23.12.2018

Pikavisiittinä Porsche Museum: autoharrastajan pyhiinvaelluskohde

Porsche Museum

Ensi vuonna kymmenvuotisiaan juhliva uusi Porsche-museo on kattava ja kompakti esitys ikonisen automerkin taustoista.

Stuttgartin Zuffenhausenissa sijaitseva Porsche Museum on saksalaismerkin upea maamerkki Porsche Platzin kulmalla. Vuonna 2009 avattu uusi museo on jo arkkitehtonisestikin näyttävä rakennus toimistorakennusten ja Porschen tehdashallien välissä. Arkkitehti HG Merzin suunnittelema museo muistuttaa niin ikään Stuttgartissa sijaitsevaa Mercedes-Benzin museota.

Aiempien vierailuiden epäonnen jälkeen tuuri oli kerrankin myötä ja matkan aikataulu antoi periksi noin 1,5 tunnin pikavisiitille museossa. Huolellisella tutustumisella museossa saisi käytettyä vielä toisen mokoman, oheistoiminnoista puhumattakaan, mutta nopeaan täsmäkierrokseen aika on jo riittävä.

Porschen alkuhistorian suhteen näyttely on melkoisen suoraviivainen. Klassisen kupla-Volkkarin lisäksi mielenkiintoisinta antia historian alkuhämäristä on sähköautojen sivuosastolle nostettu Egger-Lohner C.2 Phaeton. Vuonna 1898 rakennettu sähkövaunu on selkeästi vielä sukua hevosvaunuille, mutta teknistä etumatkaa Ferdinand Porschen luomuksessa riitti yllin kyllin. Auton lempinimi on P1, sillä oikeuksiensa turvaamiseksi Porsche kaiversi auton komponentteihin tunnuksen P1.

Toden teolla autokirjo alkaa vuodesta 1948, jolloin ensimmäiset Porsche 356:t valmistettiin. Ikoninen 356 ja samoihin aikoihin autokilpailuissa näyttäytyneet raaserit sinetöivät lopulta Porschen maineen omana automerkkinään. Lisäksi tehdas näyttäytyi sotavuosien jälkeen muun muassa traktoribisneksessä ja olipa Typ 597 Jagdwagen kisaamassa 1950-luvulla Länsi-Saksan armeijan maastoautoksi, häviten lopulta taloussyistä DKW Mungalle.

Luonnollisesti Porschen historia rakentuu voimakkaasti 911:n ympärille. Esillä on koko joukko autoja ensimmäisistä 911 Turbo -yksilöistä aina hiljattain juhlittuun miljoonanteen 911:een. Luonnollisesti museossa käsitellään huolellisesti 911:n sukupolvimuutokset ja erityisesti muutos ilmajäähdytteisistä malleista nestejäähdytteisiin.

Katuautojen lisäksi esillä on tietysti koko kirjo Porschen legendaarisia kilpureita. Ikonisin kaikista on vuosisadan kilpa-autoksi valittu Porsche 917 erilaisine versioineen. Yksi tunnetuimmista on sikakuosissa oleva 917/20. Dakar-rallissa menestyksekkäästi kisannut 959 osoittaa puolestaan merkin pärjänneen myös ratojen ulkopuolella.

Porschen muita automalleja käsitellään niin ikään kunnioittavin nyökkäyksin. Boxsterista esillä on alkuperäisen konseptiauton lisäksi tuotantomalli. Unohtaa ei sovi superautoja 959 ja Carrera GT, eikä 924/944/968 -etumoottoritrioa.

Ylimmällä tasolla ovat esillä Cayennen ja äskettäin faceliftatun Macanin kaltaiset nykymallit. Samalla nähdään väläys Porschen tulevaisuudesta: sähköautoista kertova sivunäyttely alkaa aina P1:stä ja päättyy Mission E -konseptiautoon. Väliin mahtuu niin Boxster E -konsepti, Cayenne Hybridin läpinäkyvä konsepti, upea 918 Spyder kuin jäähyväiskiertueen pitänyt 919 Evo -kilpuritribuutti.

Vaikka sydän ei sykkisikään juuri Porschelle, on museo upea kertaus erään merkittävimmän autovalmistajan nykyhistoriasta. Porschensa tuntevillekin tarjolla on hienoja triviamuruja autoyksilöistä ja mallien yksityiskohdista.

Porsche Museum

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche Museum

Porscheplatz 1
70435 Stuttgart-Zuffenhausen
Lähijunalla: S6 tai S60 Stuttgart-Neuwirtshausin asema.

Aukioloajat: ti-su 09:00–18:00 (ovet sulkeutuvat 17:30). Maanantaisin suljettu. Tarkista poikkeukset museon verkkosivulta.

Liput: aikuiset 8€/4€ alennusryhmät (4€/2€ klo. 17 jälkeen), syntymäpäivänä ilmaiseksi. Lapset alle 14v. ilmaiseksi aikuisen seurassa. Pysäköinti 4€/maksimi 6 h.
Yhteistyö Mercedes-Benz-museon kanssa: toisen museon lipulla 25% alennus toisen museon lipusta.

Porsche Museum

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat