7.11.2021 Matkailu Mulhousen automuseo – ahdistava kokemus Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Mulhousen lähemmäs 500 autoa käsittävä museo on hämmentävä kokemus. Vierailu on kokemuksen arvoinen, mutta aiheuttaa ahdistusta; kaikkia upeita autoja kun ei millään ei ehdi ihailla riittävän kauan. Maailman hienoimman automuseon tittelistä on runsaasti mielipiteitä. Joillekin se on Petersenin automuseo Los Angelesissa, Porsche-fanaatikoille se on merkin oma kotimuseo Stuttgartissa, Mercedes-fanit äänestävät puolestaan sitä toista Stuttgartissa sijaitsevaa automuseota. Jay Lenolle se on hänen oma autotallinsa. Ranskan Mulhousessa sijaitseva Cité de l’automobile ansaitsee sekin paikkansa ehdokkaiden listalla. Tätä mieltä ovat varmasti ainakin kaikki Bugattin ystävät. Vanhaan tehdasrakennukseen koottu kokoelma on mahtipontisuudessaan vaikuttava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksityiskokoelmasta se alkoi Vähintään yhtä kiinnostava on museon historia. Ison tehtaan patruunoiden ja duunareiden mielipiteet oikeudenmukaisesta tulojaosta eroavat tunnetusti toisistaan – mutta harvoin yhtä radikaalisti kuin Schlumpfin veljesten (Hans ja Fritz) kohdalla. Tämä metka veljespari rakasti autoja yli kaiken, ja ennen kaikkea Bugatteja. Niinpä Ranskan Mulhousessa – lähellä Saksan ja Sveitsin rajaa – olevaan tehdasrakennukseen kertyi hiljalleen 60-luvulla käsittämätön kokoelma autoilun historiaa. Autokauppoja tehtiin suuressa hiljaisuudessa, ja veljeksiä kiinnosti vain kermakakun kuorrutus. Tavalliset autot eivät kelvanneet – eivätkä amerikanraudat. Ensimmäinen juttu kokoelmasta julkaistiin toukokuussa 1965. Paikallislehti oli saanut vihiä salaisuudesta. Seuraavana vuonna Fritz Schlumpf aloitti valmistelut kokoelman avaamisesta yleisölle. Autoja kertyi kuitenkin koko ajan lisää, ja lähes 20-henkisellä restaurointiryhmällä oli kädet täynnä töitä. Voitte vain arvata, miten suurta pääomaa moinen usean sadan auton kunnostaminen vaatii. Ei siis ihme, että Schlumpfien yritys ajautui lopulta kesäkuussa 1976 kriisiin. Työntekijät aloittavat lakon, ja veljekset pakenevat Sveitsin Baseliin. Kokoelman tulevaisuus jäi avoimeksi; veljeksillä kun riitti velkojia… Lopulta museo sinetöitiin muutamaksi kuukaudeksi ennen kuin sen vallanneet työntekijät avasivat sen yleisölle. Uusi alku Vuonna 1978 museo luokiteltiin historialliseksi monumentiksi. Se ei ole Ranskassa mikään pikkujuttu. Tällä estettiin se, ettei yksikään auto päädy mahdollisessa myynnissä Ranskan rajojen ulkopuolelle. Oikeudessa taisteltiin luonnollisesti siitä, kenelle kokoelma kuuluu. Lopulta se päätettiin asettaa myyntiin vuonna 1980. Ostajaksi löytyi seuraavana vuonna yhdistys, jonka jäseninä olivat mm. Mulhousen kaupunki ja kauppakamari sekä ympäröivän maakunnan hallitus. Kauppasumma oli 44 miljoonaa frangia, mitä voi pitää naurettavan pienenä. Kokoelman arvonmääritys ei strategisista syistä vastannut lähellekään sen oikeata arvoa. Alkoi kuumeinen museon kunnostusprojekti, sillä museon ovet avattiin yleisölle jo 10. heinäkuuta 1982. Museon puitteet eivät vastanneet pitkään aikaan siellä olevan kokoelman tasoa. Siksi museo uusittiin perusteellisesti vuodeksi 2000. Parannukset olivat huomattavia, mutta näyttelytilaan jäi yhä puutteensa. Vuosien varrella tiloja on kuitenkin ehostettu jatkuvasti lisää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avara ja loputon Kun ollaan vanhassa tehtaassa, tilaa on luonnollisesti melko kivasti. Jopa liikaa. Näyttely koostuu pääasiassa parista isosta tehdassalista, jotka on pakattu täyteen autoja. Seiniä koristavat näyttävästi ajankuvaa maalaavat kuvat. Ongelma on vain se, että silmien eteen levittäytyy lähes koko ajan niin paljon autoilun historiaa, ettei kävijä tiedä mistä aloittaa tai minne mennä. Niinpä epätoivoisesti pitkiä käytäviä eestaas sahaavat autoharrastajat ovat yleinen näky museossa. Useimmilla on kädessä lehtiö, ja olkalaukusta löytyy paljon oheistietoa historian roskatynnyreihin kadonneista automerkeistä. Ja öisin museon valtaavat samojen päivällä siellä kulkeneiden harrastajien levottomat sielut, jotka yrittävät hahmottaa näyttelyn kokonaisuutta ja saada siten rauhan itselleen. Lähes 500 auton kokoelma koostuu 98 eri brändin tuotteista. Bugatti-paratiisi Harrastajien ja heidän sielujensa epätoivon ymmärtää. Museo pitää sisällään muun muassa yli 50 Bugattia. Määrä on sen verran suuri, ettei sitä pysty millään sisäistämään. Ei vaikka kuinka yrittäisi. Näytteillä on myös toimintakuntoinen maailman vanhin massavalmistettu auto: Panhard Levassor. Muista helmistä voi mainita Delahaye tyyppi 135:n vuodelta 1949, Charlie Chaplinille kuuluneen Rolls-Royce Silver Ghostin sekä Isotta-Fraschini malli 8A:n. Uskallan myös väittää, että museosta löytyy sellaisia autoja, joiden olemassaolosta edes varsin kokenut harrastaja ei tiedä mitään. Ja koska kalustoa on niin paljon, ne on jaettu eri osioihin. Se helpottaa museon hahmottamista edes hieman. Autoilun pioneerit -osio jakautuu vuosille 1895–1918. Klassikot ajoittuvat vuosille 1918–38, modernit autot aloittavat esiinmarssinsa vuodesta 1945. Ja vanhoja GP-autoja ja autourheilun historiaa löytyy Mulhousesta myös sen verran, että sinne kannattaa matkustaa jo pelkästään niiden takia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtuvat näyttelyt Pysyvien näyttelyautojen lisäksi Mulhousessa nähdään myös kiertäviä kokoelmia. Tällä hetkellä ihmeteltävissä on 101 erilaista lapsille tehtyä mutta silti ajettavaa/poljettavaa leluautoa. Myös niin legendaarisista kuin myös vähemmän tunnetuista nokkakoristeista koostettu näyttely on näkemisen arvoinen. Museon kotisivut https://www.citedelautomobile.com/en/home Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Cité de l’automobile Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 9.11.2025 Matkailu Yhä useampi suomalainen suuntaa talvilomalle Ruotsiin 2.11.2025 Matkailu Kun masuunit hiljenivät – Zollverein on Saksan ja ehkä koko Euroopan vaikuttavin teollisuusmuseo 31.10.2025 Matkailu Turun valtteina ruoka, taide, kauppahalli ja Kakolanmäki – miksipä ei! 26.10.2025 Matkailu Vuonna 1922 valmistuneen laittoman vampyyrielokuvan kulissina toiminut slovakialainen linna hämmentää monipuolisuudellaan 23.10.2025 Matkailu Onko tässä Turun halvin hotelliyö? 21.10.2025 Uutinen Junassa saa palvelua – uudet Pendolino Plus -kaukojunat aloittavat liikennöinnin 19.10.2025 Matkailu Maailman hienoin palatsi ja museo on sellainen, mikä samaan aikaan sekä ihastuttaa että vihastuttaa 12.10.2025 Matkailu Porattiinko öljyä ensimmäisenä maailmassa Saksassa – Saksan öljymuseo valottaa asiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan