14.2.2014 Liikenne Musta vai punainen – Anna apuvirtaa oikein Hinausautokeskuksen Jommi Humalajoki opastaa, kuinka hyytyneeseen autoon annetaan apuvirtaa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri alkavalla hiihtolomakaudella moni ajaa kotipaikkakunnalta kylmempiin oloihin, jolloin heikkokuntoinen auton akku alkaa oireilla. Kylmällä säällä erityisesti lyhyitä matkoja ajettaessa auton akku ei ehdi latautua kunnolla ajon aikana, eli virtaa kuluu enemmän kuin lataamalla saadaan talteen. Varaustaso laskee vähitellen ja lopulta akku tyhjenee tyystin.Usein ongelma havaitaan vasta kun auto ei suostu käynnistymään. Ilman apuvirtaa tai akun vaihtoa matka ei jatku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApuvirtaa, mutta miten?Uudesta autosta ei kannata antaa apuvirtaa toiseen autoon, turvallisempaa on käyttää apukäynnistintä tai irrallista akkua.Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala neuvoo tarkistuttamaan akun kunnon säännöllisesti autoa huollettaessa ja vaihtamaan sen noin viiden vuoden välein. Auton esilämmitystä käyttämällä auto käynnistyy pakkasilla helpommin, vaikka akun varaustila olisi alhainen.Kovilla pakkasilla myös öljy- ja jäähdytinvuodot ovat tavallisia vaivoja. Luomalan mukaan paras ennaltaehkäisevä keino molempiin ongelmiin on auton säännöllinen huoltaminen. Näin annat apuvirtaa oikein: Tutustu valmistajan ohjeisiin auton käynnistämisestä apuvirralla. Käyttöohjekirjasta yleensä selviää myös apuvirtakaapeleiden kiinnikkeiden sijainti. Uusissa autoissa akku on usein tavaratilassa, mutta apuvirtakaapeleille tarkoitetut kiinnikkeet ovat moottoritilassa. Jotkut autonvalmistajat kieltävät omistajaa antamasta tai vastaanottamasta apuvirtaa. Anna harkiten apuvirtaa autosta toiseen. Turvallisempaa on käyttää irrallaan olevaa akkua. Toinen vaihtoehto on käyttää apukäynnistintä. Kannattaa satsata laadukkaisiin, paksuihin käynnistyskaapeleihin. Kun kytket käynnistyskaapelit, pidä molemmat autot sammutettuina. Kytke ensin punainen apuvirtakaapeli virtaa antavaan akkuun tai virtaa antavan auton plusnapaan. Kytke punaisen apuvirtakaapelin toinen pää virtaa vastaanottavan auton akun plusnapaan. Kytke musta käynnistyskaapeli ensin virtaa antavan akun miinusnapaan tai virtaa antavan auton maadoituspisteeseen. Kytke musta käynnistyskaapeli virtaa vastaanottavan auton maadoituspisteeseen tai auton runkoon. Varmista, että maadoitus on puhdas. Varo kiinnittämästä käynnistyskaapelia auton teknisiin laitteisiin. Käynnistä virtaa antava auto. Anna virtaa antavan auton käydä ainakin muutama minuutti, ennen kuin yrität käynnistää hyytynyttä autoa. Pura käynnistyskaapeleiden kytkentä käänteisessä järjestyksessä. Mikäli mahdollista, mittaa jännitemittarilla virta käynnistyneen auton akusta. Jännitettä mitattaessa kytke pois päältä kaikki sähkölaitteet, kuten penkinlämmittimet ja ilmastointi. Mittaamalla saa selville, toimiiko auton laturi. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!