6.9.2016 Ajoneuvot Opelin uusi OnStar pelastaa hädässä ja auttaa varkaan jäljille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä kuulostaa henkilökohtainen asiakaspalvelija 24/7, joka osaa suomea! Opel tuo nyt myös Suomeen maailmalla jo toimivaksi koetellun OnStar-palvelun. Se auttaa, neuvoo, ohjaa ja tarvittaessa myös pelastaa – ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.OnStar osaa toimia myös itsenäisesti, ilman ohjeistusta esimerkiksi tilanteissa, joissa tieltä suistuneen auton kuljettaja on tiedoton. https://youtube.com/watch?v=fZojAMnNlvQ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelastaa ihmishenkiäOnnettomuustilanteissa järjestelmä soittaa automaattisesti autosta – tässä tapauksessa Opelin palvelukeskuksen kautta – hätäkeskukseen ja välittää auton tarkat sijaintitiedot. Tämä nopeuttaa kenties ratkaisevasti avun saantia onnettomuspaikalle, vaikka kuljettaja ja matkustajat olisivat menettäneet tajuntansa tai eivät osaisi kertoa sijaintiaan.Trafi on arvioinut, että Suomessa 4–8 prosenttia auto-onnettomuuksissa kuolleista olisi voitu pelastaa, jos kaikissa autoissa olisi tämänkaltainen eCall-järjestelmä. Opelin OnStar-järjestelmä ei seuraa auton sijaintia jatkuvasti vaan aktivoituu onnettomuustilanteissa tai kuljettajan niin halutessa.Kuljettaja voi aktivoida järjestelmän taustapeilin alalaitaan tai kattoon sijoitetun hätäpainikkeen avulla.Opeleissa turvatyynyn laukeaminen aiheuttaa automaattisen ilmoituksen, jonka perustella asiakaspalvelija soittaa autoon ja hälyttää apua tarpeen mukaan. Asiakaspalvelija pystyy myös luomaan puheyhteyden auton ja halutun henkilön kuten esimerkiksi lähiomaisen välille vaikka auton kuljettaja ei itse pystyisi liikkumaan saatikka soittamaan matkapuhelimellaan.Sininen painike avaa yhteyden asiakaspalveluun, punainen hätäpainike laittaa käyttäjän etusijalle asiakaspalvelussa, musta yksityisyyspainike salaa auton sijainnin asiakaspalvelulta.Auttaa navigoinnissaAutomatkaa suunniteltaessa on kätevää, että tulevan reitin voi ladata valmiiksi auton navigaattoriin, vaikka edellispäivänä.Autoilija voi ajaessaan pyytää suullisesti OnStar-asiakaspalvelijaa etsimään esimerkiksi määränpään lähistöltä ravintolaa tai ostoskeskusta ja lataamaan oikean osoitteen ja reittiohjeet auton navigaattoriin.OnStar auttaa myös voron jäljilleOnStarin avulla voidaan päästä autovarkaan jäljille tuoreeltaan. Jos auto varastetaan, voi omistaja tehdä rikosilmoituksen ja kertoa sen yksilöintitiedot OnStar-asiakaspalveluun, jolloin se voi yhdessä poliisin kanssa jäljittää auton sijainnin ja estää auton uudelleenkäynnistämisen. https://youtube.com/watch?v=63qPWlQmGzA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoa voi hallita etänäOnStarin ja älykännykkään ladatun sovelluksen avulla käyttäjä voi hallita ooppeliaan vaikka omalta kotisohvalta.Jos on esimerkiksi epävarma, onko tullut lukinneensa auton ovet, voi asian varmistaa matkapuhelimella.Maahantuojan esittelytilaisuudessa järjestelmä toimi sinänsä nikotteluitta, mutta ovien etäsulkemisessa sovellus ei ilmoittanut käyttäjälle, että etälukitut ovet olivat autossa sepposen selällään – joka voi olla ihan todellinenkin tilanne vaikka lapsiperheessä, jossa vekara on kirmaissut autosta ulos, mutta unohtanut autonoven auki.Mihinkäs auto jäikään?Jos etsii autoaan laajalta pysäköintialueelta ja on unohtanut sen tarkan sijainnin, voi sovelluksen ja matkapuhelimen avulla vilkauttaa auton valoja tai soitattaa äänimerkkiä.Näillä keinoin voi myös tarkistaa auton teknisiä tietoja kuten poltoaineen määrän, rengaspaineet ja öljyn käyttöiän.Tavoitteena 3 000 käyttäjääOnStar-autoilija saa palvelua Suomen kielellä, vaikka yhteyssoitto meneekin Englannissa sijaitsevaan palvelukeskukseen. Siellä on tätä nykyä töissä neljä suomenkielistä asiakaspalvelijaa.Suomenkieltä taitavan henkilökunnan koko tulee kasvamaan samassa suhteessa kuin uusi järjestelmä ottaa tulta alleen. Maahantuojan arvio ja tavoite on, että OnStar-autoilijoita olisi noin 3 000 vuoden 2017 lopulla.Uuden OnStarin saa kaikkiin Opelin henkilöautomalleihin. Palvelu on vakiona ylimmän varustetason automalleissa, muiden varustelutasojen autoihin sen saa lisämaksullisena varusteena.OnStar on ilmainen ensimmäisen vuoden, jonka jälkeen palvelusta voi maksaa joko kuukausittain tai vuodeksi kerrallaan. Kuukausimaksu on 9,90 euroa, vuosimaksu 99,90 euroa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Video: Opel SuomiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa