6.9.2022

Nyt jos koskaan turvavälit kuntoon – seuraavaksi saattavat loppua tuulilasit

Diess Herbert Wolfsburg Volkswagen

Puolijohdepula on jo kaikille tuttu käsite, mutta seuraava vieraamme saattaa viedä (muun muassa) autoista lasit. Tähänkin syypäänä on Venäjän hyökkäyssota. Näin ollen, tänä syksynä, turvaväleille on enemmän tarvetta kuin koskaan aiemmin. 

Lasipulan mahdollisuudesta kirjoitti ensimmäisenä talouslehti The Wall Street Journal. Sen mukaan Volkswagen -konserni kerää parhaillaan varastoon poikkeuksellista määrää lasia sisältäviä komponentteja, etupäässä ikkunalaseja. Volkswagen on asiassa lähestynyt paitsi omia nykyisiä lasintoimittajiaan, myös Euroopan ulkopuolisia valmistajia, joita Euroopan energiaongelmat eivät samalla tavalla kosketa.

Volkswagen pyörittää johtajarulettia – korvaako Diess pääjohtaja Müllerin?

Saksalaisvalmistajan pelko lasin puutteesta juontaa siis juurensa ennen muuta parhaillaan käynnissä olevaan energiakriisiin. Euroopan teollisuus on vakavasti riippuvainen venäläisestä tuontikaasusta, ja on näin ollen kuin veitsen terällä.

Lasin valmistusprosessissa sulatetaan hiekkaa, soodaa ja kalkkikiveä jopa 1 500 asteen lämpötiloihin, missä todellakin kuluu energiaa. Kun kaasun hinta jatkaa kohoamistaan, voi lasiteollisuus olla pahojen ongelmien edessä.

Jo aiemmin tänä vuonna eurooppalainen materiaalijätti Saint-Gobain ilmoitti priorisoivansa tehtaillaan Saksassa, Puolassa ja Tsekissä erityisesti lasinvalmistusta, samalla kun se yrittää karsia energiakulujaan.

Tuulilasin vaihto Autoklinikka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarinan opetus

Edessämme mahdollisesti siintävällä lasipulalla on totta kai laajat vaikutuksensa paljon muuhunkin kuin autoteollisuuteen. Se koskettaa kaikkea ja kaikkia pilvenpiirtäjien tuhansista ikkunalaseista lääkepulloihin ja lasiartesaaneihin.

Jos tästä kaikesta voi nähdä olevan pientäkin hyötyä, nyt viimeistään kannattaa muistaa pitää turvavälit kunnossa. Vakuutusyhtiökään ei pysty korvaamaan tuulilasia, jos sellaista ei saa.

Lähteet: The Wall Street Journal, The Drive Kuvat: Moottorin arkisto, Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat