23.11.2022

Nimi muutettu: Nissan Skyline – isosta nimestä on moneksi

Nissan Skylinella on takanaan monipuolinen 65-vuotinen taival. Vaikka maailmalla tunnetuimmat superautoversiot myydäänkin nykyään GT-R:n nimellä, on Skylinenkin nimi edelleen voimissaan Japanissa, mikä tietää kerrottavaa myös logonvaihtojen näkökulmasta.

Harva käytännössä yhdessä maassa myyty automalli on maailmalla yhtä nimekäs kuin Nissan Skyline, ja harvaa Nissan Skylinen veroista autoa on myyty käytännössä vain yhdessä maassa.

Juttusarjan tämänkertainen osa sukeltaa tasavuosia täyttävän Nissan Skylinen myöhäisempiin vaiheisiin, ja on eräänlainen jatko-osa edellisviikkoiseen Infinitin tarinaan. Pieni historiapohjustus on kuitenkin paikallaan kertaamaan, miksi Skyline on arvostettu, ja miksi se on niin tärkeä malli Nissanille.

Prince Skyline Sport Coupe vuodelta 1963.

Skyline on itse asiassa ehtaa tuontitavaraa Nissanille. Alkunsa se sai nimittäin vuonna 1957 ylellisenä Prince Skyline -sedanina. Prince Motor Company oli japanilainen autonvalmistaja, joka aloitti taipaleensa toisen maailmansodan aikaan lentokonetehtaana. Maailmanvalloitusta Prince ei koskaan ehtinyt tekemään, sillä se pakkoliitettiin Nissaniin vuonna 1966 - juuri kun jälkimmäisellä oli oma maailmanvalloituksensa käynnissä. Princeltä Nissan sai kaksi hienoa mallia jatkokehitettäväkseen, Glorian sekä tunnetumman Skylinen.

Skylinen voi epävirallisesti jakaa premium- ja urheilulinjoihin. Aluksi Prince näytti vain ensimmäisen näistä, mutta sinne urheilulinjalle saatiin vipinää vuonna 1964, kun Prince Skyline GT päihitti Japanin Grand Prix -ajoissa Porsche 904 GTS:n. Nissanin saatua ohjat käsiinsä, alkoi se edelleen kehittää Skylinen suorituskykypuolta sekä mainetta Grand Tourerina, kuten myös suurta menestystä Japanin rata-autosarjoissa. 70-luvun taitteessa nähtiin ensimmäinen kaksiovinen coupé, mutta GT-henkinen sedan on pidetty koko ajan mukana mallistossa. Täysin oleellinen piirre Skylinelle on myös takavetorakenne sekä aina 2000-luvun alkuun asti rivi-6 -moottori.

Skyline 2000 GT-R kaksi- ja neliovisena vuosilta 1969 ja -70.

Paljonpuhuva kirjainyhdistelmä GT-R lanseerattiin ensi kertaa sedan-malliseen Skylineen jo vuonna 1969. Tunnetuimmillaan se on kuitenkin sarjassa vuosina 1989 - 2002 valmistettuja GT-R Skylineja, jotka ovat yksiä kaikkien aikojen arvostetuimpia japanilaisia urheiluautoja. Vaikka niitä ei koskaan valmistettu muulla kuin oikeanpuoleisella ohjauksella, eikä virallisesti viety Japanin ulkopuolelle, ovat tosifanit niitä joukoittain ulkomaille hankkineet. Suurimmat fanit löytyvät niistä maista, joissa oikeanpuoleisella ohjauksella varustetun auton rekisteröinti on kielletty. Siellä on tehty jopa muutamia hiukan kalliita konversioita, joissa ohjaus on siirretty vasemmalle.

Skyline GT-R R32 vuodelta 1989 on nykyisen GT-R:n esivanhempi.

Viimeisin GT-R Skyline sai viiden vuoden kuluttua tuotantonsa lopetuksesta (niin kauan vei kehitystyö) seuraajan, jonka tunnemme pitkäikäisenä superautona nimeltä Nissan GT-R. Sen myötä Nissanin superautolle aukesivat ovet Japanin ulkopuolelle ja myös vasemmanpuoleisen ohjauksen maihin. Näin ollen Nissan Skyline on edelleen nykymuodossaankin JDM- eli "Japanese Domestic Market" -tuote.

Skyline GT-R R34 vuodelta 1999.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Logonvaihtoja toiseenkin suuntaan

Nissan Skylineen on aina liittynyt urheilullisen mielikuvan lisäksi myös premiumimago, muistammehan mallinimen historian alkuvuodet Prince Skylinesta lähtien. Tässä kohtaa on hyvä jälleen palauttaa mieliin edelliskerran aihe, jossa käytiin siis läpi Nissanin premium-merkki Infinitin vaiheita niistä ajoista, jolloin Infinitit olivat uudelleenbrändättyjä Nissaneita, ja kuinka tuote vuosien saatossa kehittyi omaksi, persoonalliseksi mallistokseen.

Japanilaisvalmistajien premiumsiivet on tarkoitettu käytännössä vientimarkkinoille, ja siksi hyvin monista Lexuksen, Infinitin ja Acuran malleista on itse asiassa olemassa myös emomerkille brändätyt JDM -versiot. Näin myös neliovinen Nissan Skyline on jatkanut elämäänsä jo vuodesta 2001 alkaen useamman eri Infiniti -mallin rinnalla.

Skyline Coupe teki paluun Infiniti G35 Coupen japanilaisena sisarmallina.

Ensimmäinen tällainen oli seuraaja vuoden 1998 R34 -mallille. V35 -tyyppimerkinnällä tunnettu 11. polven neliovinen Skyline esiteltiin vuonna 2001. Tästä tuli tavallaan ensimmäinen Skyline, jota vietiin isommissa määrin Japanin ulkopuolelle, eniten Yhdysvaltoihin. Siellä ja muualla tämä Nissan 350Z:aan perustunut sedan tunnettiin tosin nimellä Infiniti G35. Vain viisi vuotta myöhemmin Infinitiltä nähtiin G35:lle seuraaja, G37, joka sai johdattaa Japanissa Nissan Skylinen V36 -mallin myötä 12. sukupolveensa.

Skyline V37 esiteltiin alun perin vuonna 2013, ja se on yhtä kuin Infiniti Q50 Japanin markkinoilla. Alkuun V37 oli itse asiassa niin yhtä Q50:n kanssa, että keulallakin oli Infinitin Fuji-logo, ja auton pystyi tunnistamaan Skylineksi vain takaluukun tekstien perusteella. Päivitysten myötä Nissanin keulailme ja logo ovat kuitenkin palanneet tähän Infinitin suunnittelemaan Skylineen.

Takavetoinen ja nykyisin huippumallina kaksoisahdetulla 405 hevosvoiman 3-litraisella V6:lla varustettu 13. polven Skyline on pätevä jatkamaan kunniakasta mallihistoriaa nykyajassa. Kyseessä on myös Nissanin ainoa jäljellä oleva perinteinen sedan kotimarkkinoillaan, Euroopassahan Nissan ei niitä tarjoa enää laisinkaan.

Vuonna 1985 Skylinen seitsemäs sukupolvi esitteli maailman ensimmäisen nelipyöräohjauksen, nimeltään HICAS. Vuonna 2013 Skyline teki Infiniti Q50:n mukana jälleen ohjausjärjestelmähistoriaa kokonaan sähköisesti toteutetun ohjauksen muodossa.

Jämerä spin-off - Skyline Crossover

Jos Ford Mustangin nimelle saattoi tehdä crossoverin vieläpä sähköisenä vuonna 2020, oli Nissan tehnyt saman pyhäinhäväistyksen (tai sitten ei) Skylinelle jo vuonna 2009.

Jälleen kerran vain JDM:nä tunnettu Skyline Crossover oli emomerkin näkemys Infiniti EX37:stä. Jämerän oloinen, mutta katumaasturiksi suhteellisen solakkaprofiilinen Skyline Crossover kantoi nimen tuomaa painolastia suhteellisen hyvin, vaikka tämä olikin ehkä enemmän tapa myydä EX37:ää Japanissa, kuin keksiä Skylineä uudelleen. Pellin alla lymyili muun muassa Nissan 370Z -urheiluautosta tuttu 3,7-litrainen V6, 3,5-litraisen samanmuotoisen rinnalla.

Skyline Crossoverin tarina tulikin päätökseen vuonna 2013, jonka jälkeen Nissan Skylinen lippua on kantanut yksin sedan, mikä on oikeastaan vain paluuta 65 vuoden takaisille juurille.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Nissan, Infiniti, Autotrader, Caragedreams.com Kuvat: Nissan

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat