18.12.2024

Nimi muutettu: AMC GTA USA oli yritys saada Renault Alpine GTA Amerikan markkinoille, ennen kuin kohtalo puuttui peliin

Kuva Renault, Jeep, Moottorin arkisto

Nyttemmin kuolleeksi julistautuneella AMC:llä olisi ollut GTA USA:ssa suorituskyvyltään Chevy Corvetten tasoinen 2+2-paikkainen piiloranskalainen coupé.

Vuosi 2024 lähenee jo kovasti loppuaan, mutta vielä olisi yksi varsin mielenkiintoinen logonvaihtotapaus säästettynä tänne ihan joulun alle.

Tällä kertaa liikutaan transatlanttisissa autoyhteistyökuvioissa, jotka jotenkin kauhean usein ovat menneet enemmän tai vähemmän penkin alle. Tässäkään tapauksessa kerrottavana ei ole siltä saralta mitään menestystarinaa, mutta yritteliäisyyttä tai kohtalon oikkuja tästä ei ainakaan puutu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

AMC:n elämänlangat Renaultilla

American Motors Corporation eli AMC on jäänyt historiaan vähän tuntemattomampana amerikkalaisena autonvalmistajana. Tämä johtunee ainakin näin eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna siitä, että AMC jäi selvästi "big threen" eli General Motorsin, Fordin ja Chryslerin varjoon, ja valmisti paljon sentyyppisiä automalleja, joita eurooppalaiset tekivät itse paremmin.

Huutokauppahelmet AMC Pacer X American Motors Corporation Wayne's World Mike Myers Dana Carvey
Aina yhtä ihana AMC Pacer

AMC muodostettiin aikoinaan vuonna 1954 Nash-Kelvinator Corporationin ja Hudson Motor Car Companyn fuusioiduttua. Omalla nimellään AMC on erityisen tunnettu muun muassa oudoista Pacer- ja Gremlin -viistoperistään. AMC myös omisti aikoinaan Jeepin, joka päätyi myöhemmin Chryslerille.

Jotta päästään asiassa eteenpäin, siirrytään kuitenkin näistä vaiheista suoraan niihin vuosiin, jolloin Renault oli suuri vaikuttaja AMC:ssä. Ranskalaisvalmistaja pumppasi vuonna 1979 rahaa AMC:hen, saaden haltuunsa merkittävän, joskaan ei enemmistöä vastaavan osuuden amerikkalaisvalmistajasta. Samalla Renault sai vastineeksi AMC:n kautta jalansijaa Yhdysvaltain markkinoilla, joilla se ei ollut onnistunut vakiinnuttamaan jalansijaansa.

Varsinaisena lippulaivana ja keihäänkärkenä tässä hankkeessa piti olla AMC GTA USA, nimestään huolimatta periranskalainen urheilullinen coupé.

AMC GTA USA

Renaultin mahtava visio amerikkalaisille urheiluautomarkkinoille yltämisestä 40 vuotta sitten oli ottaa Renault Alpine GTA, nimetä se niin amerikkalaiseksi kuin mahdollista, ja alkaa myös valmistamaan sitä Pohjois-Amerikassa.

Renault Alpine GTA itsessään oli ensimmäinen Alpine-malli, jonka valmistuksesta Renault vastasi kokonaisuudessaan. Perusidea sen toteutustavasta lainattiin yli kymmenen vuoden ajan sitä ennen valmistetusta Alpine A310:stä, joka oli puolestaan rakastetun alkuperäisen Alpine A110:n seuraaja. Näin autosta tehtiin edelleen takamoottorinen.

Renault Alpine GTA, jota voidaan kutsua myös Alpine A610:ksi, esiteltiin melko tarkalleen 40 vuotta sitten, alkuvuodesta 1985. Yves Legalin muotoileman omaperäisen 2+2-paikkaisen coupé-korin takaosaan istutettiin alkuvaiheessa DMC DeLoreanistakin periaatteessa tuttu PRV V6 -moottori 2,5-litraisena ja turboahdettuna.

GTA:n siro mutta pippurinen takatuuppari-V6 tuotti 200 hevosvoiman tehot, joilla päästiin 250 km/h huippunopeuteen ja nollasta sataan noin seitsemässä sekunnissa. Näillä lukemilla Renault Alpine GTA ei hävennyt käytännössä millään lailla tuon ajan nelospolven Chevrolet Corvettelle, vaikka auto oli tilavampi ja voimanlähde huomattavasti pienempi.

Hieman ennen Renault Alpine GTA:n esittelyä oli johtoportaassa kypsynyt päätös sen brändäämisestä AMC:ksi Pohjois-Amerikan markkinoita varten. Autosta tarkoitettiin Renaultin AMC:ksi brändätyn premiumlaivaston lippulaiva, ja siksi se päätettiin nimetä niin juhlallisesti kuin mahdollista. Näin syntyi AMC GTA USA.

Yksi 21:stä Renaultin valmistamasta esisarjan AMC GTA USA:sta.

Piiloranskalaista GTA:ta ei valmisteltu uhkarohkeaan Atlantin ylitykseen pelkästään amerikkalaispatrioottisella nimellä. Sen sijaan auton etupuskureihin ja muuallekin etuosaan sekä oviin tehtiin rakenteellisia vahvistuksia, jotta auto täytti ajan eurooppalaisia kovemmat amerikkalaiset turvamääräykset. Keulan muutokset toivat myös piilolamput GTA USA:n keulalle. Amerikkalaiset päästömääräyksetkin piti täyttää, mikä tarkoitti 20 hevosvoiman tehovähennystä Renaultin versioon nähden. Lisäksi AMC muokkasi hiukan auton sisustaa ja sääti uudelleen sen jousitusta.

Kaikki oli valmista suureen ensi-iltaan, joka tähdättiin vuodelle 1987.

Traaginen ihmiskohtalo vei koko AMC:n mukanaan

Niin AMC:llä kuin Renaultilla itsellään meni melko kehnosti 1980-luvun puolivälissä. Suurista suunnitelmista huolimatta Renaultilla oli kova paine luopua osuudestaan AMC:hen, ja siis samalla Pohjois-Amerikan valloitusyrityksestään. Renaultin vastavalittu uusi toimitusjohtaja Georges Besse kuitenkin halusi katsoa kortin loppuun, ja näin Renaultilla tehtiin päätös vielä jatkaa AMC:n kanssa.

Mutta kuinkas kävikään. Ranskalainen äärivasemmistolainen, libertaarikommunistinen terroriryhmä nimeltä Action directe murhasi Bessen tämän kodin edustalla ampumalla hänet hänen tyttärensä silmien edessä Pariisissa loppuvuodesta 1986.

Bessen murhasta ei kulunut kuin nelisen kuukautta ja Renault oli täysin kypsä luovuttamaan AMC:n kanssa. Ranskalaisvalmistaja myi osuutensa AMC:stä Chryslerille maaliskuussa 1987. Juuri tuohon aikaan oli aiemmin suunniteltu AMC GTA USA:n markkinalanseeraus, joka ei siis ikinä toteutunut. Hankkeesta jäi tosin jäljelle 21 esisarjan autoa, joista suurin osa on ilmeisesti vielä olemassa.

Jeep Grand Cherokee (kuvassa konsepti vuodelta 1989) oli alun perin AMC:n keksintö, ja se veti Chrysleria puoleensa.

Chryslerin Lee Iacocca oli valmis pistämään lusikkansa AMC-soppaan vain Jeepin takia, ja vielä täsmällisemmin nimenomaan ensimmäisen sukupolven Grand Cherokeen takia, jota hän piti hyvin tärkeänä mallina, ja joka oli tuohon aikaan vasta kehitteillä. Siinä ei kauaa mennyt, kun Chrysler sulautti AMC:n itseensä, ja USA:n "neljäs autonvalmistaja" lakkasi itsenäisenä toimijana olemasta. Voikin jopa sanoa, että yhden miehen traaginen kohtalo vei lopulta koko AMC:n mukanaan.

Lähteet: The Drive, Renault, Hagerty.co.uk

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat