19.8.2024

Päivän kuva: Peugeot kehitti ensimmäisen sähköautonsa jo yli 70 vuotta sitten

Teksti Vesa Eskola
Kuva Vesa Eskola

Ihminen on kekseliäs, kun on pakko. Nykyisiä isoja sähköisiä ja yli 2,5 tonnia painavia katumaastureita katsellessa tuo pakko ei ole taida ihan vielä olla edessä.

Peugeotin pieni ja kevyt kaupunkiauto VLV (Voiture Légère de Ville) oli Peugeotin toisen maailmansodan aikana valmistama sähkökäyttöinen kääpiöauto. Se paljastettiin 1. toukokuuta 1941, ja auto varmasti herätti silloin ihmetystä. Peugeot oli tuolloin ainoa Ranskan suurista autonvalmistajista, joka osoitti kiinnostusta sähkökäyttöön.

VLV:llä ranskalaiset halusivat kiertää saksalaisten miehitysjoukkojen muille kuin sotilaskäyttöisille ajoneuvoille asettamat polttoainerajoitukset. Ranskan miehityksen ja toisen maailmansodan rajoitusten vuoksi bensiiniä kun oli niukasti saatavilla. 

Peugeotin vaihtoehto oli siis VLV. Vichyn hallinto tuki ratkaisua, koska VLV kulki Ranskassa vesivoimalla tuotetulla sähköllä. VLV oli siis hyvin vihreä jo yli 70 vuotta sitten. Valmistetut VLV:t menivät pääosin postiautoiksi. Heinäkuussa 1942 Vichyn hallitus kuitenkin kielsi Peugeot'ta jatkamasta VLV:n valmistusta. Yhteensä niitä valmistui kuitenkin sodan loppuun mennessä 377 kappaletta.

VLV suunniteltiin siis ensisijaisesti kaupunkikäyttöön. Tämä näkyy auton mitoista, VLV:n pituus on 2,67 metriä ja leveys 1,21 metriä. Se sai virtansa neljästä konepellin alle sijoitetusta 12 voltin akusta.  VLV:n huippunopeus oli 36 km/h, ja toimintamatkaksi sille luvattiin täysillä akuilla 70–80 kilometriä. Tämä oli mahdollista alhaisen 350 kilon omamassan ansiosta. Akkujen paino oli tästä lähes puolet eli 160 kiloa.

VLV oli nelipyöräinen, mutta takana raideleveys oli huomattavasti kapeampi – vain 33,5 senttiä, joten vetävät pyörät ei tarvinneett tasauspyörästöä. Siksi se näyttää nopeasti vilkaistuna hieman kolmipyöräiseltä.

VLV on ihmeteltävänä Peugeotin hienossa museossa, josta olemme kirjoittaneet jo aikaisemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat