1.2.2016 Liikenne Mikä on totuus Kehä 1:n kameratolppien takana? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennemäärään nähden Kehä 1 on varsin turvallinen tie. Sen ylinopeuksia valvoo jatkossa peräti 35 kameratolppaa. Noin puoli kahdelta aurinkoisena maanantaina Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein keskeyttää kollegansa esityksen.– Sain juuri tekstiviestin. Ensimmäinen tolppa on räpsähtänyt Tapiolan kohdalla. Toivottavasti se jää viimeiseksi.Tuskin. Pääkaupunkiseutua kiertävän Kehä 1:n automaattivalvonta koostuu 35 kameratolpasta. Vuorokaudessa tiellä liikkuu keskimäärin 25 000–90 000 ajoneuvoa.Heistä huomattava osa ajaa ylinopeutta. Leppävaaran Mestarintunnelissa yli rajoituksen ajaa peräti 90 prosenttia autoilijoista, kertoo VTT:n tutkimus.Saman tutkimuksen mukaan 72 prosenttia haastatelluista suhtautuvat myönteisesti Kehä 1:lle asennettavaan automaattivalvontaan.Nopeuksia tullaan kaitsemaan poikkeuksellisella kameratiheydellä. Kivikon työmaan kohdalle tullaan asentamaan vielä 2–3 valvontapistettä lisää. Katso myös Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinnan vierasblogi: Rahantekokone turvallisuuden verholla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValvonta tasoittaa ruuhkiaSuurta kameratiheyttä poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen perustelee pyrkimyksellä tasata ajonopeuksia. Se ehkäisee ruuhkautumista.– Toivottavasti autoilijat huomaavat, ettei ylinopeudella ajo ole kannattavaa. Panostamme myös huomautuksiin, sillä korkean huomautusten määrän on huomattu vähentävän myös ylinopeuksia.Kun Ihalaiselta kysyy 900 000 euroa maksaneen automaattisen valvontajärjestelmän takaisinmaksuajasta, on vastaus jyrkkä: poliisilla ei ole taloudellisia tavoitteita. Mitä vähemmän ylinopeuksia, sen vähemmän sakottamista, sen parempi kaikille.Jossain valtiotasolla sellainen laskelma lienee kuitenkin tehty.Liikennekuolemat harvinaisiaLiikenneneuvos Leif Beilinson Liikenne- ja viestintäministeriöstä aloittaa puheenvuoronsa nollavisiolla, tavoitteella siitä, ettei yksikään kuole liikenteessä vastoin tahtoaan.– Suomi on pitkien ajomatkojen maa, jossa suuri osa maanteistä on vailla ajosuunnat erottavaa keskikaidetta. Poliittisessa sitoutumisessa liikenneturvallisuuteen olisi parannettavaa, Beilinson kertoo.– Nykyisillä järjestelyillä Suomella ei ole asiaa EU:n huippumaaksi liikenneturvallisuudessa.Kameravalvonta on tehokas keino. Beilinsonin mukaan sen avulla säästetään Suomessa vuosittain noin 30 liikennekuolemaa ja 100 henkilövahinko-onnettomuutta. Jo yksi henkilövahinko voi maksaa yhteiskunnalle 500 000 euroa, joten säästöpotentiaali on hurja. Eikä rahalla saa takaisin menetettyä ystävää tai perheenjäsentä.Tosin Kehä 1:llä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattuu hyvin harvoin, ei onneksi edes joka vuosi.Hataraa tilastotietoaTilastojen valossa Kehä 1 on kuitenkin Suomen vaarallisin tie. Vuosittain noin 240 onnettomuuteen osallistuu viitisensataa autoa. Liikennemäärään nähden se on vähän, mutta sitä tilasto ei huomioi.Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkan mukaan ei ole edes tarkkaa tietoa siitä, minkälaisilla nopeuksilla Kehä 1:n vakavat onnettomuudet tapahtuvat. Tiedossa on vain, että ruuhka-aikaan nopeudet pysyvät niin alhaisina, ettei vakavia onnettomuuksia juuri tapahdu.Jatkuviin ylinopeuksiin oli kuitenkin puututtava. Kelkan mukaan vaihtoehdot olivat joko rajoitusten laskeminen, tai nykyisten nopeusrajoitusten parempi noudattaminen. Jälkimmäistä pidettiin miellyttävämpänä vaihtoehtona, ja automaattivalvonta tarjosi tehokkaimman keinon.Mikäli uusi automaattivalvonta onnistuu myös ruuhkien tasaamisessa, muuttuu kehä 1:llä ajaminen entistä miellyttävämmäksi.Silti 35 kameratolppaa varsin turvalliselle kehä 1:lle tuntuu rajulta ratkaisulta. Tulevaisuus näyttää, oliko ratkaisu oikea yhteiskunnan liikenneturvallisuuden kannalta, vai painoivatko päätöksen taustalla kuitenkin myös taloudelliset tavoitteet.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva Kehä 3:n kameratolpasta: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”