12.3.2023 Matkailu Museo dell’Automobile di Torino: oodi autolle Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Torinon automuseo on lajissaan ehkä maailman hienoin, koska siellä rakastetaan autoja yli brändi-, maa- ja kulttuurirajojen. Torinon automuseo on poikkeuksellisen hieno useammastakin syystä. Ensinnäkin se esittelee varsin kattavasti koko autoilun historian. Painopiste on tietenkin italialaisissa merkeissä, mutta arvostusta saavat kaikki hienot, erikoiset sekä historiallisesti merkittävät autot.Toisekseen kokoelma on varsin kattava. Näytillä on yhteensä noin 200 autoa; ja edustettuna on peräti noin 80 brändiä.Kolmas hyvä syy on se, että autoille on tilaa. Neliöitä niille on jaettu armollisesti kolmessa kerroksessa yhteensä lähes 20 000.Eikä esillä on pelkästään peltiä, lukuisissa mininäyttelyissä kerrotaan myös autojen suunnittelusta ja valmistuksesta sekä niiden muutoksesta vuosien varrella. Myös turvallisuuden kehittyminen käy selväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvua kaikki tyyniTorinon museo kierretään pitkälti kronologisessa järjestyksessä. Autojen kehityskaaren nopeus käy nopeasti ilmi. Kolmipyöristä siirrytään nopeasti yksinkertaisiin motorisoituihin kärryihin.Varsin pian auton syntymän jälkeen järjestettiin myös jo ensimmäiset kilvanajot. Vuonna 1907 ajettiin jo kilpaa noin 15 000 kilometriä Pekingistä Pariisiin. Autojen koko kasvoi myös nopeasti. Tämä konkretisoitui autoilun ensimmäisten vuosikymmenien aikana.Ensimmäisinä vuosikymmeninä autoilu oli myös luksusta. 1920-luvulle tultaessa nähtiin jo erittäin isoja ja ylellisiä autoja, kuten majesteettinen Isotta Fraschini 8A. Ja jo reilusti ennen sitä myös Rolls-Royce oli valmistanut isoja ja ylellisiä kulkupelejä. Herroilla oli isot kengät, jotka vaativat tilaa.Toista maailmansotaa edeltävistä autoista on esillä mm. herraskainen Mercedes-Benz 540K sekä teknisesti edistyksellinen Citroën Traction Avant. Niiden molempien muotokieli oli ottanut selvän harppauksen auton alkuajoista.Kaikkien autojen edessä on lyhyt infotaulu sekä QR-koodi, jonka avulla saa nopeasti lisätietoa.Cultura dell’autoAutoilun kulttuureja on monenlaisia, mutta Italiassa jos missä auto on vankkumaton osa koko saapasmaan kulttuuria. Tämä näkyy tietysti ennen kaikkea Torinossa, ja luonnollisesti myös sen automuseossa.Fiat Multipla ja skootterit ovat yhtälailla italialaisia ikoneita siinä missä kaikki Ferraritkin.Näytillä on myös harvinaisuuksia, kuten Fiatin turbiiniauto Turbina vuodelta 1954. Fiatin mukaan kaasuturbini tuotti 300 hevosvoimaa kierrosluvulla 22 000. Huippunopeudeksi Turbinalle ilmoitettiin 250 km/h. Siivekkään ja virtaviivaisen menopelin ilmoitettu ilmanvastuskerroin oli myös erittäin alhainen 0,14. Siinä tosin taitaa olla sitä tunnettua italialaista lisää.Ja vanhin esillä oleva ”auto” ei muuten ole 1800-luvulta vaan keksitty jo vuonna 1487. Kyseessä on Leonardo da Vincin suunnittelema ja omin voimin liikkuva puinen kärry. Museossa esillä oleva laite ei ole tietenkään alkuperäinen vaan replika.Esillä on myös yksi auto, jota ei saa kuvata lainkaan. Kyseessä on Italian autokeisarille eli Fiat-konsernin johtajalle Giovanni Agnellille valmistettu Ferrari 365 P Berlinetta Speciale – yksöiskappale luonnollisesti.AihealueittainMuseo on kerännyt myös kuvaavasti nippuun saman aikakauden autoja, joista näkyy koko autoilun kehitys. Amerikanraudat olivat 1950-luvulla isoja, kun Euroopassa köröteltiin menemään vielä pääasiassa pikkuautoilla.Eikä itäautojakaan ole unohdettu. Saman sodanjälkeisen aikakauden menopeleistä on esillä venäläinen GAZ-M20 eli Popeda. Itäautoista myös Trabant on luonnollisesti edustettuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakkaus välittyyYksi Torinon automuseon hienous on myös se, että autojen lisäksi esillä on myös pienoimalleja, julisteita, keulamerkkejä, pyöriä, vanteita… kaikkea mahdollista autoihin sekä autokulttuuriin liittyvää.Myös populaarikulttuuri ja kuuluisien elokuvien autot ovat esillä.Ja onpa esillä myös autoista tehtyjä huonekaluja. Meidän ehdoton suosikkimme on Fiatista tehty keittiö!Myös ekoilu on nostettu ilmiönä esiin. Esillä on niin taloudellisia konsepteja kuin myös pisaralla pisimmälle -kisan menopelejä.Tekniikka näkyviinMyös autojen tekniikka on esillä isosti. Näytillä on niin moottoreita kuin myös muutakin tekniikkaa. Etenkin moottoriteknologian kehitys käy hyvin ilmi.Myös eri aikakausien automainoksia pääsee ihastelemaan istumalla hetkeksi alas ja vetämällä oman henkilökohtaisen näyttönsä oman päänsä ympärille.Vauhdin hurmaaAutourheilulla on ollut aina iso osa autoilussa – ja etenkin Italiassa. Esillä on kirjavasti eri aikakausien kilpa-autoja.Eikä museossa palvota siis todellakaan pelkästään italialaisia mestareita ja heidän autojaan. Myös rakkaille kilpakumppaneille jaetaan kunniaa.Ja totta kai F1-autot ovat edustettuna erityisen hyvin, onhan kysessä moottoriurheilun kuninkuusluokka – jossa italialaiset ovat vielä menestyneet hyvin. Esillä on myös Ferrari, jolla Michael Schumacher otti viimeisen voittonsa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakkaudesta ralliinMuseon alakerrassa on vielä vaihtuva näyttely, jossa on juuri nyt näytillä aina 2. toukokuuta asti ralliautoilun historiaa. Se lämmittää härmäläistä sydäntä, koska totta kai esillä on myös suomalaisten autoja. Italiassa aina niin rakastettu Markku Alén on luonnollisesti hyvin edustettuna.Mutta myös Juha Kankkusen autoja on esillä useampi kappale – vähemmän yllättäen juurikin Lancioita.Torinon museon käytävillä kuluu helposti useampi tunti, ja jos autot todella kiinnostavat ja kaikkiin esillä oleviin autoihin haluaa tutustua kunnolla, silloin edes koko päivä ei tahdo riittää.Museon kotisivut: www.museoauto.comTeksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!