8.1.2020 Ajoneuvot Miljardisakot uhkaavat autoteollisuutta – uusien autojen päästöjen pudottava tänä vuonna neljänneksellä Audi E-Tron ja Mercedes-Benz EQC. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodenvaihde toi autoalle huipputiukat päästötavoitteet, joissa epäonnistuminen voi johtaa miljardisakkoihin. Vuodenvaihde toi Euroopan automarkkinoille näkymättömän mullistuksen: nyt Euroopan unioni laskee jokaisen automerkin rekisteröityjen autojen päästökeskiarvon, ja jos se ylittää merkkikohtaisen tavoitteen, rangaistaan valmistajaa huimilla sakoilla: 95 euroa per ylittynyt gramma per myyty auto.Suurvalmistajilla sakot kohoavat miljardeihin – elleivät nyt tehtävät peliliikkeet onnistu.Vuodelle 2020 tarjotaan vielä helpotusta autovalmistajille: ensirekisteröinneistä lasketaan vain 95 prosenttia, eli suurimmat saastuttajat saavat vielä armonaikaa. Vastaavasti alle 50 g/km hiilidioksidia tuottavat autot – lähinnä ladattavat hybridit ja täyssähköautot – taas lasketaan alkuun suuremmalla painokertoimella, mistä käytetään termiä superkrediitti.Pikalatausta norjalaisittain: Ionity-latausverkon kuusi 350 kilowatin laturia Vikissä Oslon pohjoispuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljänneksen leikkausPäästörajasta puhutaan ”95 g/km rajana”, mutta se on vain suuntaa antava tavoite (ja perustuu vanhaan NEDC-päästömittaukseen). Valmistajakohtaiset rajat vaihtelevat, sillä laskentakaava huomioi auton massan – ja on esitetty väitteitä, että se suosisi painavia autoja.Raja on lähes kaikille valmistajille tiukka. Vuoden 2019 keskipäästöt eivät vielä ole tiedossa, mutta vuoden 2018 tulos oli lähes 120 g/km – ja selkeästi vuotta 2017 korkeampi. Syy on dieselkysynnän laskussa ja katumaasturien suosiossa.Sähkön vuosi 2020Lähes neljänneksen leikkaus päästöihin nojaa sähköistykseen. Kevythybridejä on tullut viime aikoina myyntiin todella paljon. Viime vuonna myös esiteltiin monta ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa – mutta useimpien toimitukset alkavat vasta tämän vuoden puolella, jotta ne vaikuttavat päästökeskiarvoon.Sähköautojen akkuja Audin varastolla.Sähköistyksestä huolimatta rajaa pidetään äärimmäisen tiukkana. Automotive News Europen artikkelissa ISI Evercoren analyysi oli selvä: ”2020 hiilidioksidiraja muodostaa autoteollisuuden viime aikojen suurimman uhan”.Siitä huolimatta Automotive News Europen haastattelemat autoalan johtajat suhtautuvat tulevaan itsevarmasti. PSA Groupia johtava Carlos Tavares toteaa ”rajan alittaminen on meille eettinen, ei pelkästään taloudellinen asia”.Automotive News Europe asettaa valtavat paineet Volkswagenin ID.3-täyssähköautolle: Golfin kokoinen ID.3 on massamarkinoille suunnattu sähköauto, joten se toiminee ennusmerkkinä sille, kuinka eurooppalaiset kuluttajat ottavat sähköauton vastaan.Autonvalmistajat tarvitsevat sähköautomyyntiä, sillä virallisten laskentatapojen mukaan nollapäästöisinä liikkuvat täyssähköautot kaunistavat keskiarvoja huipputehokkaasti. Sitä tarvitaan, sillä päästöjen kiristyminen ei pysähdy tähän vuoteen – suunnitelmat vuodesta 2025 eteenpäin julkaistaan vuoden 2021 puolivälissä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti