3.1.2024 Autoilu Pakkanen puree, autot hyytyvät – näillä vinkein matka jatkuu! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Hyväkin akku voi tyhjentyä, jos autolla ajetaan toistuvasti vain lyhyttä matkaa.” Autoilu talvella voi tarkoittaa yön jäljiltä kohmettunutta autoa, joka ei käynnisty lainkaan tai auton akun elinkaaren viimeisiä korahduksia ja matkan tyssäämistä tien päälle.Vuosi 2024 toi mukanaan kireät pakkaset koko maahan etelää myöten. Kovilla pakkasilla ovat kovilla niin ihmiset kuin autotkin – mutta omin ennakoivin toimin on tehtävissä paljonkin, jotta suunnitellut ajomatkat onnistuvat eikä ajon aikana tule ikäviä yllätyksiä.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antaa autoilijoille pätevät vinkit, kuinka selvitä talviautoilun haasteista voittajana eli pitää ajoneuvo miellyttävässä ja varmassa käyttökunnossa myös kovilla pakkasilla.Miksi ajomatka katkeaa?– Pääsääntöisesti matka varsinaisesti ei katkea vaan se ei pääse alkamaankaan. Eli akkuongelmat työllistävät kotipihoissa, kauppojen pysäköintialueilla ja työpaikoilla. Syynä on usein vanhahko, heikkokuntoinen akku, Vesalainen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi akku ajoissa!Akku kannattaisi Vesalaisen mukaan uusia ennakoiden itselle parhaiten sopivana ajankohtana eikä vasta pakon sanelemana, kovana ja kiireisenä pakkasaamuna.– Polttomoottoriauton akun tyypillinen ikä on noin 5–6 vuotta. Hyväkin akku voi tyhjentyä, jos autolla ajetaan toistuvasti vain lyhyttä matkaa. Kylmä akku ei kykene vastaanottamaan laturin tuottamaa virtaa ja jos jokaisella ajosuoritteella virtaa kuluu akusta enemmän kuin sinne saadaan taltioitua, on selvää, että jonain aamuna auto ei käynnisty.Tällaiseen autoilukäyttöön olisi Vesalaisen mielestä järkevää hankkia autoon akkulämmitin. Akkulämmitintä voi täydentää vielä ylläpitolaturilla.Dieselien haaste polttoainejärjestelmäDieselautojen kohdalla autoja jää tien päälle pakkasella myös polttoainejärjestelmän hyytymisen vuoksi.– Tämä johtuu siitä, että autoa ei ole huollettu asianmukaisesti tai siihen ei ole tankattu riittävästi pakkasta kestävää polttoainetta, Vesalainen valistaa.Akku haaste sähköautossakinVesalaisen mukaan sähköautojen kohdalla akilleen kantapää on polttomoottoriautojen tavoin 12 V akku, jonka avulla auto muun muassa saatetaan ready-tilaan eli käynnistetään. Myös monet sähköauton sähkölaitteet ottavat virtansa 12 V akusta.– Ongelma on näissäkin akun kylmyys, jolloin se ei kykene vastaanottamaan virtaa. Siinä, missä polttomoottoriauton akku lämpenee hieman moottorin lämmetessä, ei sähköauton akku lämpene sitäkään vähää polttomoottorin puuttuessa.– Edellä mainittu polttomoottoriautoihinkin suosittelemani akkulämmitin auttaisi varmasti myös monien sähköautojen 12 V akkuongelmien ehkäisyssä. 12 V akkuongelmien lisäksi ongelmia aiheuttavat latausluukkujen jäätymiset sekä latauspistokkeiden kiinni jäätyminen autoon.Mitä autoilija voisi tehdä välttääkseen ongelmat ennen matkaan lähtöä ja tien päällä ongelmien ilmaantuessa? – Säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen.– Autoilija välttyy pakkaspäivinä monelta harmilta, jos auto on huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Kun noudatetaan huolto-ohjelmaa, silloin tulevat suodattimet vaihdettua, koneessa ovat notkeat öljyt ja jäähdytinneste kestää riittävästi pakkasta. Huolto-ohjelmaan kuuluu yleensä myös akun testaus, Vesalainen sanoo.Auto kannattaa Vesalaisen mukaan myös esilämmittää ennen ajoon lähtöä.Myös auton keulan maskipeitto auttaa erilaisten jäätymisongelmien ehkäisyssä.– Maskipeiton ansiosta auto lämpenee nopeammin ja moottori jäähtyy hitaammin. Maskipeitto myös vähentää polttoainetoimisen lisälämmittimen käyntiaikaa eli polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Leudommilla keleillä se suojaa moottoritilaa kuraantumiselta, Vesalainen vinkkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyväkin akku voi tyhjentyä– Hyväkin akku voi tyhjentyä, jos autolla ajetaan toistuvasti vain lyhyttä matkaa.– Kylmä akku ei kykene vastaanottamaan laturin tuottamaa virtaa ja jos jokaisella ajosuoritteella virtaa kuluu akusta enemmän kuin sinne saadaan taltioitua, on selvää, että jonain aamuna auto ei käynnisty.– Auton valtavaa sähkölaitemäärää kannattaa pitää päällä vain sen aikaa, kun niitä oikeasti tarvitaan, Vesalainen ohjeistaa.Jos ajetaan koko ajan penkinlämmittimet, peilinlämmittimet, ratinlämmitin, tuulilasinlämmitin ja takalasinlämmitin päällä, kuluu virtaa turhaan. Tervetulo- ja saattovalotoiminnot kannattaa kytkeä myös pois päältä.Pakkanen lisää avunpyyntöjäAutoliitolle tulee varsinkin näinä kireinä pakkaspäivinä avunpyyntöjä paljon.– Tämän vuoksi apua saattaa joutua odottelemaan varsin pitkään. Onkin tärkeää, että mukana on riittävästi lämmintä vaatetta ja heijastinliivit kaikille autossa olijoille.Vesalainen vinkkaa, että myös toimiva käsi- tai otsavalaisin tuo turvaa pimeillä taipaleilla.– Matkapuhelimen akku on syytä pitää mahdollisimman täynnä ja tallentaa tiepalvelun puhelinnumero tai sovellus puhelimeen jo etukäteen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliittoa:1:{i:0;s:5:"38061";} Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa