15.4.2024

MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon

Kuva MV Agusta

Kuten aikaisemmin esitelty, rajoitettuna eränä valmistettava LXP Orioli ennakoi, MV Agustalta tulee markkinoille puhdasverinen seikkailupyörä. Nimekseen se saa Enduro Veloce.

Urheilullisista F4 ja F3-malleistaan sekä Brutale- ja Dragster-nakumalleistaan tunnettu italialaisvalmistaja MV Agusta laajensi reviiriään jo muutama vuosi sitten esittelemällä urheilullisen matkapyörä Turismo Velocen. Nyt laajeneminen jatkuu vieläkin pidemmälle, kun vuorossa on ensimmäinen puhdasverinen seikkailupyörä Enduro Veloce.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MV Agustalta löytyy offroad-historiaa

Enduro Veloce kunnioittaa MV:n tarinaa lähes kahdeksan vuosikymmenen taakse, kun merkin ensimmäinen voitto otettiin Vincenco Nencionin 98:lla Golfo di La Specia -kilpailussa lokakuun kahdeksantena päivänä vuonna 1946. Ensimmäinen kansainvälinen voitto tuli kolme vuotta myöhemmin, kun Carlo Ubbiali voitti MV Agustalla Britannian Six Daysin. 

Valmistajan mukaan uuden Enduro Velocen suunnittelu, valmistus, suorituskyky ja insinööritaito edustavat kaikki italialaista osaamista. Huolimatta uudesta luokasta pyörä on heti tunnistettavissa MV:ksi. Väriyhdistelmänä on ikoninen punaharmaa, joka kantaa nimeä Ago Red / Ago Silver. Pyörän, katteiden ja tuulilasin muotoilussa on huomioitu sekä aerodynaaminen tehokkuus että maksimoitu jäähdyttimelle tuleva ilmavirta. 

Vastapäivään pyörivä kampiakseli

Moottorina on uusi 931-kuutioinen rivikolmonen. Sen vastapäivään pyörivä kampiakseli tekee pyörästä ketterämmän erityisesti nopeissa suunnanmuutoksissa. Moottorin maksimiteho on 124 hevosvoimaa 10 000 kierroksella ja vääntöä siitä saadaan 102 newtonmetriä 7000 kierroksella. Maksimiväännöstä 85 prosenttia on tarjolla jo 3000 kierroksella. Valmistajan mukaan Enduro Velocen pakoääni on lähempänä superbike-replican kuin perinteisen seikkailupyörän ääntä, mutta mekaanisten äänien luvataan olevan poikkeuksellisen alhaiset. Moottorin paino on vain 57 kilogrammaa. Kuusivaihteinen vaihteisto on varustettu sekä ylös- että alaspäin kytkimettömän vaihdon sallivalla quickhifter-vaihdeavustimella.

Elektronisia avustimia joka lähtöön

Elektroniikkapaketti on kattava, ja sen sydämenä toimii kuusiakselinen liiketunnistin. Luistonestossa on kahdeksan asentoa, joista herkin on tarkoitettu sadekelille, kaksi sallivinta offroadiin ja viisi keskimmäistä maantielle. Moottorijarrun valittavia tasoja on kaksi, ykkösasennolla alennettu moottorijarrutus ja kakkostasolla täysi moottorijarru. ABS-jarruissa on kaksi perusasetusta, joista kakkostaso puuttuu herkemmin jarrutustapahtumaan ja kaarre-toiminto sekä takapyörän nousun estävä järjestelmä ovat aktivoituna. Ykköstaso puuttuu jarrutukseen vähemmän, ABS on pois takapyörältä, kaarretoiminto pois päältä ja järjestelmä sallii takapyörän nousta korkeammalle. ABS voidaan poistaa käytöstä vain Off-Road- ja Custom All-Terrain -tiloissa. Varustukseen kuuluu myös keulimista rajoittava Launch Control -lähtöavustin jonka avulla Enduro Velocen luvataan saavuttavan 3,72 sekunnin tuloksen nollasta sataan kiihdytyksessä. Pyörän huippunopeudeksi luvataan 240 kilometriä tunnissa. Kuljettajan valittavissa olevia ajotiloja on neljä: Urban, Touring, Off-Road ja Custom All-Terrain. Vakionopeudensäätimellä ajonopeutta voidaan säätää yhden tai viiden kilometrin tuntinopeuden pykälillä. Seitsemäntuumaisessa TFT-mittaristossa on sekä bluetooth- että wifi-yhteys ja lisäksi ilmaisen MV Ride -sovelluksen kautta voidaan mm. vaihtaa kaikkia pyörän muokattavia parametrejä ja tallentaa ajetun reitin tiedot. Mukavuutta lisää avaimeton käyttö. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 200 millin joustomatkat, maavaraa 230 milliä

Runko on yhdistelmä teräsrakenteista ristikkorunkoa ja alumiinivaluosia. Valmistajan mukaan runkorakenne on suunniteltu takaamaan suorituskyky sekä tiellä että maastossa ja lisäksi maksimoimaan ajomukavuus. Etujousituksena on Sachsin 48-millinen ja täysin säädettävä USD-teleskooppi 210 millimetrin joustomatkalla. Progressiivinen ja linkullinen takajousitus tulee samalta valmistajalta, ja se on etujousituksen tapaan täysin säädettävissä ja joustomatkakin on sama. Maavaraa on 230 millimetriä ja istuinkorkeus säädettävä, joko 870 tai 850 millimetriä. Jarruina on suorituskykyisistä katupyöristä tutut nelimäntäiset ja radiaalikiinnitteiset Brembo Stylema -satulat. Rengaskokoina puhdasverisesti maastokäyttöön tarkoitetut 90/90-21 ja 150/70-18 Takasago Excel pinnavanteilla ja Bridgestone Battlax A41 -renkailla. Tankin tilavuus on 20 litraa ja kuivapainoksi valmistaja ilmoittaa 224 kilogrammaa.

Merkkikohtaisina lisävarusteina on tarjolla mm. kovat alumiiniset sivulaukut (39 ja 32 litraa), alumiininen pohjapanssari, sivusuojat, lisävalot ja titaaninen Termignoni- äänenvaimennin. Valmistaja tarjoaa Enduro Veloceen neljän vuoden tehdastakuun.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat