1.2.2016 Liikenne Mikä on totuus Kehä 1:n kameratolppien takana? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennemäärään nähden Kehä 1 on varsin turvallinen tie. Sen ylinopeuksia valvoo jatkossa peräti 35 kameratolppaa. Noin puoli kahdelta aurinkoisena maanantaina Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein keskeyttää kollegansa esityksen.– Sain juuri tekstiviestin. Ensimmäinen tolppa on räpsähtänyt Tapiolan kohdalla. Toivottavasti se jää viimeiseksi.Tuskin. Pääkaupunkiseutua kiertävän Kehä 1:n automaattivalvonta koostuu 35 kameratolpasta. Vuorokaudessa tiellä liikkuu keskimäärin 25 000–90 000 ajoneuvoa.Heistä huomattava osa ajaa ylinopeutta. Leppävaaran Mestarintunnelissa yli rajoituksen ajaa peräti 90 prosenttia autoilijoista, kertoo VTT:n tutkimus.Saman tutkimuksen mukaan 72 prosenttia haastatelluista suhtautuvat myönteisesti Kehä 1:lle asennettavaan automaattivalvontaan.Nopeuksia tullaan kaitsemaan poikkeuksellisella kameratiheydellä. Kivikon työmaan kohdalle tullaan asentamaan vielä 2–3 valvontapistettä lisää. Katso myös Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinnan vierasblogi: Rahantekokone turvallisuuden verholla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValvonta tasoittaa ruuhkiaSuurta kameratiheyttä poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen perustelee pyrkimyksellä tasata ajonopeuksia. Se ehkäisee ruuhkautumista.– Toivottavasti autoilijat huomaavat, ettei ylinopeudella ajo ole kannattavaa. Panostamme myös huomautuksiin, sillä korkean huomautusten määrän on huomattu vähentävän myös ylinopeuksia.Kun Ihalaiselta kysyy 900 000 euroa maksaneen automaattisen valvontajärjestelmän takaisinmaksuajasta, on vastaus jyrkkä: poliisilla ei ole taloudellisia tavoitteita. Mitä vähemmän ylinopeuksia, sen vähemmän sakottamista, sen parempi kaikille.Jossain valtiotasolla sellainen laskelma lienee kuitenkin tehty.Liikennekuolemat harvinaisiaLiikenneneuvos Leif Beilinson Liikenne- ja viestintäministeriöstä aloittaa puheenvuoronsa nollavisiolla, tavoitteella siitä, ettei yksikään kuole liikenteessä vastoin tahtoaan.– Suomi on pitkien ajomatkojen maa, jossa suuri osa maanteistä on vailla ajosuunnat erottavaa keskikaidetta. Poliittisessa sitoutumisessa liikenneturvallisuuteen olisi parannettavaa, Beilinson kertoo.– Nykyisillä järjestelyillä Suomella ei ole asiaa EU:n huippumaaksi liikenneturvallisuudessa.Kameravalvonta on tehokas keino. Beilinsonin mukaan sen avulla säästetään Suomessa vuosittain noin 30 liikennekuolemaa ja 100 henkilövahinko-onnettomuutta. Jo yksi henkilövahinko voi maksaa yhteiskunnalle 500 000 euroa, joten säästöpotentiaali on hurja. Eikä rahalla saa takaisin menetettyä ystävää tai perheenjäsentä.Tosin Kehä 1:llä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattuu hyvin harvoin, ei onneksi edes joka vuosi.Hataraa tilastotietoaTilastojen valossa Kehä 1 on kuitenkin Suomen vaarallisin tie. Vuosittain noin 240 onnettomuuteen osallistuu viitisensataa autoa. Liikennemäärään nähden se on vähän, mutta sitä tilasto ei huomioi.Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkan mukaan ei ole edes tarkkaa tietoa siitä, minkälaisilla nopeuksilla Kehä 1:n vakavat onnettomuudet tapahtuvat. Tiedossa on vain, että ruuhka-aikaan nopeudet pysyvät niin alhaisina, ettei vakavia onnettomuuksia juuri tapahdu.Jatkuviin ylinopeuksiin oli kuitenkin puututtava. Kelkan mukaan vaihtoehdot olivat joko rajoitusten laskeminen, tai nykyisten nopeusrajoitusten parempi noudattaminen. Jälkimmäistä pidettiin miellyttävämpänä vaihtoehtona, ja automaattivalvonta tarjosi tehokkaimman keinon.Mikäli uusi automaattivalvonta onnistuu myös ruuhkien tasaamisessa, muuttuu kehä 1:llä ajaminen entistä miellyttävämmäksi.Silti 35 kameratolppaa varsin turvalliselle kehä 1:lle tuntuu rajulta ratkaisulta. Tulevaisuus näyttää, oliko ratkaisu oikea yhteiskunnan liikenneturvallisuuden kannalta, vai painoivatko päätöksen taustalla kuitenkin myös taloudelliset tavoitteet.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva Kehä 3:n kameratolpasta: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”