26.10.2022 Liikenne Osa ajattelee: työnantajan tulisi maksaa työajan ylinopeussakot ja pysäköintivirhemaksut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osa palkansaajista ajattelee, että työnantajan ei tarvitse maksaa ylinopeudesta, mutta pysäköintivirhemaksut työnantajan tarvitsee maksaa. Joka kymmenes suomalainen palkansaaja on sitä mieltä, että työnantajan tulee maksaa työkiireeseen liittyvät ylinopeussakot sekä pysäköintivirhemaksut.– Suomalaisistakin 10 prosentin osuus on varsin iso, mutta ruotsalaisista joka seitsemäs ajattelee, että myös työkiireessä hurautetut ylinopeussakot kuuluvat työnantajan vastuulle. Ja liki neljäsosa ruotsalaisista mieltää työajalla tulevat pysäköintivirhemaksut työnantajan maksettaviksi. Siellä halu vastuullistaa työnantajaa on tässä suurempaa kuin Suomessa, EasyParkin Suomen yritysmyyntipäällikkö Karoliina Ravantti kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPysäköintimaksuja ei peritä työnantajaltaSuomalaisista 18 prosenttia, siis liki viidesosa, ajattelee, että työnantajan ei tarvitse maksaa ylinopeudesta, mutta pysäköintivirhemaksut työnantajan tulisi maksaa, kertoo Easyparkin tekemä tutkimus.Easyparkilta kerrotaan, että useissa muissa maissa kannatus työnantajan vastuuseen työntekijän sakoista on selkeästi laajempaa kuin Suomessa.Easyparkin tutkimuksesta käy myös ilmi, että suomalaisista palkansaajista 40 prosenttia jättää työhönsä liittyvät pysäköintimaksut perimättä työnantajaltaan.– Yleisin kulukorvauksiin liitettävä tunne on turhautuminen. Se tarkoittaa, että kyse on paljolti prosessien ja toimintatapojen käytännöllisyydestä – tai epäkäytännöllisyydestä. Kulukorvausten raportoimisen työläys on epäkohta, josta halutaan eroon, Ravantti sanoo.Kilometrikorvaukset suurin aikasyöppöEsimerkiksi joka viides suomalainen jättää pysäköintikuluja laskuttamatta työnantajaltaan vain sen takia, että kulukorvausten raportoiminen on niin monimutkaista. Heiltä jää siis saamatta heille kuuluvaa rahaa.– Prosenttiosuus on tarpeettoman suuri. Työasioissa tehtyjen pysäköintien maksamisen ja kulujen raportoimisen on ehdottomasti oltava mahdollisimman vaivatonta. Tämä on myös työnantajamielikuva-asia. Kysehän on työntekijöiden rahoista, Ravantti kommentoi.31 prosenttia suomalaisista palkansaajista kokee, että kuluraportointiin kuluu työaikaa, joka olisi järkevämpää käyttää muuhun. Sekin kielii, että on tarvetta näppärämmälle ja ripeämmälle toteutukselle.Easyparkin tutkimuksesta selviää, että erilaisista kulukorvauksista suomalaisia työllistävät eniten kilometrikorvaukset. 27 prosenttia ajokortillisista palkansaajista käyttää niihin eniten aikaa. Toiseksi eniten aikaa kuluu majoituskulujen raportointiin ja kolmanneksi eniten työaikaa haukkaa pysäköintikulut.Tiedot selviävät EasyParkin elokuussa teettämän kansainvälisen tutkimuksen vastauksista. Tutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Kantar. Tutkimukseen vastasi 1000 suomalaista ajokortillista palkansaajaa. Vastaajista on naisia 54 prosenttia ja miehiä 46 prosenttia.Lähde: Easypark Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”