26.6.2025

Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa

Kuva Moottorin arkisto

Stellantis harkitsee Maseratin myymistä, kun italialainen luksusmerkki jatkaa tappiollista taivaltaan. Hallituksen sisällä näkemykset jakautuvat: pitäisikö brändi pelastaa vai päästää irti?

Maserati saattaa olla myynnissä – tai ainakin sen kohtalo on vakavasti harkinnassa. Useiden lähteiden mukaan Stellantis on palkannut konsulttiyhtiö McKinseyn selvittämään vaihtoehtoja Maseratin tulevaisuudelle. Yhtiö on kärsinyt merkittävistä tappioista, ja vuonna 2024 sen myynti romahti yli puolella vain 11 300 autoon. Tappiota kertyi 260 miljoonaa euroa.

Vaikka Stellantis virallisesti kiistää myyntisuunnitelmat, sisäpiiriläisten mukaan hallituksen jäsenet ovat jakautuneet kahteen leiriin: osa haluaa luopua brändistä, toiset uskovat sen potentiaaliin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luksusmerkki ilman tulevaisuudensuunnitelmaa?

Maseratin viimeisin tuotesuunnitelma on hylätty, eikä uusia malleja ole näköpiirissä. Tämä on saanut monet uskomaan, ettei brändiä voida enää kääntää voitolliseksi. Toisaalta Maserati on Stellantiksen ainoa todellinen luksusmerkki, mikä tekee siitä strategisesti arvokkaan – ainakin teoriassa.

Yksi mahdollinen pelastuskeino olisi yhdistää Maseratin tulevat mallit Alfa Romeon kanssa, jolloin kehityskustannuksia voitaisiin jakaa. Tämä vaihtoehto on ollut aiemmin esillä, mutta mitään konkreettista ei ole vielä päätetty.

Kuka ostaisi Maseratin – ja miksi?

Jos Stellantis päättää myydä Maseratin, kuka voisi olla kiinnostunut? Analyytikot pitävät kiinalaisia autonvalmistajia todennäköisimpinä ostajaehdokkaina. Brändin nimi tunnetaan yhä maailmanlaajuisesti, vaikka sen viimeaikaiset mallit, kuten Ghibli, ovatkin vieneet sen lähemmäs keskiluokan premiumia kuin aitoa luksusta.

Kiinalaiset valmistajat, kuten Geely tai BYD, voisivat hyödyntää Maseratin brändiarvoa ja laajentaa sen avulla asemaansa Euroopan markkinoilla – erityisesti nyt, kun tullit ja sääntely vaikeuttavat pääsyä länsimarkkinoille.

Taustalla myös Trumpin tullit

Yksi syy Maseratin tilanteen tarkasteluun on Yhdysvaltojen uudet tuontitullit, jotka vaikuttavat erityisesti Euroopassa valmistettuihin merkkeihin, kuten Maseratiin ja Alfa Romeo -malleihin. McKinsey on palkattu arvioimaan, miten nämä tullit vaikuttavat Stellantiksen strategiaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kannattaako brändistä luopua?

Analyytikoiden mukaan yhtiö voisi parantaa kannattavuuttaan karsimalla heikosti menestyviä brändejä. Maseratin myynti voisi olla osa tätä strategiaa – tai sitten se voisi olla virhe, jos brändi saataisiin vielä käännettyä nousuun. Joidenkin Stellantiksen johtokunnan jäsenten mielestä yhtiö ei pysty elvyttämään Maseratia kestävällä tavalla ja he katsovat, että sen myymisen olevan paras vaihtoehto. Toiset taas ovat sitä mieltä, että Maseratilla on yhä arvoa ja että yhtiön ainoan luksusmerkin myyminen olisi Stellantikselle valtava isku.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat