18.3.2020 Liikenne Mihin unohtui henkilöauto – suositukset vs. todellisuus Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koronan jyllätessä toimintaohjeita tartunnan leviämisen estämiseksi sataa lähes jokaisesta tuutista. Kovinkaan monessa, jos yhdessäkään, ei jostain syystä suositella pakollisten matkojen liikkumista autolla. COVID19-koronaviruksen hillitsemiseksi valtioneuvosto päätti yhdessä tasavallan presidentti Sauli Niinistön kanssa ottaa Suomessa käyttöön poikkeusolojen mahdollistaman valmiuslain. Hallituksen päätöksellä muun muassa oppilaitosten tilat suljetaan, ja kehotetaan niitä jotka pystyvät siirtymään etätöihin.Muun muassa Työterveyslaitos on antanut ohjeita työpaikoille koronavirusepidemian ehkäisyyn, sekä toimintaohjeita työnantajille koronavirusepidemiaan varautumiseksi. Ohjeissa neuvotaan muun muassa työskentelemään etänä niin paljon kuin mahdollista ja pesemään käsiä ja jäämään pois töistä sairaana.Niille yrityksille, joissa etätyö ei ole mahdollista Työterveyslaitos suosittelee ottamaan polkupyörätelineet esiin mahdollisimman pian ja käyttämään mahdollisuuksien mukaan joustavia työaikoja ja lisäämään tarvittaessa vuorotyömahdollisuuksia, jotta työntekijät joutuisivat kulkemaan ruuhkaisissa liikennevälineissä mahdollisimman vähän ja jotta työpaikalla olisi samanaikaisesti mahdollisimman vähän työntekijöitä. Yksityisauton käyttämisestä ei mainita sanallakaan.Sama ilmiö toistuu Helsingin Sanomien 17.3. julkaistussa jutussa, jossa toimitus vastaa lukijoiden kysymyksiin koronaviruksesta. Kysymys ’’Pitäisikö pyrkiä käyttämään omaa autoa?’’ sivuutetaan vain vastauksella, että muut kuin täysin välttämättömät työmatkat tulee perua ja vapaa-ajan matkat siirtää tulevaisuuteen. Samassa vastauksessa ohjeistetaan myös yskimään tai aivastamaan paperiliinaan tai hihaan julkisen liikenteen välineillä liikuttaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksei riskiä minimoida autoilemalla?Aiemmin Opelin maahantuoja Länsiauto ilmoitti antavansa sadalle julkisen puolen terveydenhuollon ammattilaisille auton kuukaudeksi veloituksetta lainaan, jotta näiden tärkeiden ammattilaisten tartuntariski saataisiin minimoitua.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemistä ihmetyttää, ettei auton omistajia ohjeisteta liikkumaan omalla autolla.– Lienee selvää, kun yli 10 henkilön kokoontumiset yleisillä paikoilla on kielletty ja liikuttaessa tulisi pitää riittävä suojaetäisyys toisiin ihmisiin, niin kaikkien joiden on liikuttava kannattaa käyttää omaa autoa, jos sellainen on käytettävissä. Se vähentää ihmisten välisiä kontakteja, mikä on juuri nyt keskeisin keino koronaviruksen torjunnassa.Nieminen näkee autojen käyttämisen positiivisena asiana myös julkista liikennettä käyttäville.– Mitä vähemmän joukkoliikennevälineissä on matkustajia, niin sitä pienempi on lähikontaktien mahdollisuus. Siksi on parempi, että ne, joilla on auto käytettävissä käyttävät sitä.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Työterveyslaitos, Helsingin Sanomat Lue lisää: Päivän kuva: Valtio hei, unohtuiko teiltä henkilöautot? Opel näyttää mallia – antaa 100 autoa terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön veloituksetta Autonvalmistajien koronaongelmat näkyvät myös Suomessa – lomautuksia ja viivästyksiä toimituksissa Autoliiton Pasi Nieminen: tietävätkö päättäjät kuinka ihmiset liikkuvat? Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa