5.12.2024

Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”

Kuva Moottorin arkisto

Ford Tourneo Courierin tehdasasenteisessa vetokoukussa on merkittävä ongelma. Auton takaluukku ei aukea, jos vetokoukussa on kärry kiinni.

Pohjois-Karjalassa asusteleva Mika Lievonen osti vuoden 2023 joulukuussa uuden Ford Tourneo Courier -merkkisen auton. Lievonen on aktiivista elämäntapaa viettävä ja Tourneo Courieria markkinoidaan juuri Lievosen kaltaisille aktiivisille ihmisille.

Lievonen tilasi auton kiinteällä vetokoukulla. Vetokoukku maksoi tehdaslisävarusteena autoon 450 euroa. Vetokoukku tuli hänelle tarpeeseen, sillä Lievosella on kaikkiaan kaksi venetraileria ja kaksi muuta kärryä, joita hän vetää autonsa perässä.

Kysymyksessä on kuvan kaltainen auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton toimitus myöhästyi vetokoukun vuoksi

Auton toimitus myöhästyi kuitenkin usealla kuukaudella – juuri vetokoukun vuoksi. Auton piti tulla Lievoselle jo tämän vuoden huhtikuussa, mutta toimitus myöhästyi ja Lievonen sai auton vasta heinäkuussa.

– Fordin alihankkija eli vetokoukkuvalmistaja Brink sai toimitettua vetokoukkuja Fordin tehtaalle vasta kesällä, Lievonen sanoo.

Tehdasvalmisteinen vetokoukku osoittautui kuitenkin varsinaiseksi murheenkryyniksi Lievosen tuliterässä autossa.

– Kun laitoin peräkärryn auton perään vetokoukkuun ensimmäisen kerran, huomasin, että tavaratilan luukku ei mahdu aukeamaan. Se ottaa kiinni kärryn kitaan eli aisaan, Lievonen puuskahtaa.

Lievonen on lähettänyt Moottorin toimitukseen asiasta kuvamateriaalia, josta asian voi todentaa.

– Yhdellä näistä kahdesta venetrailerista ja kahdesta kärrystä, mitä minulla on, luukku mahtuu aukeamaan, mutta ei sinne pahvin palaa väliin mahdu, Lievonen toteaa.

Lievonen sanoo, että autossa on selvä suunnitteluvirhe. Hänen mielestään auton tärkeä ominaisuus, eli auton tavaratilan käyttö, ei voi olla poissa käytöstä silloin, kun autossa on peräkärry kiinni. 

– Auto on nimenomaan markkinoitu aktiivista elämäntapaa viettäville ihmisille, Lievonen sanoo.

Autoa ei vaivauduttu huollossa edes katsomaan

Lievonen reklamoi asiasta auton myyneelle Wetterin Joensuun liikkeelle. Ensimmäisellä kerralla, kun hän kävi näyttämässä ongelmaa, liikkeen huollon vastaanotto ei vaivautunut tulemaan edes katsomaan hänen autoaan. Lievonen oli liikenteessä kärryn kanssa ja automyyjä oli ainoa, joka otti auton vakavissaan. 

Toisella kertaa, kun Lievonen kävi liikkeessä näyttämässä autoa, tällöin automyyjän varaamaan tarkastukseen, niin huollon töiden vastaanottoja naureskeli Lievosen tekemälle vikailmoitukselle.

– Mielestäni kaikille kuuluisi kohtelias ja ammattimainen ote asiakaspalveluun autokaupassa ja huollossa, Lievonen sanoo.

Lievonen sanoo, että hän on ollut Fordin nimeen vannova jo pidemmän aikaa. Hänen hankkimansa Ford Tourneo Courier on hänen mukaansa mukava ja juuri hänelle muuten passeli auto. Ford-lippis Lievosella on ollut syvällä päässä jo pitkään.

– Alkaa kyllä usko horjua, Lievonen naurahtaa.

Ongelma voi olla muissakin autoissa

Lievonen sanoo, että hänelle todettiin myös Wetterin liikkeestä, että vastaava ongelma voi olla muissakin autoissa. Lievosen mielestä näin ei voi kuitenkaan saisi olla, esimerkiksi auton myyntiesitteessä ei ole mainintaa, että auton tavaratilan luukkua ei saa silloin auki, kun tehdasasenteiseen vetokoukkuun on kiinnitetty peräkärry.

Lievosen asian käsittely on Wetterin ja Fordin maahantuojalla vielä kesken. Lievonen sanoo Moottorille, että esimerkiksi Koukkupaja pystynee toimittamaan autoon myöhemmin tyyppihyväksytyn vetokoukun, jolla ongelma pitäisi ratketa, mutta hän ei ole vielä alkanut sellaista hankkia.

– Katsotaan ensin, mikä Fordin ja Wetterin vastaus on asiaan, Lievonen sanoo.

Lievonen toteaa myös, että hän on valmis hankkimaan asialle ratkaisun kuluttajariitalautakunnasta.

Moottori oli yhteydessä asiassa sekä Fordin maahantuontiin että Wetterin autoliikkeeseen Joensuuhun.

Wetteri Auto Oy:n Joensuun toimipisteen autotalonjohtaja Mika Rissanen vastasi Moottorille, että he hoitavat asiaa asiakkaan kanssa ja eivätkä kommentoi asiaa ulospäin.

Moottori kysyi asiaa myös Ford-autojen maahantuonnista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

EU-asetusten mukainen koukku

Fordilta vastattiin, että Tourneo Courieriin asennettu tehdasasenteinen vetokoukku on EU-asetuksen mukainen. EU-asetuksessa määritellään muun muassa vetokoukun nupin minimikorkeus maasta.

– Erityisesti jos autossa on matalampi lastauskorkeus, määräysten mukainen korkeus saattaa aiheuttaa tilanteen, jossa nuppi jää osittain takaluukun eteen. Näin voi käydä erityisesti raskaalla kuormalla tai epätasaisessa maastossa (esimerkiksi venettä laskettaessa), jolloin peräkärryn aisan asento muuttuu ja se ”taittuu” ylöspäin. Courierin osalta lastauskorkeus on pyritty minimoimaan käytettävyyden parantamiseksi, Ford Finlandin viestintäpäällikkö Tarja Hammarberg vastasi.

– Olemme nyt informoineet sekä Fordin tuotetiimiä että tehdasta asiasta, Hammarberg kommentoi.

Kuvan kaltaisia Ford Tourneo Courier -autoja on maahantuonnin mukaan myyty muutamia kappaleita vetokoukulla.

Fordin mukaan Suomessa kiinteällä tehdasasenteisella vetokoukulla varustettuja Tourneo Courier -malleja on myyty yksittäisiä kappaleita.

– Yksittäiset tapaukset käsittelemme suoraan jälleenmyyjän ja asiakkaan kanssa, joten tähän asiakastapaukseen emme valitettavasti ota julkisesti kantaa, Fordilta vastattiin Mika Lievosen tapaukseen.

Kahvit juotiin ja porkkanakakut syötiin

Seuraavana päivänä, kun Moottorin toimituksesta oltiin yhteydessä Wetterin autoliikkeeseen, Lievonen kutsuttiin sinne käymään.

– Oikein kahvit juotiin ja porkkanakakut syötiin, Lievonen naurahtaa.

Hän sanoo, että Wetterillä asiaa alettiin selvittää ja hänen ongelmaansa suhtauduttiin hyvin ymmärtäväisesti.

Lievonen sanoo, että autoliike alkaa myös selvittää autoon toisen valmistajan valmistamaa vetokoukkua. 

– Voi olla, että menee kevääseen, ennen kuin ratkaisu saadaan, Lievonen sanoo.

Lievonen myös toteaa, että hän ei osaa sanoa, oliko Moottorin yhteydenotolla autoliikkeeseen osuutta siihen, että asia alkoi ratkeamaan, hän on kuitenkin syyskuusta alkaen pyrkinyt itse selvittämään asiaa autoliikkeen kanssa.

– Kyseinen korjaamopäällikkö, joka oli minuun nyt yhteydessä, ei tiennyt asiasta aiemmin mitään, Mika Lievonen sanoo.

– Se viittaisi siihen, että tieto ei ole kulkenut autoliikkeessä eteenpäin.

– Mutta jos oli vaikutusta, niin on se vaan kumma, että nämä pitää aina mennä näin vaikeamman kautta, Lievonen puuskahtaa.

Lievonen sanoo, että hänen autonsa otetaan otetaan vielä Wetterille tutkittavaksi ja tehdasasenteinen vetokoukku mitataan, että onko siinä mahdollisesti joku valmistusvirhe.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat