6.9.2016 Ajoneuvot Opelin uusi OnStar pelastaa hädässä ja auttaa varkaan jäljille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä kuulostaa henkilökohtainen asiakaspalvelija 24/7, joka osaa suomea! Opel tuo nyt myös Suomeen maailmalla jo toimivaksi koetellun OnStar-palvelun. Se auttaa, neuvoo, ohjaa ja tarvittaessa myös pelastaa – ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.OnStar osaa toimia myös itsenäisesti, ilman ohjeistusta esimerkiksi tilanteissa, joissa tieltä suistuneen auton kuljettaja on tiedoton. https://youtube.com/watch?v=fZojAMnNlvQ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelastaa ihmishenkiäOnnettomuustilanteissa järjestelmä soittaa automaattisesti autosta – tässä tapauksessa Opelin palvelukeskuksen kautta – hätäkeskukseen ja välittää auton tarkat sijaintitiedot. Tämä nopeuttaa kenties ratkaisevasti avun saantia onnettomuspaikalle, vaikka kuljettaja ja matkustajat olisivat menettäneet tajuntansa tai eivät osaisi kertoa sijaintiaan.Trafi on arvioinut, että Suomessa 4–8 prosenttia auto-onnettomuuksissa kuolleista olisi voitu pelastaa, jos kaikissa autoissa olisi tämänkaltainen eCall-järjestelmä. Opelin OnStar-järjestelmä ei seuraa auton sijaintia jatkuvasti vaan aktivoituu onnettomuustilanteissa tai kuljettajan niin halutessa.Kuljettaja voi aktivoida järjestelmän taustapeilin alalaitaan tai kattoon sijoitetun hätäpainikkeen avulla.Opeleissa turvatyynyn laukeaminen aiheuttaa automaattisen ilmoituksen, jonka perustella asiakaspalvelija soittaa autoon ja hälyttää apua tarpeen mukaan. Asiakaspalvelija pystyy myös luomaan puheyhteyden auton ja halutun henkilön kuten esimerkiksi lähiomaisen välille vaikka auton kuljettaja ei itse pystyisi liikkumaan saatikka soittamaan matkapuhelimellaan.Sininen painike avaa yhteyden asiakaspalveluun, punainen hätäpainike laittaa käyttäjän etusijalle asiakaspalvelussa, musta yksityisyyspainike salaa auton sijainnin asiakaspalvelulta.Auttaa navigoinnissaAutomatkaa suunniteltaessa on kätevää, että tulevan reitin voi ladata valmiiksi auton navigaattoriin, vaikka edellispäivänä.Autoilija voi ajaessaan pyytää suullisesti OnStar-asiakaspalvelijaa etsimään esimerkiksi määränpään lähistöltä ravintolaa tai ostoskeskusta ja lataamaan oikean osoitteen ja reittiohjeet auton navigaattoriin.OnStar auttaa myös voron jäljilleOnStarin avulla voidaan päästä autovarkaan jäljille tuoreeltaan. Jos auto varastetaan, voi omistaja tehdä rikosilmoituksen ja kertoa sen yksilöintitiedot OnStar-asiakaspalveluun, jolloin se voi yhdessä poliisin kanssa jäljittää auton sijainnin ja estää auton uudelleenkäynnistämisen. https://youtube.com/watch?v=63qPWlQmGzA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoa voi hallita etänäOnStarin ja älykännykkään ladatun sovelluksen avulla käyttäjä voi hallita ooppeliaan vaikka omalta kotisohvalta.Jos on esimerkiksi epävarma, onko tullut lukinneensa auton ovet, voi asian varmistaa matkapuhelimella.Maahantuojan esittelytilaisuudessa järjestelmä toimi sinänsä nikotteluitta, mutta ovien etäsulkemisessa sovellus ei ilmoittanut käyttäjälle, että etälukitut ovet olivat autossa sepposen selällään – joka voi olla ihan todellinenkin tilanne vaikka lapsiperheessä, jossa vekara on kirmaissut autosta ulos, mutta unohtanut autonoven auki.Mihinkäs auto jäikään?Jos etsii autoaan laajalta pysäköintialueelta ja on unohtanut sen tarkan sijainnin, voi sovelluksen ja matkapuhelimen avulla vilkauttaa auton valoja tai soitattaa äänimerkkiä.Näillä keinoin voi myös tarkistaa auton teknisiä tietoja kuten poltoaineen määrän, rengaspaineet ja öljyn käyttöiän.Tavoitteena 3 000 käyttäjääOnStar-autoilija saa palvelua Suomen kielellä, vaikka yhteyssoitto meneekin Englannissa sijaitsevaan palvelukeskukseen. Siellä on tätä nykyä töissä neljä suomenkielistä asiakaspalvelijaa.Suomenkieltä taitavan henkilökunnan koko tulee kasvamaan samassa suhteessa kuin uusi järjestelmä ottaa tulta alleen. Maahantuojan arvio ja tavoite on, että OnStar-autoilijoita olisi noin 3 000 vuoden 2017 lopulla.Uuden OnStarin saa kaikkiin Opelin henkilöautomalleihin. Palvelu on vakiona ylimmän varustetason automalleissa, muiden varustelutasojen autoihin sen saa lisämaksullisena varusteena.OnStar on ilmainen ensimmäisen vuoden, jonka jälkeen palvelusta voi maksaa joko kuukausittain tai vuodeksi kerrallaan. Kuukausimaksu on 9,90 euroa, vuosimaksu 99,90 euroa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Video: Opel SuomiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa