23.11.2023 Ajoneuvot MV Agusta LXP Orioli – Italialaisvalmistaja laajentaa soralle ja maastoon Teksti Janne Huhtala Kuva MV Agusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MV Agustan kaksi vuotta sitten esittelemä seikkailupyörän konseptimalli 9.5 on edennyt sarjatuotantoon ja saanut nimekseen kirjainyhdistelmän LXP. Sporttipyöristään tunnettu italialaisvalmistaja MV Agusta kohahdutti jo vuonna 2015 esittelemällä crossover-malli Turismo Velocen, joka katumaasturityyppisesti muistutti seikkailupyöriä mutta oli käytännössä matkapyörä. Se oli kuitenkin selvä syrjähyppy merkille tunnusomaisista sporttipyöristä. Nyt MV Agusta menee vielä pari askelta enemmän uusille urille esittelemällä LXP Orioli -seikkailupyörän. Orioli-lisänimi viittaa Dakar-rallin nelinkertaiseen voittajaan Edi Orioliin, joka vuonna 1990 voitti kisan LXP:n esikuvalla eli Cagiva Elephantilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAidosti maastokelpoinenVanteet ovat aitoon offroad-tyyliin 21/18-tuumaiset ja ensiasennusrenkaina ovat Bridgestonen karkeakuvioiset Adventurecross AX41:t. Kun Sachsin valmistaman ja täysin säädettäväbn jousituksen joustomatkatkin ovat molemmissa päissä 210 millimetriä ja maavara 230 millimetriä, niin voidaan todeta kyseessä olevan Agustan ensimmäinen todellinen seikkailupyörä.Moottorina on uusi 931-kuutioinen rivikolmonen. Sen painoksi kerrotaan vain 57 kiloa. Tehoa se tuottaa 124 hevosvoimaa ja vääntöä 102 newtonmetriä. Näillä eväillä huippunopeutta luvataan 230 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan 3,72 sekuntia. Mittaristona on seitsemäntuumainen TFT-värinäyttö. Kuljettajan valittavissa on luonnollisesti useita ajotiloja, luistonesto on kahdeksanasentoinen ja varustukseen kuuluu myös mm. vakionopeussäädin, moottorijarrun säätömahdollisuus, nuolinavigointi ja lähtöavustin. Lisävarusteena on saatavilla mm. alumiinilaukut, ja sivulaukkujen tilavuudet ovat 32/39 litraa. MV Agusta LXP Orioli Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 931cc Teho: 91 kW (124 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 102 Nm / 7 000 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1610 mm Istuinkorkeus: 850/870 mm Rengaskoot: 90/90-21 ja 150/70R18 Tankin tilavuus: 20 litraa Kuivapaino: 220 kg Teksti: Janne Huhtala; kuvat: MV Agusta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 9.1.2024 Ajoneuvot MV Agusta Superveloce Arsham – Kuusi uskomatonta taideteosta 1.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: MV Agusta Brutale 800 RR – kun italoveri kiehahtaa 17.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: MV Agusta Turismo Veloce SCS – kummajainen saapui kaupunkiin 18.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MV Agusta Brutale 1000 RR – Brutaalin tehokas taideteos 4.11.2021 Ajoneuvot MV Agusta Superveloce Ago – vielä kerran erikoismalli Giacomo Agostinin kunniaksi 14.9.2021 Ajoneuvot MV Agusta Brutale 1000RS – Aavistuksen tavanomaisempi 2.1.2021 Ajoneuvot Suomalaisväriä ratamoottoripyöräilyn MM-tasolle – Niki Tuuli MV Agustan tehdastiimiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”