16.6.2016 Ajoneuvot Neljä vuotta ja 5 tonnia muotoilusavea – näin syntyvät auton muodot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljä vuotta saattaa vaikuttaa pitkältä ajalta, mutta työ paperille tehdystä luonnoksesta valmiiksi automalliksi ei ole helppo. Matkalla muun muassa suunnitellaan tietokoneilla ja veistetään savea. Seat on jälleen valottanut uuden automallin lukuisia suunnitteluvaiheita. Tällä kertaa vuorossa on auton muotoilu paperiluonnoksista savimallin kautta tuotantolinjalle.Uuden automallin suunnittelu paperilta tuotantolinjalle kestää kaikkineen neljä vuotta. 1 400 päivän lisäksi tarvitaan 1 000 luonnosta, 5 000 kiloa muotoilusavea ja 1 000 litraa maalia. Luonnosten ja tuotantolinjan väliin mahtuu muun muassa lukuisia savimalleja. Lisäksi suunnittelijoiden täytyy valikoida tarjolle tulevat väri- ja verhoiluvaihtoehdot.Suunnitteluprosessin ensimäisessä vaiheessa sovitaan automallin raamit, joista muodostuu punainen lanka koko auton kehitysprosessille. Sen jälkeen alkavat luonnostelut. – Alkuvaiheen luonnokset esittävät sitä, miltä haluaisimme auton näyttävän, kommentoi Jaume Sala, Seatin sisustasuunnittelun johtaja. Neljän vuoden aikana tiimi tekee yhteensä yli 1 000 erilaista luonnosta.Seuraavassa vaiheessa siirrytään tietokoneavusteiseen suunnitteluun. Paperille tehdyt luonnokset luodaan uudelleen digitaalisesti, jotta uuden mallin suunnitelmat saavat kolmannen ulottuvuuden erilaisten tilavuuksien hahmottamiseksi. Samalla tietokonemalleja käytetään ajoneuvon tekniseen valvontaan.Tietokoneiden jälkeen vuorossa on konkreettinen käsityö. Neljä tonnia painava savimalli toimii fyysisenä esityksenä auton muotoilusta ja siihen tehdään jatkuvasti muutoksia. Taitavat artesaanit muovaavat ja hiovat mallia pitkälti käsityönä, mutta myös työkaluja käytetään suurten linjojen teossa. Savimallista luodaan lopullinen versio, eli niin sanottu jäädytetty malli. Tällöin auton ulkokuori on saavuttanut lopullisen muotonsa.Varsinaisen muotoilun jälkeen vuorossa ovat värit. Seatin väri- ja verhoiluosasto on aloittanut väri-ideoiden koostamisen kaksi vuotta etukäteen, poimimalla vaikutteita muodista ja arkkitehtuurista. 12 värivaihtoehdon valitseminen automallin väripalettiin vaatii yli 100 maalireseptiä ja 1 000 litraa maalia.Viimeisessä vaiheessa suunnitellaan istuimet, joiden on tarkoitus mukavuuden lisäksi näyttää hyvältä. Sen jälkeen vuorossa on muu sisusta, jossa keskitytään kuljettajan tarpeisiin. Nykyisin esimerkiksi kojelaudan suunnittelua hallitsee kosketusnäytön sijoittelu, johon nähden kaikki muu on toissijaista. Lisäksi suunnitellaan esimerkiksi säilytyslokeroiden sijainti.Neljän vuoden prosessien jälkeen käsillä on vihdoin uusi automalli ja tiimit voivat aloittaa uudet työt seuraavan mallin parissa.Lähde ja kuvat: SeatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Seat kertoo miten syntyy automallin värikartta Uuden auton tuoksu – sekin on suunniteltu juttu Seatin tuotetestaus nostaa asiakkaat kunkuiksi Äänisuunnittelua pyyhkimistä pakoputkiin – kultakorvan päivätyö Seatin haptiikkatutkimus koskettelee sokkona Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti