8.1.2020 Ajoneuvot Miljardisakot uhkaavat autoteollisuutta – uusien autojen päästöjen pudottava tänä vuonna neljänneksellä Audi E-Tron ja Mercedes-Benz EQC. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodenvaihde toi autoalle huipputiukat päästötavoitteet, joissa epäonnistuminen voi johtaa miljardisakkoihin. Vuodenvaihde toi Euroopan automarkkinoille näkymättömän mullistuksen: nyt Euroopan unioni laskee jokaisen automerkin rekisteröityjen autojen päästökeskiarvon, ja jos se ylittää merkkikohtaisen tavoitteen, rangaistaan valmistajaa huimilla sakoilla: 95 euroa per ylittynyt gramma per myyty auto.Suurvalmistajilla sakot kohoavat miljardeihin – elleivät nyt tehtävät peliliikkeet onnistu.Vuodelle 2020 tarjotaan vielä helpotusta autovalmistajille: ensirekisteröinneistä lasketaan vain 95 prosenttia, eli suurimmat saastuttajat saavat vielä armonaikaa. Vastaavasti alle 50 g/km hiilidioksidia tuottavat autot – lähinnä ladattavat hybridit ja täyssähköautot – taas lasketaan alkuun suuremmalla painokertoimella, mistä käytetään termiä superkrediitti.Pikalatausta norjalaisittain: Ionity-latausverkon kuusi 350 kilowatin laturia Vikissä Oslon pohjoispuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljänneksen leikkausPäästörajasta puhutaan ”95 g/km rajana”, mutta se on vain suuntaa antava tavoite (ja perustuu vanhaan NEDC-päästömittaukseen). Valmistajakohtaiset rajat vaihtelevat, sillä laskentakaava huomioi auton massan – ja on esitetty väitteitä, että se suosisi painavia autoja.Raja on lähes kaikille valmistajille tiukka. Vuoden 2019 keskipäästöt eivät vielä ole tiedossa, mutta vuoden 2018 tulos oli lähes 120 g/km – ja selkeästi vuotta 2017 korkeampi. Syy on dieselkysynnän laskussa ja katumaasturien suosiossa.Sähkön vuosi 2020Lähes neljänneksen leikkaus päästöihin nojaa sähköistykseen. Kevythybridejä on tullut viime aikoina myyntiin todella paljon. Viime vuonna myös esiteltiin monta ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa – mutta useimpien toimitukset alkavat vasta tämän vuoden puolella, jotta ne vaikuttavat päästökeskiarvoon.Sähköautojen akkuja Audin varastolla.Sähköistyksestä huolimatta rajaa pidetään äärimmäisen tiukkana. Automotive News Europen artikkelissa ISI Evercoren analyysi oli selvä: ”2020 hiilidioksidiraja muodostaa autoteollisuuden viime aikojen suurimman uhan”.Siitä huolimatta Automotive News Europen haastattelemat autoalan johtajat suhtautuvat tulevaan itsevarmasti. PSA Groupia johtava Carlos Tavares toteaa ”rajan alittaminen on meille eettinen, ei pelkästään taloudellinen asia”.Automotive News Europe asettaa valtavat paineet Volkswagenin ID.3-täyssähköautolle: Golfin kokoinen ID.3 on massamarkinoille suunnattu sähköauto, joten se toiminee ennusmerkkinä sille, kuinka eurooppalaiset kuluttajat ottavat sähköauton vastaan.Autonvalmistajat tarvitsevat sähköautomyyntiä, sillä virallisten laskentatapojen mukaan nollapäästöisinä liikkuvat täyssähköautot kaunistavat keskiarvoja huipputehokkaasti. Sitä tarvitaan, sillä päästöjen kiristyminen ei pysähdy tähän vuoteen – suunnitelmat vuodesta 2025 eteenpäin julkaistaan vuoden 2021 puolivälissä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”