29.12.2019 Ajoneuvot Dynastian ja raastuvan välissä – miten syntyi nimi Lexus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luxury EXport U.S. on suosittu kansantieto Toyotan luksusmerkin nimestä, mutta todellisuudessa Lexus syntyi paljon monimutkaisempien vaiheiden kautta. Kun Toyota haluaa 1980-luvullaa osoittaa erityisesti Yhdysvaltain automarkkinoille olevansa kykenevä maailman hienoimpien autojen rakentamiseen (Lexuksen syntytarina Moottorissa 12/2019), syntyy tarve perustaa uusi automerkki. Toyotan kansanläheinen ja vaatimaton imago ei sovi uuden luksustuotteen myymiseen.219 nimiehdotuksen joukosta finalisteiksi yltävät lopulta Vectre, Verone, Caliber ja Alexis. Nimistä erityisesti Alexis on vahvoilla, mutta matkassa on yksi mutta. Televisiossa pyörii 1980-luvun megahitteihin kuuluva Dynastia, jossa ilkeä ja juonitteleva Alexis Carrington antaa koko nimelle huonon maineen. Lopulta loputtomien palaverien keskuudessa syntyy ajatus luopua A-kirjaimesta ja vaihtaa x:n jälkeen tuleva vokaali.Lexus selviytyy myös seuraavasta vaiheesta, sillä lakiosasto antaa nimelle siunauksensa, eikä kilpailijoita pitäisi olla. Pitäisi. Haaste raastupaan tulee lopulta Mead Data Centralilta, joka kokee Lexis-lakitietojärjestelmänsä (Lex + Information Service) olevan uhattuna. Ensimmäinen oikeusistuin päättää vieläpä nimestä lakitietojärjestelmän hyväksi. Lexuksen esittely markkinoille lähestyy uhkaavaa vauhtia ja kahden vuoden ennakkotyö on valumassa hukkaan. Autojen valmistus alkaa kolmen kuukauden kuluttua ja Japanissa halutaan tietää, mikä logo ja mikä nimi autoon kiinnitetään.Lexus valittaa päätöksestä. Toyotan Yhdysvaltain toimintoja luotsaava Yukiyasu Togo pysyy ehdottomana, että nimeä ei muuteta. Myös Japanissa ollaan valmiita katsomaan peli loppuun saakka. Varanimenä on Toyotan C-mallinimien (Corolla, Camry, Crown jne.) linjassa valittu Celsior. Myöhemmin Celsior pääsee käyttöön Lexus LS400:n Japanin kotimarkkinoiden version kanssa, Toyota Celsiorin ollessa samalla ensimmäinen automalli, jossa esiintyy Toyotan 1989 lanseeraama ovaalilogo.Toyotaksi bränädtty Celsior on kurkitus rinnakkaiseen todellisuuteen, jossa Lexus olisi hävinnyt oikeudessa.Vetoomustuomioistuin päättää äänin 3-0 Lexuksen hyväksi, että lakitietojärjestelmä ja luksusauto eivät aiheuta sekaannusta kuluttajissa. Tuomioistuin myös tietää, että Lexuksella on kiire ja takaraja nimimuutokselle on vain vajaan viikon päässä, joten tuomioistuin lähettää tiedotteen päätöksestä ennen varsinaisia asiakirjoja.Myöhemmin Lexus ja Lexis tekevät yhteistyötä ja järjestävät sisäisen kilpailun "voita Lexus Lexiksellä". Toyota Celsior on valmistuksessa vuoteen 2006 saakka, jolloin Lexus saapuu lopulta Japaniin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Lexus, ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?