4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi” Teksti Teppo Vesalainen Kuva Teppo Vesalainen Petri Virtasen Scania LT146 6x4:n V8-moottorista irtoaa tehoa 375 hevosvoimaa ja vääntöä 1480 Nm. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Upea 46-vuotias rekkaveturi tallentui Päivän kuvaan Rajamäen Masiinameetingissä. Kesällä on jos jonkinmoisia harrasteajoneuvotapahtumia eri puolella maata. Viime viikonloppuna olin Rajamäellä Nurmijärven Wanhat Masiinat Ry:n järjestämässä Masiinameetingissä. Hyvä sää suosi tapahtumaa ja houkuttelikin paikalle paljon harrasteajoneuvokalustoa, rompemyyjiä sekä yleisöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUpea vetopöytäautoHarrasteajoneuvoparkissa oli monenlaisia upeita autoja, mutta oma katseeni naulautui varsin pian Päivän kuvan Scania-vetopöytäautoon. Vetopöytäautoista puhutaan kansan keskuudessa myös ”rekan vetureina”, ”rekkavetureina” tai ”rekan nuppeina” vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. Kyseessä on siis kuorma-auto, jossa on vetopöytä, johon voidaan kytkeä puoliperävaunu eli rekka.Näytillä ollut auto on vuosimallia 1979 ja sen valmistaja on Ab Saab-Scania. Auton nykyisen omistajan, pukkilalaisen Petri Virtasen, antamien tietojen mukaan kyseistä automallia on valmistettu vain 313 kappaletta. Sen moottorina on 14,2 litrainen V8, jossa on 375 hevosvoimaa ja vääntöä 1480 Nm.Vähän ajettu – ajan hengen mukaisesti varusteltuKyseisellä autoyksilöllä on ajettu jostain syystä harvinaisen vähän, kuvanottohetkellä vain 367 886 km. Se on uutena toiminut lavetin vetäjänä vuodesta1979 aina vuoteen 1992 saakka. Sitten auto on seisonut 20 vuotta omistajansa mukaan tekemässä pihan vahtikoiran virkaa. Seisonnan jälkeen auton kunnostus ja elvyttäminen kesti pari vuotta, minkä jälkeen se saatiin museotarkastettua ja rekisteröityä museoajoneuvoksi vuonna 2015.Michelin-ukkojen välissä, Good Year -kyltin alla oleva oranssinen valaisin viesti aikakaudellaan vastaantulijoille siitä, onko kuorma-autoon kytketty perävaunu vai ei. Valon palaessa perävaunu oli – sen ollessa pimeänä taas ei. Kyseinen Scania on näyttävästi varusteltu. Keulalla on huomio- ja lisävaloja ja katolla pari Michelin-ukkoa sekä Good Yearin mainoskyltti. Hymyn saa ainakin omille huulille tuulilasin alareunassa oleva imukuppikyltti, jossa todetaan lyhyesti mutta ytimekkäästi, että ”kuorma-autossa on oltava nokka, lippa ja veekasi”. Uskon, että aika moni entisaikojen rahtimies ja -nainen ovat valmiita tämän asian allekirjoittamaan.Tämä imukuppikyltti saa varmasti hymyn monen automiehen huulille.Pääsin myös käymään auton ohjaamossa ja täytyy sanoa, ettei mikään voita tuon aikakauden kuorma-auton ohjaamon tunnelmaa. Ai ettien että! Teki kyllä niin mieli käynnistää moottori ja lähteä baanalle kuuntelemaan Scanian kasikoneen vakuuttavaa jylinää.Kuljettajan työympäristö huokuu entisaikojen reissuromantiikkaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen ”henkilöauto” on maailman omituisin pistokehybridi 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 29.3.2024 American Car Show ACS 2024: Scania R770 V8 – työkalukin voi olla viihtyisä ja näyttävä 14.9.2023 Ajoneuvot Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä 3.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Scania 25P BEV -sähkökuorma-auto – antaa dieselin hinnan nousta 6.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Scania R770XT – ratapäivä ja 770 hv:n V8 17.9.2020 Ajoneuvot Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä 11.2.2020 Ajoneuvot Turvallista matkaa kevyelle liikenteelle – Scania pyrkii havaitsemaan pyöräilijät uudella toiminnolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”