18.3.2020

Autonvalmistajien koronaongelmat näkyvät myös Suomessa – lomautuksia ja viivästyksiä toimituksissa

COVID19-koronaviruksen vuoksi autotehtaita on jouduttu sulkemaan ympäri Eurooppaa työntekijöiden tartunnalta suojaamiseksi ja komponenttien valmistajien toimitusvaikeuksien vuoksi. Tämä näkyy Suomessakin lomautuksina ja autojen toimitusten viivästyksinä.

Vuosina 2018 ja 2019 yli 100 000 autoa valmistanut Valmet Automotive ilmoitti kärsivänsä koronavirustilanteen aiheuttamasta komponenttipulasta, joka tarkoittaa koko henkilöstöä koskevia yhteistoimintaneuvotteluita. Komponenttipulan arvioidaan vaikuttavan autotehtaan tuotantoon nopealla aikataululla merkittävästi.

Katkoksen toimitusketjussa kerrotaan olevan määräaikainen, ja yritys odottaa tilanteen palaavan normaalille tasolle jo kevään aikana. Nopeasti muuttuneen tilanteen vuoksi työnantaja kuitenkin harkitsee enintään 90 päivää kestävien lomautuksien toteuttamista, irtisanomisia ei tarvita. Sopeutustarve ei koske Valmet Automotiven Salon akkutehdasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eurooppa sakkaa

Muutkin autotehtaat ympäri Eurooppaa ovat joutuneet sulkemaan oviaan toistaiseksi. PSA-konserni ilmoitti sulkevansa eurooppalaiset tehtaansa porrastetusti noin 10 päivän ajaksi. Tuotantoseisokit vaikuttavat tämänhetkisen tiedon mukaan uusien toimituksiin tehtaiden seisokkia vastaavan ajan, mutta jo valmistuneiden autojen toimitusaikoihin ei ole tulossa viivästyksiä. Viivästykset eivät koske myöskään varaosalogistiikkaa.

Tuotantoseisokeista huolimatta autokauppa palvelee normaalisti Citroën-, DS- ja Peugeot-merkkisten autojen osalta, maahantuojan mukaan lähes kaikkien mallien varastotilanne on Suomessa hyvä.

PSA:n Sevelnordin tuotantolaitoksella valmistetaan myös Euroopassa myytävät Toyota Yarikset, sekä osa Toyota Proace -pakettiautoista. Toyota ilmoitti itsekin keskeyttävänsä toistaiseksi ajoneuvojen, moottorien ja vaihteistojen valmistuksen Euroopan tuotantolaitoksillaan. Tämän arvellaan saattavan aiheuttaa epävarmuutta myynnillisiin tekijöihin, logistisiin toimintoihin ja tuotantolaitosten komponenttitoimituksiin.

Lähes kaikki muutkin Euroopassa toimivat autonvalmistajat ovat ilmoittaneet tehtaiden toiminnan keskeyttämisestä. Ferrari kertoi tuotantokatkosten koskevan myös Formula 1-autojen valmistamista.

Euroopan ulkopuolella tehtaiden sulkeminen on ollut vähäisempää, mutta ainakin BMW ilmoitti keskeyttäneensä tuotannon Etelä-Afrikan tehtaalla, Audi Meksikon tehtaalla, Tesla Fremontin tuotantolaitoksella Yhdysvalloissa ja Ford Chicagon tehtaalla.

Toistaiseksi suurimmalla osalla automaahantuojista on hyvä varastotilanne Suomessa ainakin yleisimpien mallien suhteen. Tuotantolaitoksia sulkeneilla merkeillä ilmenee luonnollisesti viivästyksiä tehdastilauksella ostettavien autojen saralla.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Automotive News, Valmet Automotive

Luetuimmat