen kulman varoitus ja risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, kuskin vireystilan valvonta sekä käyttömukavuutta tuova avaimeton käynnistys ja lukitus. Kamera näkee ympäri auton, joskin näytön koon vuoksi näytölle tulevat kuvat ovat pienikokoisia. Matkaa taittava kiittää helppokäyttöistä mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Tätä alemmilla varustetasoilla auton hinta vakiovarustein on selvästi edullisempi: 18 990 ja 20 901 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Eetu Kokkonen Mazda 2 1.5 M Hybrid (90 hv) Skyactiv-G Luxury MT Hinta alkaen 24 100 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 468 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 1065 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2570 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 550 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15 eli suoraan Le Mansista kadulle (ja vielä takaisin Le Mansiin) 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe