29.10.2023 Ajoneuvot Näin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen ovat rallin maailmanmestareita vuosimallia 2023. Odottavan aika on pitkä. Näin saivat todeta ainakin Kalle Rovanperän vanhemmat Harri ja Tiina, jotka olivat saapuneet katsomaan poikansa edesottamuksia Keski-Euroopan MM-rallin päättäneen Power Stage -erikoiskokeen maaliin.Elämä soljuu tavallisena pyhäpäivänä pienessä saksalaisessa Hirschenbergin kylässä huomattavasti verkkaisemmin kuin tänä sunnuntaina. Kylä sijaitsee Saksan kaakkoisosassa, aivan Tsekin ja Itävallan rajalla, ja toimii näyttämönä urheilujännärille, jossa on sinivalkoisin silmin katsottuna paljon pelissä.Kauden toiseksi viimeisessä MM-rallissa on nimittäin panoksena kuljettajien maailmanmestaruus, joka on katkolla Kalle Rovanperälle - jo toisena vuonna peräkkäin. Maaliin pääsy ilman kiirettä riittää suomalaisässälle tilanteessa, jossa MM-pisteiden tarve on enää minimaalisen pieni.Mestaruuden ainut uhka oli ralliin startatessa tallitoveri Elfyn Evans, joka lipesi tieltä lauantaina ja keskeytti. Rovanperä sai tiedon kyseisen erikoiskokeen lähtöviivalle ja tiesi heti, mitä tehdä. Kiire ei ollut enää minnekään, joten Rovanperä pudottautui tarkoituksellisesti pois voittotaistelusta. Olosuhteet olivat niin vaikeat, että virheen mahdollisuus oli ilmeisen suuri.Luottomies vierellä. Kartanlukijan rooli on ensiarvoisen tärkeä menestymisen kannalta. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen aloittivat yhteistyönsä vuonna 2017.Kisan päätöspäivän ajan Rovanperä ja Jonne Halttunen saattoivatkin sitten vain suunnitella, millaiset mestaruusjuhlat tällä kertaa haluavat itselleen. Power Stage -erikoiskokeiden valtiaana Rovanperä ei tällä kertaa aio riskeerata mitään, koska kausi on syytä huipentaa tyylillä ja tietä pitkin maaliin ajaen.Ja niin käy, että klo 13.06 paikallista aikaa maalialueelle lipuu punavalkoiseksi teipattu Toyota. Vanhempien jännitys on ohi ja vaihtuu liikutuksen sekaiseen voitonriemuun. Molemmat käyvät halaamassa poikaansa, minkä jälkeen on tuoreen maailmanmestarin ensimmäisten kommenttien aika.- Tosi hyvältä tuntuu. Tämä vuosi oli minulle henkilökohtaisesti tärkeämpi, koska kilpailu oli kovempaa. Isoin kiitos kuuluu Jonnelle, sillä hän on myös maailman paras kartanlukijana. Kiitos kuuluu myös tiimille, perheelle ja hyville ystävilleni, jotka ovat tukeneet minua. Kivaa tämä on, en voi muuta sanoa. Nautin tästä enemmän kuin ensimmäisestä mestaruudesta, Rovanperä tunnelmoi kansainväliseen televisiolähetyksessä.Palkinto fiksusta ajosta. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen aloittivat Keski-Euroopan MM-rallin vauhdilla torstai-illan pimeydessä, kun kisa starttasi Tsekin puolella ajettavilla erikoiskokeilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnätykset uusiksiJos asiaa maistelee sivusta seuraajan roolista, niin Rovanperän mestaruudessa ei tälläkään kertaa ollut mitään yllätyksellistä. Palkinto matkasi jälleen oikeaan osoitteeseen, vaikka tänä vuonna kilpakumppanit pistivätkin Rovanperän ahtaammalle kuin viime kaudella, jolloin mestaruus oli ensimmäisen kerran katkolla jo neljä rallia ennen kauden päättymistä.Rovanperä jakoi ansaittuja kiitoksia kartanlukijalleen ja tiimille, mutta tokihan hän kylmäpäisenä kuljettajana oli itse vastuussa upeista tuloksistaan. Ensimmäisen mestaruuden aiheuttamat paineet eivät ainakaan näkyneet päällepäin lainkaan, josko niitä oli lainkaan.Toyota on löytänyt Rovanperässä timantin, joka hioutuu vuosien vieriessä yhä kirkkaampaan kuosiin. Mestaruuden arvoisen reseptin ainesosiin kuuluu tasaisuus, sillä Rovanperä sortuu ani harvoin ajovirheisiin, jollainen tällä kaudella osui Suomen MM-ralliin. Esimerkiksi Keniassa hän tyytyi kakkossijaan käytyään pitkän ja rajun taistelun tallitoveriaan Sébastien Ogieria vastaan kisan voitosta. Kakkossijasta tulevat MM-pisteet olivat odotetusti ratkaisevassa roolissa mestaruustaistelussa.Yksi ennätys tuli jälleen rikottua, kun Rovanperä riisti Juha Kankkuselta nuorimman mestaruuden uusijan tittelin. Kankkunen oli vuonna 1987 vain 28-vuotias voittaessaan toisen mestaruutensa. Rovanperä pisti vielä reilut viisi vuotta paremmaksi, sillä hän ylsi saavutukseen vain muutama viikko 23-vuotispäivänsä jälkeen.Ennätysten murskajaiset eivät ole Rovanperälle mikään uusi juttu, sillä hän pitää valtaosaa nuoreen ikään liittyvistä ennätyksistä hallussaan. Ensimmäisen MM-pisteensäkin hän saalisti jo alaikäisenä, ajettuaan Australian MM-rallissa kymmenenneksi 17-vuotiaana.Vaikka Toyota ei vielä ole julkistanut ensi vuoden kuljettajakokoonpanoaan, on varsin oletettavaa, että Kalle Rovanperä jatkaa tiimin palveluksessa myös kaudella 2024.Voittavaa yhtälöä on turha muuttaa.Viilipytty. Kalle Rovanperä ei turhia stressaa, mikä näkyy suoraan rallien tuloksissa. Voittajan on helppo hymyillä.Teksti: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle