20.10.2019

Nokian Renkaat: katumaasturit vaativat henkilöautoa kestävämmät renkaat

Nokian Hakkapeliitta R3

Nokian Renkaat kertoo katumaastureiden renkaiden vaativan erilaisia ominaisuuksia kuin henkilöautojen renkaat. Renkaiden tärkeimmät ominaisuudet ovat myös suomalaisvalmistajan mukaan kehittymässä hyvää tahtia.

– Katumaastureiden koko ja renkaiden korkea sivuprofiili tuovat renkaiden suunnitteluun haasteita. On tärkeää, että auton ohjaustuntuma ja renkaiden käytös ääritilanteissa ovat mahdollisimman hyvät, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö kertoo.

Erojen vuoksi yhtiö kertoo käyttävänsä katumaastureihin suunnatussa SUV-rengasmallistossa erilaista kumiseosta ja vahvempia materiaaleja kuin henkilöautojen renkaissa.

Laadukkaat renkaat erottuvat kaikenlaisissa ajotilanteissa niin aiheuttamansa rengasmelun kuin ajotuntumassakin. Suurin ero on kuitenkin Nokian Renkaiden mukaan ääritilanteissa, kuten äkkijarrutuksissa tai hätäväistöissä.

– Rengaskehittäjille ja -testaajille ääritilanteet ovat tuttuja, joten he huomaavat helposti eri renkaiden suuret erot. Tavallinen autoilija ei kuitenkaan välttämättä ajattele asiaa. Hän saattaa kohdata ääritilanteen vain yhden kerran, mutta se on hetki, jolloin laadukkaalla renkaalla on eniten merkitystä, Röytiö toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muista myös rengaspaineet

Turvallisuuteen voi vaikuttaa itse suuresti tarkistamalla renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti. Autonvalmistajan ilmoittamat suosituspaineet kannattaa tarkistaa: jos on tottunut ajamaan henkilöautolla, voi katumaasturissa rengaspaineet jäädä liian matalaksi.

– Katumaastureissa tarvitaan hieman korkeampia rengaspaineita kuin henkilöautoissa, ja se ero on oleellinen. Jos painavalla autolla joudutaan tekemään väistöliike, on tärkeää, että rengas reagoi oikea-aikaisesti, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.

Nokian Renkaat suosittelee lisäämään talvirenkaisiin 0,2 baria painetta yli autonvalmistajan suosituksen.

Rengasalan tuotekehityksessä otetaan Nokian Renkaiden mukaan suuria harppauksia jo parissa vuodessa, turvallisuus, käsiteltävyys ja taloudellisuus ovat jatkuvassa kasvussa. Yhtenä syynä Jarno Röytiö mainitsee rengasmateriaalien kehittymisen.

SUV-renkaille pistojen, iskujen ja viiltojen kestävyys on usein kriittisemmässä asemassa kuin esimerkiksi henkilöautossa. Nokian Renkaiden ratkaisu tähän on ollut uudenlainen teknologia, jonka avulla renkaiden sivupinta, joka on normaalisti renkaan heikoin kohta, on saatu erityisen kestäväksi.

– SUV-renkaissa on usein korkea rengasprofiili, joten niissä on tavallista enemmän pinta-alaa, johon vaurioita voi tulla. Lisäksi katumaastureilla ajetaan usein rouheammin kuin henkilöautolla. Tilanteissa, joissa henkilöautolla hidastetaan, katumaasturilla ajetaan reippaammin ja iskut ovat kovempia, Matti Morri sanoo.

Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat