20.10.2019 Liikenne Nokian Renkaat: katumaasturit vaativat henkilöautoa kestävämmät renkaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkaat kertoo katumaastureiden renkaiden vaativan erilaisia ominaisuuksia kuin henkilöautojen renkaat. Renkaiden tärkeimmät ominaisuudet ovat myös suomalaisvalmistajan mukaan kehittymässä hyvää tahtia. – Katumaastureiden koko ja renkaiden korkea sivuprofiili tuovat renkaiden suunnitteluun haasteita. On tärkeää, että auton ohjaustuntuma ja renkaiden käytös ääritilanteissa ovat mahdollisimman hyvät, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö kertoo.Erojen vuoksi yhtiö kertoo käyttävänsä katumaastureihin suunnatussa SUV-rengasmallistossa erilaista kumiseosta ja vahvempia materiaaleja kuin henkilöautojen renkaissa.Laadukkaat renkaat erottuvat kaikenlaisissa ajotilanteissa niin aiheuttamansa rengasmelun kuin ajotuntumassakin. Suurin ero on kuitenkin Nokian Renkaiden mukaan ääritilanteissa, kuten äkkijarrutuksissa tai hätäväistöissä.– Rengaskehittäjille ja -testaajille ääritilanteet ovat tuttuja, joten he huomaavat helposti eri renkaiden suuret erot. Tavallinen autoilija ei kuitenkaan välttämättä ajattele asiaa. Hän saattaa kohdata ääritilanteen vain yhden kerran, mutta se on hetki, jolloin laadukkaalla renkaalla on eniten merkitystä, Röytiö toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista myös rengaspaineetTurvallisuuteen voi vaikuttaa itse suuresti tarkistamalla renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti. Autonvalmistajan ilmoittamat suosituspaineet kannattaa tarkistaa: jos on tottunut ajamaan henkilöautolla, voi katumaasturissa rengaspaineet jäädä liian matalaksi.– Katumaastureissa tarvitaan hieman korkeampia rengaspaineita kuin henkilöautoissa, ja se ero on oleellinen. Jos painavalla autolla joudutaan tekemään väistöliike, on tärkeää, että rengas reagoi oikea-aikaisesti, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.Nokian Renkaat suosittelee lisäämään talvirenkaisiin 0,2 baria painetta yli autonvalmistajan suosituksen.Rengasalan tuotekehityksessä otetaan Nokian Renkaiden mukaan suuria harppauksia jo parissa vuodessa, turvallisuus, käsiteltävyys ja taloudellisuus ovat jatkuvassa kasvussa. Yhtenä syynä Jarno Röytiö mainitsee rengasmateriaalien kehittymisen.SUV-renkaille pistojen, iskujen ja viiltojen kestävyys on usein kriittisemmässä asemassa kuin esimerkiksi henkilöautossa. Nokian Renkaiden ratkaisu tähän on ollut uudenlainen teknologia, jonka avulla renkaiden sivupinta, joka on normaalisti renkaan heikoin kohta, on saatu erityisen kestäväksi.– SUV-renkaissa on usein korkea rengasprofiili, joten niissä on tavallista enemmän pinta-alaa, johon vaurioita voi tulla. Lisäksi katumaastureilla ajetaan usein rouheammin kuin henkilöautolla. Tilanteissa, joissa henkilöautolla hidastetaan, katumaasturilla ajetaan reippaammin ja iskut ovat kovempia, Matti Morri sanoo.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue myös: Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla? Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon