26.10.2022

Nimi muutettu: Passport Optima – ei juuri muuta kuin Opel Kadett kanadalaisittain

Passport ja sen seuraaja Asüna olivat General Motorsin maahantuontibrändejä vain ja ainoastaan Kanadaa varten. Molemmat jäivät lyhytikäisiksi, sillä niiden toteutus oli hieman vaikean kautta.

Nimi muutetun kesäautokauden alussa eräänä aiheena olivat GM:n kanadalaismerkit Acadian ja Beaumont. Vaikka nämä 60-luvun kulttiautot ovat kanadalaistettuinakin jääneet jonkinlaiseen maineeseen, on niissä kyse harvinaisuuksista. General Motorsin seuraavat yritykset vaahteranlehtimaassa jäivät kuitenkin todellisiksi kuriositeeteiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksalais-korealainen Kanadan passilla

Toisin kuin Acadian ja Beaumont, joiden nimelle brändättyjä Pontiaceja oikeasti valmistettiin Kanadan maaperällä, kehitettiin Passport sitä vastoin tuomaan muualla tehtyjä GM-autoja Kanadaan. Suurin osa autoista - joista valtaosa Isuzu-merkkisiä - tuotiin Passport International Automobiles -jälleenmyyjille omalla nimellään toiminnan käynnistyttyä vuonna 1987. Eräänlaiseksi vetonaulaksi päätettiin kuitenkin mallivuodesta 1988 tehdä Passportin omalla nimellä kulkenut malli.

Passportin kruununjalokivenä sai toimia meikäläisittäinkin hyvin tuttu E-sukupolven Opel Kadett. Kuten aiemman GM-konserninsa kautta hyvin monet Opelit, myös Kadett tunnettiin eri puolilla maailmaa hyvin eri nimillä. Mallia valmistettiin myös Etelä-Koreassa, jossa se sai nimen Daewoo LeMans. Kanadaan nämä Koreassa valmistetut LeMansit vietiin Passport Optiman nimellä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan muutos toteutettiin 80-luvun autoon näppärästi maski ja sen mukana logot vaihtamalla.

GM mainosti Passport Optimaa Kanadassa ennen kaikkea "maailmankuulun saksalaisen autotehtaan suunnittelemana" tuotteena. Oli kyseessä kuinka saksalainen laatuauto tahansa, myynti ei ollut kaksista (aloitusvuonna alle 100 kappaletta), ja Optimat ovat tehokkaasti kadonneet Kanadan teiltä. Autot ovat itse asiassa niin kuriositeetteja, että Passportista ei saatu tätä juttua varten yhtään valokuvaa laillisia teitä pitkin. Kaikissa kuvissa esiintyvät siis Kadett, amerikkalaisversio Pontiac LeMans, Daewoo LeMans tai seuraavan kappaleen ihme. Ja siitä seuraavan kappaleen ihmeestäkin on itse asiassa tasan yksi kuva.

Jatkoa seurasi vielä kummallisemmalla nimellä

Jos Passport ei kuulostanut riittävän oudolta automerkin nimeksi, entä sitten Asüna? Tämä uutuus jatkoi tasan siitä, mihin Passport jäi vuonna 1991.

Asüna GT oli saatavilla vuosina 1992 - 1994.

GM kuvitteli, että uusi brändinimi toisi Koreassa valmistetun Opelin jotenkin lähemmäksi englannin- ja ranskankielisiä asiakkaitaan Kanadassa. Tuntuu kuitenkin siltä, että Viro tai Turkki olisivat lähimmät maat, joissa nimi Asüna pystyttäisiin luontevasti edes ääntämään. Niin tai näin, Opel Kadett sai vuonna 1992 jälleen uuden kaiman, kun kanadalaisasiakkaille alettiin kauppaamaan Buickin, GMC:n ja Pontiacin rinnalla Asünan mallinimellä SE, huippumallisen hatchbackin saadessa nimen GT.

Asiaan liittyy vielä muitakin ulottuvuuksia, ja kolmas brändi nimeltä Geo. Jatketaan sen ja GM:n monimutkaisten mallistokuvioiden puintia toisessa osassa.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: TheTruthAboutCars.com Kuvat: General Motors/Asüna/Daewoo/Opel

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat