28.4.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Aikansa vaarallisin – Suzuki PV50 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienipyöräiset tossumopot parrasvaloihin nostanut Honda sai hallita luokkaa vuosikausia mielin määrin vakavasti otettavien kilpailijoiden puuttuessa. Sellaisen kuitenkin loi Suzuki, jonka PV50 nousi nopeasti kulttimaineeseen. Honda Monkey oli 1970-luvun kuluessa kasvanut hupailumoposta vakavasti otettavaksi, pienipyöräiseksi nuorison suosikiksi, joka oli yksinvaltias itse synnyttämillään markkinoilla. Suzukilla tilannetta ei seurattu toimettomana, vaan osuuttaan asiakkaiden rahoista hamuava valmistaja perehtyi tarkoin Monkeyn vahvuuksiin sekä heikkouksiin ja suunnitteli niiden perusteella oman näkemyksensä mukaisen pikkumopon, Suzuki PV50 EPO:n, joka esiteltiin Japanissa vuonna 1979.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri lähtökohdasta suunniteltuSuzukin suunnittelufilosofia poikkesi Hondan vastaavasta. Vaikka Hondan nelitahtimoottori oli siisti, helppokäyttöinen ja suorituskykyinen, oli se kuitenkin raskas, joten Monkeyn kaikkien muiden komponenttien painosta oli tingittävä. Suzukilla puolestaan valittiin kevyt, ilmajäähdytteinen kaksitahtimoottori, minkä ansiosta mopon muista osista oli mahdollista tehdä tukevampia. PV:n varustukseen kuuluikin Monkeyn yksinkertaista runkoa merkittävästi tukevampi kehtoputkirunko ja kunnollinen iskunvaimennus sekä edessä että takana. Vannekoko oli Monkeyn tapaan kahdeksan tuumaa, mutta mitoiltaan Suzuki oli kilpailijaansa hieman kookkaampi.Suomessa vaadittiin muutoksiaMonkey sai kilpailijan myös Suomessa, kun Suzuki PV50:n maahantuonti alkoi vuonna 1981 Oy Bensow Ab:n toimesta Solifer-Suzukin nimellä. Suomeen tuotaviin malleihin oli lainsäätäjän vaatimusten täyttymiseksi tehtävä painoa ja suorituskykyä alentavia muutoksia.Japanin markkinoilla Suzuki PV50 EPO oli varustettu tuorevoitelujärjestelmällä, peileillä, vilkuilla sekä monikäyttöisyyttä parantavilla etu- ja takatavaratelineillä, jotka poistettiin painon säästämiseksi.Suorituskykyä kaitsettiin muun muassa vaihtamalla läppäventtiilillä varustettu sylinteri läpättömään ja poistamalla EPO-mallin viides vaihde. Näillä keinoin alkujaan 64-kiloinen ja 3,5-hevosvoimainen PV50 saatiin Suomessa mopoille laillisiin lukemiin 60 kg, 1,5 hv ja 40 km/h.Virittäjien suosikkiVaikka myös Monkeylla oli vakaa kannattajajoukkonsa, nousi PV nopeasti nuorison suosikkimopoksi, eikä vähiten kaksitahtimoottorin mainion suorituskykypotentiaalin ja helpon viritettävyyden ansiosta. Moottoriin oli saatavilla laaja valikoima edullisia viritys- ja ylikokosylintereitä ja asensivatpa huimapäisimmät runkoon siihen pienehköllä vaivalla sopivan RM-crossimallin moottorin.Vaikka PV:n ominaisuudet riittivät hyvin mopovauhteihin, tulivat sen rajat nopeasti vastaan suorituskykyä parannettaessa. Huippunopeuden sai melko yksinkertaisin keinoin nostettua toiselle sadalle, ja erityisesti heiveröiset mekaaniset rumpujarrut olivat täysin riittämättömät moisissa vauhdeissa. PV:n merkitystä ehkä hieman kornin ”tappajamopo”-käsitteen syntyyn ei tulekaan aliarvioida.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksi muuttaa toimivaa?Elinaikanaan PV säilyi pääpiirteittäin samanlaisena ja yleensä ainoastaan erilaiset värimaailmat erottivat vuosimallit toisistaan. Tärkeimpiä päivityksiä olivat vuonna 1983 esitelty kärjetön sytytysjärjestelmä, painorajoituksen poistumisen myötä vuonna 1994 käyttöön otettu tuoreöljyvoitelu sekä läppäsylinteri ja vuonna 1998 12-volttiseen vaihtunut sähköjärjestelmä. PV:n myynti Suomessa loppui vuonna 2000, kun mallin rumpujarrut eivät enää vastanneet tieliikennevaatimuksia.Edelleen todella suosittuVaikka se on nykymopoihin verrattuna auttamattoman vanhanaikainen, on kulttimaineeseen noussut PV edelleen erittäin haluttu nuorison keskuudessa. Markkinoilta löytyy hyviäkin yksilöitä, mutta lähes kaikki ovat jollakin tavoin muutettuja. Valtaosalla kaupan olevista yksilöistä on ollut useampi teini-ikäinen omistaja, joista jokainen on jättänyt mopoon oman kädenjälkensä. Alkuperäiskuntoiset PV:t vastaavatkin nykyään yleisyydeltään yksisarvisia.Kuvissa esiintyvä Suzuki PV50 kuuluu Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmiin.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen