23.11.2023

MV Agusta LXP Orioli – Italialaisvalmistaja laajentaa soralle ja maastoon

Kuva MV Agusta

MV Agustan kaksi vuotta sitten esittelemä seikkailupyörän konseptimalli 9.5 on edennyt sarjatuotantoon ja saanut nimekseen kirjainyhdistelmän LXP.

Sporttipyöristään tunnettu italialaisvalmistaja MV Agusta kohahdutti jo vuonna 2015 esittelemällä crossover-malli Turismo Velocen, joka katumaasturityyppisesti muistutti seikkailupyöriä mutta oli käytännössä matkapyörä. Se oli kuitenkin selvä syrjähyppy merkille tunnusomaisista sporttipyöristä. Nyt MV Agusta menee vielä pari askelta enemmän uusille urille esittelemällä LXP Orioli -seikkailupyörän. Orioli-lisänimi viittaa Dakar-rallin nelinkertaiseen voittajaan Edi Orioliin, joka vuonna 1990 voitti kisan LXP:n esikuvalla eli Cagiva Elephantilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aidosti maastokelpoinen

Vanteet ovat aitoon offroad-tyyliin 21/18-tuumaiset ja ensiasennusrenkaina ovat Bridgestonen karkeakuvioiset Adventurecross AX41:t. Kun Sachsin valmistaman ja täysin säädettäväbn jousituksen joustomatkatkin ovat molemmissa päissä 210 millimetriä ja maavara 230 millimetriä, niin voidaan todeta kyseessä olevan Agustan ensimmäinen todellinen seikkailupyörä.

Moottorina on uusi 931-kuutioinen rivikolmonen. Sen painoksi kerrotaan vain 57 kiloa.  Tehoa se tuottaa 124 hevosvoimaa ja vääntöä 102 newtonmetriä. Näillä eväillä huippunopeutta luvataan 230 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan 3,72 sekuntia. Mittaristona on seitsemäntuumainen TFT-värinäyttö. Kuljettajan valittavissa on luonnollisesti useita ajotiloja, luistonesto on kahdeksanasentoinen ja varustukseen kuuluu myös mm. vakionopeussäädin, moottorijarrun säätömahdollisuus, nuolinavigointi ja lähtöavustin. Lisävarusteena on saatavilla mm. alumiinilaukut, ja sivulaukkujen tilavuudet ovat 32/39 litraa.

MV Agusta LXP Orioli

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 931cc
Teho: 91 kW (124 hv) / 10 000 r/min
Vääntö: 102 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1610 mm
Istuinkorkeus: 850/870 mm
Rengaskoot: 90/90-21 ja 150/70R18
Tankin tilavuus: 20 litraa
Kuivapaino: 220 kg

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: MV Agusta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat