19.4.2022 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS SUV – perhekokoon yhtä runsailla täytteillä Mercedekseltä asiaa ei ole virallisesti kielletty eikä vahvistettu. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EQS SUV on tähänastisista sähkö-Mersuista suurin ja monikäyttöisin. Siitä kiinnostuvat aktiivisempaa elämää viettävät EQS-asiakkaat, eikä seitsenpaikkainen sähkö-SUV varmasti tule olemaan täysin vieras näky taksitolpillakaan. EQS SUV on tulkittavissa muhkean GLS-sarjan sähköiseksi vastineeksi, mutta sedan-mallisen kaimansa tavoin se ei ole aivan yhtä suuri ja pröystäilevä – tai riippuu keneltä kysyy. Nimittäin järeämpitehoisten sähköautojen myötä olemme jo saaneet tottua perinteisemmällä mittapuulla todella hurjiin, jopa superautomaisiin suorituskykylukemiin, vaikka ulkonäkö viittaisikin kilttiin perheautoon.Kiltiltä perheautolta tämäkin pääpiirteissään näyttää. EQS SUV on konservatiivisemman näköinen, kuin muut pelkästään täyssähköiset Mercedekset tähän asti, EQC, EQE ja EQS. Se näyttää jokseenkin tavalliselta katumaasturilta, sulavalinjaisimmasta päästä. Joka tapauksessa EQS SUV saa kantaa suurimman täyssähköisen Mercedeksen valtikkaa ainakin siihen saakka, kunnes uumoiltu G-Wageniin perustuva EQG-sähkömörssäri saapuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyys edelläSUV-malli tekee selvän olemuksellisen pesäeron EQS:ään, erottuvaan ja ylelliseen sedaniin, joka innovatiivisuudellaan voitti vastikään World Luxury Car 2022 -tittelin. EQS SUV pyrkii ilmiselvästi tuomaan tutun ja turvallisen Mersumaasturin sähköiseen maailmaan, aivan kuten EQA ja EQB tekevät joitain kokoluokkia alempana. Totta kai myös ylellisyys kuuluu perusarvoihin, onhan kyse Mercedes-Benzistä.Keulasta sen tunnistaa. EQ-mallien vahva yhtenäinen linja näkyy keulan lisäksi toki myös takavaloissa. 1,3 miljoonan mikropeilin Digital Light -valot ovat saatavilla myös EQS SUV:iin.Pituudeltaan SUV vastaa sedan-mallista kaimaansa, mutta korkeutta on 20 cm lisää ja perä on kokopitkä. Näin tilaa on käytettävissä aivan eri tavalla ja alustankin vahvuudet painottuvat EQS:ää enemmän mökkiteille ja laskettelureissuille sekä erinäisten hinattavien ajoneuvojen vetämiseen. Seitsenpaikkaisenakin toimivan EQS SUV:in tavaratila on takapenkit kaadettuna parhaimmillaan yli 2 000 litraa. Kaikki viisi takapenkkiä taittuvat tasaiseksi lattiaksi. Sähkötoimisten keskirivin istuinten liikkumavara on 13 senttiä ja ne kaatuvat suhteessa 40:20:40. Energizing Air Control Plus on tarkoitettu pitämään matkustamon sisäilma premium-tason raikkaana. Käytettävyydestä tiedämme paljon lisää vähän matkan päässä häämöttävän käyttökokemuksen myötä.Teknologiaan lujasti luottaenTähtimerkin uusin MBUX-käyttöliittymä istutetaan totta kai myös EQS SUV:iin, ja se toimii tässäkin mallissa kerta kaikkiaan HYPERSCREENIN kautta. Kaiman tavoin siis käytännössä koko kojelaudan pystypinta-ala on yhtenäistä näyttöruutua, valmistajan sanoin coast-to-coast.EQS SUV:in kaikesta ajo- ja viihdeteknologiasta pääsee hyvään käsitykseen tutkimalla EQS:n varusteluetteloita. Erojakin toki on. Esimerkiksi Dynamic Select -ajo-ohjelmista löytyy nelivetoversioissa Off-Road -asetus, jota ei EQS:ssä tosiaan ole.Nelivetoversioita EQS SUV:in repertuaarissa on alkuvaiheessa (ennen AMG-versioiden rantautumista) kaksi kolmesta. Mallisto alkaa takavetoisesta EQS 450+:sta. Siinä yksi sähkömoottori tarjoilee 265 kilowatin edestä tehoja ja 568 newtonmetriä vääntöä. Kaksimoottorinen EQS 450 4Matic pitää teholukemat samana, mutta vääntö nousee kerralla 800 newtonmetriin. EQS 580 4Matic on tämänhetkinen huippumalli 400 kilowatin tehoilla ja 858 newtonmetrin vääntömomentilla. Myös asiat kuten toimintamatka (507 – 660 km) tiedetään tarkoin, mutta esimerkiksi kiihtyvyyslukemia tai vaikkapa perävaunumassaa ei vielä tässä kohtaa paljasteta. Ennakkotietojen mukaan tosin jälkimmäinen tulee asettumaan 1 800 kilon tienoille.EQS SUV liittyy seuraamme tiiviimmin kesän koittaessa, sillä ennakkotilausten kerrotaan alkavan tuolloin.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa