31.1.2025

Ovatko nämä siivet jo liian muhkeat? Spoilerisiivekkeet tulevat sporttipyöriin

Kuva Tuomas Rajala

MotoGP-radoilta tutut siivekkeet ovat tulleet osaksi sporttipyörien muotoilua, ja tätä nykyä niitä näkee jopa nakupyörissä.

Sporttipyöriin on ilmestynyt muutaman viime vuoden aikana spoilerisiivekkeitä, jotka parantavat pyörien aerodynamiikkaa ja ajettavuutta. Esimerkiksi BMW:n M 1000 RR:n uuden sukupolven siipien luvataan painavan pyörän keulaa alas 30 kilon voimalla.

– Vaikka luku ei kuulosta suurelta, on niiden vaikutus merkittävä, kertoo BMW:n tekninen asiantuntija Juuso Jukkala.

Kun keula painuu alas useamman kymmenen kilon edestä, vaikuttaa se olennaisesti pyörän käyttäytymiseen etenkin rata-ajossa. Kun keula pyrkii kohoamaan kiihdytyksessä ylös, painavat siivekkeet sitä takaisin alas.

Oikein suunnitellut siivekkeet myös vakauttavat tuntumaa selvästi. Kun eturengasta saadaan painettua alaspäin, kulkee pyörä vakaammin. Fiilis on vähän kuin kiskoilla ajaisi.

Perinteisten katettujen supersportien lisäksi siivekkeitä on alkanut ilmestyä nakupyöriin. Esimerkiksi BMW M 1000 R:n siivekkeet ovat varsin muhkeat. Sama pätee uutuusmalli Yamaha R9:ään, jossa ne määrittelevät koko keulan muotokieltä. Honda CBR 600 RR:n siivekkeet ovat hienovaraisemmat, mutta vaikutus aerodynamiikkaan on silti olemassa.

Katuajossa vaikutukset moottoripyörän käytökseen lienevät varsin marginaalisia, mutta tyylillisesti ne nostavat joissain tapauksissa uudelle tasolle. Siksi markkinoilla on tarjolla myös jälkisasenteisia spoilereita. Niiden vaikutus downforceen lienee päinvastainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat