20.10.2019 Liikenne Nokian Renkaat: katumaasturit vaativat henkilöautoa kestävämmät renkaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkaat kertoo katumaastureiden renkaiden vaativan erilaisia ominaisuuksia kuin henkilöautojen renkaat. Renkaiden tärkeimmät ominaisuudet ovat myös suomalaisvalmistajan mukaan kehittymässä hyvää tahtia. – Katumaastureiden koko ja renkaiden korkea sivuprofiili tuovat renkaiden suunnitteluun haasteita. On tärkeää, että auton ohjaustuntuma ja renkaiden käytös ääritilanteissa ovat mahdollisimman hyvät, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö kertoo.Erojen vuoksi yhtiö kertoo käyttävänsä katumaastureihin suunnatussa SUV-rengasmallistossa erilaista kumiseosta ja vahvempia materiaaleja kuin henkilöautojen renkaissa.Laadukkaat renkaat erottuvat kaikenlaisissa ajotilanteissa niin aiheuttamansa rengasmelun kuin ajotuntumassakin. Suurin ero on kuitenkin Nokian Renkaiden mukaan ääritilanteissa, kuten äkkijarrutuksissa tai hätäväistöissä.– Rengaskehittäjille ja -testaajille ääritilanteet ovat tuttuja, joten he huomaavat helposti eri renkaiden suuret erot. Tavallinen autoilija ei kuitenkaan välttämättä ajattele asiaa. Hän saattaa kohdata ääritilanteen vain yhden kerran, mutta se on hetki, jolloin laadukkaalla renkaalla on eniten merkitystä, Röytiö toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista myös rengaspaineetTurvallisuuteen voi vaikuttaa itse suuresti tarkistamalla renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti. Autonvalmistajan ilmoittamat suosituspaineet kannattaa tarkistaa: jos on tottunut ajamaan henkilöautolla, voi katumaasturissa rengaspaineet jäädä liian matalaksi.– Katumaastureissa tarvitaan hieman korkeampia rengaspaineita kuin henkilöautoissa, ja se ero on oleellinen. Jos painavalla autolla joudutaan tekemään väistöliike, on tärkeää, että rengas reagoi oikea-aikaisesti, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.Nokian Renkaat suosittelee lisäämään talvirenkaisiin 0,2 baria painetta yli autonvalmistajan suosituksen.Rengasalan tuotekehityksessä otetaan Nokian Renkaiden mukaan suuria harppauksia jo parissa vuodessa, turvallisuus, käsiteltävyys ja taloudellisuus ovat jatkuvassa kasvussa. Yhtenä syynä Jarno Röytiö mainitsee rengasmateriaalien kehittymisen.SUV-renkaille pistojen, iskujen ja viiltojen kestävyys on usein kriittisemmässä asemassa kuin esimerkiksi henkilöautossa. Nokian Renkaiden ratkaisu tähän on ollut uudenlainen teknologia, jonka avulla renkaiden sivupinta, joka on normaalisti renkaan heikoin kohta, on saatu erityisen kestäväksi.– SUV-renkaissa on usein korkea rengasprofiili, joten niissä on tavallista enemmän pinta-alaa, johon vaurioita voi tulla. Lisäksi katumaastureilla ajetaan usein rouheammin kuin henkilöautolla. Tilanteissa, joissa henkilöautolla hidastetaan, katumaasturilla ajetaan reippaammin ja iskut ovat kovempia, Matti Morri sanoo.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue myös: Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla? Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous