20.10.2019 Liikenne Nokian Renkaat: katumaasturit vaativat henkilöautoa kestävämmät renkaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkaat kertoo katumaastureiden renkaiden vaativan erilaisia ominaisuuksia kuin henkilöautojen renkaat. Renkaiden tärkeimmät ominaisuudet ovat myös suomalaisvalmistajan mukaan kehittymässä hyvää tahtia. – Katumaastureiden koko ja renkaiden korkea sivuprofiili tuovat renkaiden suunnitteluun haasteita. On tärkeää, että auton ohjaustuntuma ja renkaiden käytös ääritilanteissa ovat mahdollisimman hyvät, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö kertoo.Erojen vuoksi yhtiö kertoo käyttävänsä katumaastureihin suunnatussa SUV-rengasmallistossa erilaista kumiseosta ja vahvempia materiaaleja kuin henkilöautojen renkaissa.Laadukkaat renkaat erottuvat kaikenlaisissa ajotilanteissa niin aiheuttamansa rengasmelun kuin ajotuntumassakin. Suurin ero on kuitenkin Nokian Renkaiden mukaan ääritilanteissa, kuten äkkijarrutuksissa tai hätäväistöissä.– Rengaskehittäjille ja -testaajille ääritilanteet ovat tuttuja, joten he huomaavat helposti eri renkaiden suuret erot. Tavallinen autoilija ei kuitenkaan välttämättä ajattele asiaa. Hän saattaa kohdata ääritilanteen vain yhden kerran, mutta se on hetki, jolloin laadukkaalla renkaalla on eniten merkitystä, Röytiö toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista myös rengaspaineetTurvallisuuteen voi vaikuttaa itse suuresti tarkistamalla renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti. Autonvalmistajan ilmoittamat suosituspaineet kannattaa tarkistaa: jos on tottunut ajamaan henkilöautolla, voi katumaasturissa rengaspaineet jäädä liian matalaksi.– Katumaastureissa tarvitaan hieman korkeampia rengaspaineita kuin henkilöautoissa, ja se ero on oleellinen. Jos painavalla autolla joudutaan tekemään väistöliike, on tärkeää, että rengas reagoi oikea-aikaisesti, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.Nokian Renkaat suosittelee lisäämään talvirenkaisiin 0,2 baria painetta yli autonvalmistajan suosituksen.Rengasalan tuotekehityksessä otetaan Nokian Renkaiden mukaan suuria harppauksia jo parissa vuodessa, turvallisuus, käsiteltävyys ja taloudellisuus ovat jatkuvassa kasvussa. Yhtenä syynä Jarno Röytiö mainitsee rengasmateriaalien kehittymisen.SUV-renkaille pistojen, iskujen ja viiltojen kestävyys on usein kriittisemmässä asemassa kuin esimerkiksi henkilöautossa. Nokian Renkaiden ratkaisu tähän on ollut uudenlainen teknologia, jonka avulla renkaiden sivupinta, joka on normaalisti renkaan heikoin kohta, on saatu erityisen kestäväksi.– SUV-renkaissa on usein korkea rengasprofiili, joten niissä on tavallista enemmän pinta-alaa, johon vaurioita voi tulla. Lisäksi katumaastureilla ajetaan usein rouheammin kuin henkilöautolla. Tilanteissa, joissa henkilöautolla hidastetaan, katumaasturilla ajetaan reippaammin ja iskut ovat kovempia, Matti Morri sanoo.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue myös: Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla? Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa