26.6.2021 Ajoneuvot Nissan juhlii historiallista Safari-rallin voittoa Juke-ralliauton hahmotelmalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Datsun 240Z -ralliauton voitokasta historiaa kunnioittaakseen Nissan julkaisi hahmotelman siitä, millaisen Juke-katumaasturista saisi jos sen rakentaisi rallityyliin. Nissan ei anna brändinä välittömiä takaumia moottoriurheiluun, etenkään ralliin. Nyt Nissan kuitenkin muistuttaa ihan syystä, että heilläkin on ollut rallihistoriaa ja vieläpä voitokasta sellaista. Datsun 240Z:n ensivoitosta on kulunut 50 vuotta, joten nyt Nissan revittelee Juke Rally Tribute -konseptin hahmotelmilla.Moni ei välttämättä muista, mutta Nissanin edeltäjä, Datsun, oli ensimmäinen japanilainen autonvalmistaja joka onnistui valloittamaan MM-rallin voiton. Kyseessä oli vuosi 1970, kun saksalainen Edgar Herrman voitti Datsun 1600 SSS:llä Safarirallin. Vuotta myöhemmin samassa rallissa Herrman voitti jälleen, mutta tällä kertaa autona oli tuore Datsun 240Z. Kakkossija valloitettiin niin ikään 240Z:lla Safarin ehkä menestyneimmän kuljettajan Shekhar Mehtan toimesta. Myös Suomen Rauno Aaltonen ajoi tuolloin Datsunilla sijoittuen seitsemänneksi.Datsunin keulalla komeili 2,4-litrainen suora kuutonen, joka tuotti 210 hevosvoimaa tehoa, joka kaikki ohjattiin takapyörille. Vuoden 1971 voittoauto on sittemmin hankittu Nissanin omistukseen ja kunnostettu täysin vuonna 2013. Nykyisin auto on osa Nissanin heritage-kokoelmaa Japanin Zamassa.240Z:lla voitettiin Safarissa myös vuonna 1973. Muuten mallin rallimenestys ei ollut esimerkiksi Ford Escortin veroista, mutta yllettiin Datsunilla vuonna 1972 podiumille myös Monte Carlon rallissa, jossa Rauno Aaltonen ajoi kolmanneksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄijä-JukeVaikka vanhojen muistelu on aina mukavaa, maltetaan kuitenkin siirtyä takaisin 2020-luvulle. Juke-konseptin hahmotelmat julkaistiin tarkoituksellisesti 24.6., kun Safariralli käynnistyi MM-rallin arvonimellä ensimmäistä kertaa yhdeksääntoista vuoteen.Nissanin mukaan Juke oli luonnollinen lähtökohta tällaisen rallitribuutin luomiseen. Auto on kompaktin kokoinen, vakionakin normaalia henkilöautoa korkeampi ja ylitykset ovat maltilliset niin edessä kuin takana.Rallikäyttöä varten Jukeen on asennettu suuremmat vanteet off-road käyttöön räätälöidyillä renkailla. Näiden myötä kaaria on tietysti levitetty. Lisävaloja on asennettu konepellille ja katolle.Juken värimaailmalla halutaan kunnioittaa sen esikuvaa: auto on muuten punainen, mutta konepelti ja katto on värjätty mustaksi – juuri kuten ensimmäisessä MM-rallin voittaneessa 240Z:ssakin oli.Nykyisen sähköistystrendin mukaisesti Nissanin mukaan myös Juke Rally Tribute -konseptin voimalinjassa voisi olla valmistajan mukaan sähköä paremman energiatehokkuuden ja välittömän väännön saavuttamiseksi. Tällaisen jossittelun sijaan tosin olisi hienoa nähdä tekoja, eli oikeasti valmistettu ralli-Juke.Harmittavasti Nissan ei lupaa tiedotteessaan tulevansa edes rakentamaan kyseistä Juke-konseptia, mutta ainahan saa toivoa. Rallifanejakaan tuskin haittaisi, jos Nissan palaisi vuosikymmenten tauon jälkeen rallin MM-sarjaan, etenkin kun uudet Rally1-säännöt mahdollistavat ralliauton tekemisen vaikkapa pienestä crossoverista.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Nissan ja eWRC Kuvat: NissanLisää aiheestaKoeajo: Kovaluontoinen Nissan Juke Alustava MM-rallikalenteri 2021: Suomi ja Viro molemmat mukana, ohjelmassa myös uusi kilpailu Klassikko: Rauno Aaltosen entinen Austin-Healey 3000 entisöitiin ja myytiin ulkomaille Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”