18.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: AMC GTA USA oli yritys saada Renault Alpine GTA Amerikan markkinoille, ennen kuin kohtalo puuttui peliin Teksti Benjamin Helander Kuva Renault, Jeep, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyttemmin kuolleeksi julistautuneella AMC:llä olisi ollut GTA USA:ssa suorituskyvyltään Chevy Corvetten tasoinen 2+2-paikkainen piiloranskalainen coupé. Vuosi 2024 lähenee jo kovasti loppuaan, mutta vielä olisi yksi varsin mielenkiintoinen logonvaihtotapaus säästettynä tänne ihan joulun alle.Tällä kertaa liikutaan transatlanttisissa autoyhteistyökuvioissa, jotka jotenkin kauhean usein ovat menneet enemmän tai vähemmän penkin alle. Tässäkään tapauksessa kerrottavana ei ole siltä saralta mitään menestystarinaa, mutta yritteliäisyyttä tai kohtalon oikkuja tästä ei ainakaan puutu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAMC:n elämänlangat RenaultillaAmerican Motors Corporation eli AMC on jäänyt historiaan vähän tuntemattomampana amerikkalaisena autonvalmistajana. Tämä johtunee ainakin näin eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna siitä, että AMC jäi selvästi "big threen" eli General Motorsin, Fordin ja Chryslerin varjoon, ja valmisti paljon sentyyppisiä automalleja, joita eurooppalaiset tekivät itse paremmin.Aina yhtä ihana AMC PacerAMC muodostettiin aikoinaan vuonna 1954 Nash-Kelvinator Corporationin ja Hudson Motor Car Companyn fuusioiduttua. Omalla nimellään AMC on erityisen tunnettu muun muassa oudoista Pacer- ja Gremlin -viistoperistään. AMC myös omisti aikoinaan Jeepin, joka päätyi myöhemmin Chryslerille.Jotta päästään asiassa eteenpäin, siirrytään kuitenkin näistä vaiheista suoraan niihin vuosiin, jolloin Renault oli suuri vaikuttaja AMC:ssä. Ranskalaisvalmistaja pumppasi vuonna 1979 rahaa AMC:hen, saaden haltuunsa merkittävän, joskaan ei enemmistöä vastaavan osuuden amerikkalaisvalmistajasta. Samalla Renault sai vastineeksi AMC:n kautta jalansijaa Yhdysvaltain markkinoilla, joilla se ei ollut onnistunut vakiinnuttamaan jalansijaansa. Varsinaisena lippulaivana ja keihäänkärkenä tässä hankkeessa piti olla AMC GTA USA, nimestään huolimatta periranskalainen urheilullinen coupé.AMC GTA USARenaultin mahtava visio amerikkalaisille urheiluautomarkkinoille yltämisestä 40 vuotta sitten oli ottaa Renault Alpine GTA, nimetä se niin amerikkalaiseksi kuin mahdollista, ja alkaa myös valmistamaan sitä Pohjois-Amerikassa. Renault Alpine GTA itsessään oli ensimmäinen Alpine-malli, jonka valmistuksesta Renault vastasi kokonaisuudessaan. Perusidea sen toteutustavasta lainattiin yli kymmenen vuoden ajan sitä ennen valmistetusta Alpine A310:stä, joka oli puolestaan rakastetun alkuperäisen Alpine A110:n seuraaja. Näin autosta tehtiin edelleen takamoottorinen.Renault Alpine GTA, jota voidaan kutsua myös Alpine A610:ksi, esiteltiin melko tarkalleen 40 vuotta sitten, alkuvuodesta 1985. Yves Legalin muotoileman omaperäisen 2+2-paikkaisen coupé-korin takaosaan istutettiin alkuvaiheessa DMC DeLoreanistakin periaatteessa tuttu PRV V6 -moottori 2,5-litraisena ja turboahdettuna.GTA:n siro mutta pippurinen takatuuppari-V6 tuotti 200 hevosvoiman tehot, joilla päästiin 250 km/h huippunopeuteen ja nollasta sataan noin seitsemässä sekunnissa. Näillä lukemilla Renault Alpine GTA ei hävennyt käytännössä millään lailla tuon ajan nelospolven Chevrolet Corvettelle, vaikka auto oli tilavampi ja voimanlähde huomattavasti pienempi. Hieman ennen Renault Alpine GTA:n esittelyä oli johtoportaassa kypsynyt päätös sen brändäämisestä AMC:ksi Pohjois-Amerikan markkinoita varten. Autosta tarkoitettiin Renaultin AMC:ksi brändätyn premiumlaivaston lippulaiva, ja siksi se päätettiin nimetä niin juhlallisesti kuin mahdollista. Näin syntyi AMC GTA USA.Yksi 21:stä Renaultin valmistamasta esisarjan AMC GTA USA:sta. Piiloranskalaista GTA:ta ei valmisteltu uhkarohkeaan Atlantin ylitykseen pelkästään amerikkalaispatrioottisella nimellä. Sen sijaan auton etupuskureihin ja muuallekin etuosaan sekä oviin tehtiin rakenteellisia vahvistuksia, jotta auto täytti ajan eurooppalaisia kovemmat amerikkalaiset turvamääräykset. Keulan muutokset toivat myös piilolamput GTA USA:n keulalle. Amerikkalaiset päästömääräyksetkin piti täyttää, mikä tarkoitti 20 hevosvoiman tehovähennystä Renaultin versioon nähden. Lisäksi AMC muokkasi hiukan auton sisustaa ja sääti uudelleen sen jousitusta. Kaikki oli valmista suureen ensi-iltaan, joka tähdättiin vuodelle 1987. Traaginen ihmiskohtalo vei koko AMC:n mukanaanNiin AMC:llä kuin Renaultilla itsellään meni melko kehnosti 1980-luvun puolivälissä. Suurista suunnitelmista huolimatta Renaultilla oli kova paine luopua osuudestaan AMC:hen, ja siis samalla Pohjois-Amerikan valloitusyrityksestään. Renaultin vastavalittu uusi toimitusjohtaja Georges Besse kuitenkin halusi katsoa kortin loppuun, ja näin Renaultilla tehtiin päätös vielä jatkaa AMC:n kanssa. Mutta kuinkas kävikään. Ranskalainen äärivasemmistolainen, libertaarikommunistinen terroriryhmä nimeltä Action directe murhasi Bessen tämän kodin edustalla ampumalla hänet hänen tyttärensä silmien edessä Pariisissa loppuvuodesta 1986. Bessen murhasta ei kulunut kuin nelisen kuukautta ja Renault oli täysin kypsä luovuttamaan AMC:n kanssa. Ranskalaisvalmistaja myi osuutensa AMC:stä Chryslerille maaliskuussa 1987. Juuri tuohon aikaan oli aiemmin suunniteltu AMC GTA USA:n markkinalanseeraus, joka ei siis ikinä toteutunut. Hankkeesta jäi tosin jäljelle 21 esisarjan autoa, joista suurin osa on ilmeisesti vielä olemassa. Jeep Grand Cherokee (kuvassa konsepti vuodelta 1989) oli alun perin AMC:n keksintö, ja se veti Chrysleria puoleensa. Chryslerin Lee Iacocca oli valmis pistämään lusikkansa AMC-soppaan vain Jeepin takia, ja vielä täsmällisemmin nimenomaan ensimmäisen sukupolven Grand Cherokeen takia, jota hän piti hyvin tärkeänä mallina, ja joka oli tuohon aikaan vasta kehitteillä. Siinä ei kauaa mennyt, kun Chrysler sulautti AMC:n itseensä, ja USA:n "neljäs autonvalmistaja" lakkasi itsenäisenä toimijana olemasta. Voikin jopa sanoa, että yhden miehen traaginen kohtalo vei lopulta koko AMC:n mukanaan. Lähteet: The Drive, Renault, Hagerty.co.ukMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard – Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 ”E-Tech” 3.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Grand Koleos on Geely Monjaron kaksonen, ja sukua Volvo XC40:lle toisin kuin millekään muulle Renaultille 26.1.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Nissanilla oli Renault Twizylle omat ideansa 27.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina 25.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa 11.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 4.4.2025 Uutinen Renault Austral kasvopesulla – uusi ilme ja enemmän äänieristystä 2.4.2025 Uutinen Nissan ja Renault vähentävät ristikytköstään – tavoitteena antaa Nissanille liikkumavaraa 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen 21.2.2025 Ajoneuvot Estafette, Goelette ja Trafic ovat historiallisia mallinimiä, jotka Renault on herättänyt tulevaa sähköpakettiautomallistoaan varten 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?