19.4.2022 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS SUV – perhekokoon yhtä runsailla täytteillä Mercedekseltä asiaa ei ole virallisesti kielletty eikä vahvistettu. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EQS SUV on tähänastisista sähkö-Mersuista suurin ja monikäyttöisin. Siitä kiinnostuvat aktiivisempaa elämää viettävät EQS-asiakkaat, eikä seitsenpaikkainen sähkö-SUV varmasti tule olemaan täysin vieras näky taksitolpillakaan. EQS SUV on tulkittavissa muhkean GLS-sarjan sähköiseksi vastineeksi, mutta sedan-mallisen kaimansa tavoin se ei ole aivan yhtä suuri ja pröystäilevä – tai riippuu keneltä kysyy. Nimittäin järeämpitehoisten sähköautojen myötä olemme jo saaneet tottua perinteisemmällä mittapuulla todella hurjiin, jopa superautomaisiin suorituskykylukemiin, vaikka ulkonäkö viittaisikin kilttiin perheautoon.Kiltiltä perheautolta tämäkin pääpiirteissään näyttää. EQS SUV on konservatiivisemman näköinen, kuin muut pelkästään täyssähköiset Mercedekset tähän asti, EQC, EQE ja EQS. Se näyttää jokseenkin tavalliselta katumaasturilta, sulavalinjaisimmasta päästä. Joka tapauksessa EQS SUV saa kantaa suurimman täyssähköisen Mercedeksen valtikkaa ainakin siihen saakka, kunnes uumoiltu G-Wageniin perustuva EQG-sähkömörssäri saapuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyys edelläSUV-malli tekee selvän olemuksellisen pesäeron EQS:ään, erottuvaan ja ylelliseen sedaniin, joka innovatiivisuudellaan voitti vastikään World Luxury Car 2022 -tittelin. EQS SUV pyrkii ilmiselvästi tuomaan tutun ja turvallisen Mersumaasturin sähköiseen maailmaan, aivan kuten EQA ja EQB tekevät joitain kokoluokkia alempana. Totta kai myös ylellisyys kuuluu perusarvoihin, onhan kyse Mercedes-Benzistä.Keulasta sen tunnistaa. EQ-mallien vahva yhtenäinen linja näkyy keulan lisäksi toki myös takavaloissa. 1,3 miljoonan mikropeilin Digital Light -valot ovat saatavilla myös EQS SUV:iin.Pituudeltaan SUV vastaa sedan-mallista kaimaansa, mutta korkeutta on 20 cm lisää ja perä on kokopitkä. Näin tilaa on käytettävissä aivan eri tavalla ja alustankin vahvuudet painottuvat EQS:ää enemmän mökkiteille ja laskettelureissuille sekä erinäisten hinattavien ajoneuvojen vetämiseen. Seitsenpaikkaisenakin toimivan EQS SUV:in tavaratila on takapenkit kaadettuna parhaimmillaan yli 2 000 litraa. Kaikki viisi takapenkkiä taittuvat tasaiseksi lattiaksi. Sähkötoimisten keskirivin istuinten liikkumavara on 13 senttiä ja ne kaatuvat suhteessa 40:20:40. Energizing Air Control Plus on tarkoitettu pitämään matkustamon sisäilma premium-tason raikkaana. Käytettävyydestä tiedämme paljon lisää vähän matkan päässä häämöttävän käyttökokemuksen myötä.Teknologiaan lujasti luottaenTähtimerkin uusin MBUX-käyttöliittymä istutetaan totta kai myös EQS SUV:iin, ja se toimii tässäkin mallissa kerta kaikkiaan HYPERSCREENIN kautta. Kaiman tavoin siis käytännössä koko kojelaudan pystypinta-ala on yhtenäistä näyttöruutua, valmistajan sanoin coast-to-coast.EQS SUV:in kaikesta ajo- ja viihdeteknologiasta pääsee hyvään käsitykseen tutkimalla EQS:n varusteluetteloita. Erojakin toki on. Esimerkiksi Dynamic Select -ajo-ohjelmista löytyy nelivetoversioissa Off-Road -asetus, jota ei EQS:ssä tosiaan ole.Nelivetoversioita EQS SUV:in repertuaarissa on alkuvaiheessa (ennen AMG-versioiden rantautumista) kaksi kolmesta. Mallisto alkaa takavetoisesta EQS 450+:sta. Siinä yksi sähkömoottori tarjoilee 265 kilowatin edestä tehoja ja 568 newtonmetriä vääntöä. Kaksimoottorinen EQS 450 4Matic pitää teholukemat samana, mutta vääntö nousee kerralla 800 newtonmetriin. EQS 580 4Matic on tämänhetkinen huippumalli 400 kilowatin tehoilla ja 858 newtonmetrin vääntömomentilla. Myös asiat kuten toimintamatka (507 – 660 km) tiedetään tarkoin, mutta esimerkiksi kiihtyvyyslukemia tai vaikkapa perävaunumassaa ei vielä tässä kohtaa paljasteta. Ennakkotietojen mukaan tosin jälkimmäinen tulee asettumaan 1 800 kilon tienoille.EQS SUV liittyy seuraamme tiiviimmin kesän koittaessa, sillä ennakkotilausten kerrotaan alkavan tuolloin.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”