4.6.2025

Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi”

Teksti Teppo Vesalainen
Kuva Teppo Vesalainen
Petri Virtasen Scania LT146 6x4:n V8-moottorista irtoaa tehoa 375 hevosvoimaa ja vääntöä 1480 Nm.

Upea 46-vuotias rekkaveturi tallentui Päivän kuvaan Rajamäen Masiinameetingissä.

Kesällä on jos jonkinmoisia harrasteajoneuvotapahtumia eri puolella maata. Viime viikonloppuna olin Rajamäellä Nurmijärven Wanhat Masiinat Ry:n järjestämässä Masiinameetingissä. Hyvä sää suosi tapahtumaa ja houkuttelikin paikalle paljon harrasteajoneuvokalustoa, rompemyyjiä sekä yleisöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Upea vetopöytäauto

Harrasteajoneuvoparkissa oli monenlaisia upeita autoja, mutta oma katseeni naulautui varsin pian Päivän kuvan Scania-vetopöytäautoon. Vetopöytäautoista puhutaan kansan keskuudessa myös ”rekan vetureina”, ”rekkavetureina” tai ”rekan nuppeina” vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. Kyseessä on siis kuorma-auto, jossa on vetopöytä, johon voidaan kytkeä puoliperävaunu eli rekka.

Näytillä ollut auto on vuosimallia 1979 ja sen valmistaja on Ab Saab-Scania. Auton nykyisen omistajan, pukkilalaisen Petri Virtasen, antamien tietojen mukaan kyseistä automallia on valmistettu vain 313 kappaletta. Sen moottorina on 14,2 litrainen V8, jossa on 375 hevosvoimaa ja vääntöä 1480 Nm.

Vähän ajettu – ajan hengen mukaisesti varusteltu

Kyseisellä autoyksilöllä on ajettu jostain syystä harvinaisen vähän, kuvanottohetkellä vain 367 886 km. Se on uutena toiminut lavetin vetäjänä vuodesta1979 aina vuoteen 1992 saakka. Sitten auto on seisonut 20 vuotta omistajansa mukaan tekemässä pihan vahtikoiran virkaa. Seisonnan jälkeen auton kunnostus ja elvyttäminen kesti pari vuotta, minkä jälkeen se saatiin museotarkastettua ja rekisteröityä museoajoneuvoksi vuonna 2015.

Michelin-ukkojen välissä, Good Year -kyltin alla oleva oranssinen valaisin viesti aikakaudellaan vastaantulijoille siitä, onko kuorma-autoon kytketty perävaunu vai ei. Valon palaessa perävaunu oli – sen ollessa pimeänä taas ei.

Kyseinen Scania on näyttävästi varusteltu. Keulalla on huomio- ja lisävaloja ja katolla pari Michelin-ukkoa sekä Good Yearin mainoskyltti. Hymyn saa ainakin omille huulille tuulilasin alareunassa oleva imukuppikyltti, jossa todetaan lyhyesti mutta ytimekkäästi, että ”kuorma-autossa on oltava nokka, lippa ja veekasi”. Uskon, että aika moni entisaikojen rahtimies ja -nainen ovat valmiita tämän asian allekirjoittamaan.

Tämä imukuppikyltti saa varmasti hymyn monen automiehen huulille.

Pääsin myös käymään auton ohjaamossa ja täytyy sanoa, ettei mikään voita tuon aikakauden kuorma-auton ohjaamon tunnelmaa. Ai ettien että! Teki kyllä niin mieli käynnistää moottori ja lähteä baanalle kuuntelemaan Scanian kasikoneen vakuuttavaa jylinää.

Kuljettajan työympäristö huokuu entisaikojen reissuromantiikkaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat